Dårlig forbrænding

Alt om pilleovn og træpilleovn
Ecoteck, Calimax, MCZ osv
ctn

Dårlig forbrænding

Indlæg af ctn »

Hej min pilleovn calimax bellina brænder med en kraftig mørkegul flamme , soder ruden til i løbet af 10 minutter , når jeg går ind i reperatør / forhandler menu kan jeg indstille røggassuger på en skala 1-10 , men der er ingen forskel , jeg har målt at når den står på trin 1 er der 120 volt det samme er der på trin 10 ?? , strøm til selve pilleovn er 233 volt , min rum blæser er heller ikke meget bevendt mere, på denne måler jeg 128 volt , er det min styring eller er der en elektronik dims på printet som er blevet træt :-) , når jeg sætter ovnen til at slukke , kører røggassugeren lidt hurtigere her måler jeg 152 volt, håber der er nogle der kan hjælpe mvh Christian

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: Dårlig forbrænding

Indlæg af T-mek »

ctn skrev:Hej min pilleovn calimax bellina brænder med en kraftig mørkegul flamme , soder ruden til i løbet af 10 minutter , når jeg går ind i reperatør / forhandler menu kan jeg indstille røggassuger på en skala 1-10 , men der er ingen forskel , jeg har målt at når den står på trin 1 er der 120 volt det samme er der på trin 10 ?? , strøm til selve pilleovn er 233 volt , min rum blæser er heller ikke meget bevendt mere, på denne måler jeg 128 volt , er det min styring eller er der en elektronik dims på printet som er blevet træt :-) , når jeg sætter ovnen til at slukke , kører røggassugeren lidt hurtigere her måler jeg 152 volt, håber der er nogle der kan hjælpe mvh Christian
Det kunne nemt være styring der er blevet træt så den ikke kan regulere, er problem kommet med begge blæsere samtidig ?
Hvor meget elektronik er der i sådan en ovn ? Gerne et billede af det.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
ctn

Re: Dårlig forbrænding

Indlæg af ctn »

Det startede med luftblæseren og der efter røggassugeren , tager et par billeder lidt senere , men der er en stor printplade med elektronik mvh christian
ctn

Re: Dårlig forbrænding

Indlæg af ctn »

Her er et par billeder mvh christian
Vedhæftede filer
image2.JPG
image1.JPG
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: Dårlig forbrænding

Indlæg af T-mek »

ctn skrev:Her er et par billeder mvh christian
Har du en tegning over printet, så man kan se hvilke klemmer der er til hvad ?
Måske i manualen eller på nettet ?

Hvis du har det og skruer det ud, sender det hele til mig tager jeg gerne et kig på det.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

ctn

Re: Dårlig forbrænding

Indlæg af ctn »

Der er desværre ingen tegning over printet i manualen , kan heller ikke finde noget på nettet og syntes nu jeg har været i alle hjørner af www icon_cheesygrin.gif , jeg kan da selv prøve at følge ledningerne og se hvad de går til , er det godt nok ? . T-MEK hvad kommer sådan et kig til at ligge på i pris ? mvh christian
Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
10
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Har takket: 43 gange
Blevet takket: 86 gange

Re: Dårlig forbrænding

Indlæg af T-mek »

ctn skrev:Der er desværre ingen tegning over printet i manualen , kan heller ikke finde noget på nettet og syntes nu jeg har været i alle hjørner af www icon_cheesygrin.gif , jeg kan da selv prøve at følge ledningerne og se hvad de går til , er det godt nok ? . T-MEK hvad kommer sådan et kig til at ligge på i pris ? mvh christian
Se PB.
/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Dårlig forbrænding

Indlæg af Bri_Jac »

Kig efter er TRIAC det er typisk sådan en der styrer en blæser, hvis du ikke ved hvad en triac er for en fætter, så google efter BT136 (Ja der bruges også andre typer)

https://www.google.se/search?q=bt136&cl ... sgkDma8%3D
Lasse66
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 nov 2015 17:54
Mit fyr: Calimax Bellina
Areal: 130
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4951

Re: Dårlig forbrænding

Indlæg af Lasse66 »

Hej Christian,

Fandt du nogensinde ud af hvad der var galt med din Calimax Bellina? Jeg har en der gør nøjagtig det samme :-/

Den fylder piller hurtigere ind, end de kan nå og brænde, og så ender det med at ilden bliver kvalt, og går ud :( Jeg kan heller ikke ændre hastigheden på "exhaust blæseren", for det kunne med sikkerhed løse problemet.

Vh Lasse
ctn

Re: Dårlig forbrænding

Indlæg af ctn »

Hej jeg har mit print til reparation , så når jeg får det tilbage kan jeg lige skrive her inde , det er åbenbart nogle elektronik ting som bliver trætte med tiden mvh. christian

Besvar