Tilslutning af buffertank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Tilslutning af buffertank

Indlæg af JFinderup »

Hej forum
Jeg vil blot høre om mine tanker mht. buffer tilslutninger er OK.
Jeg har en buffertank med (for) mange tilslutningsmuligheder. Alene 1½” er der 6 af. Det er kun 1½ tilslutningerne jeg har tegnet på skitsen. Jeg forventer kun at bruge 4 af dem. 1 i top, de 2 øverste på siden og den i bunden.
Jf. Ernst så går vand og varme sine egne vegne – men jeg vil blot sikre mig at bufferen bliver varmet op fra fyret – selvom jeg fører fyrets fremløb hen over toppen af tanken (via et kryds), i stedet for at føre den ”igennem” tanken ved øverste indløb i siden.
Ser det fornuftigt ud?
[album]1989[/album]
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Tilslutning af buffertank

Indlæg af Zarge »

Det er ikke noget problem, fyret suger jo det kolde vand ud af bunden på tanken, og derved "falder" varmen ned i tanken, det er helt perfekt.
MEN jeg vil råde dig til at forberede systemet så du relativt nemt kan flytte returen fra huset ned i bunden af tanken i stedet HVIS det skulle vise sig at virke bedre hos dig...
Jeg havde oprindeligt lavet mit gamle system som du har skitseret det, men hos mig virkede det ikke... Min afkøling i huset var så høj så høj så returen lå på 30-40 grader, og det fuckede helt op i lagdelingen når der kom ind så højt oppe... Det passede bedre i bunden... Og det hele kørte derfor meget bedre efter jeg fik returen flyttet ned... Dog blev returen fra vvb pludselig et problem... Når fremløbet var måske 80-90 grader var returen måske 70 og det var sgu noget rod at få ind i bunden... Jeg havde dog ikke rigtig mulighed for at skille det op, så levede med det...
Så mit råd. Lav det som på skitsen, men lav det så det er muligt at lave om HVIS det gir problemer... ( et par tee stykker der er proppet af eller noget) og lav gerne så returen fra vvb kan adskilles da den sandsynligvis bør blive i toppen også hvis det evt bliver aktuelt at flytte returen fra huset...
Det er ikke for at skræmme dig fra at montere returen højt, det gir skam rigtig go menig hos mange, lige hos mig gjorde det så ikke, med en del bøvl med rørtangen til følge... Så jeg er typen der heller vil ha ti propper siddende jeg aldrig får brug for, end pludselig at mangle to... ;-)
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Tilslutning af buffertank

Indlæg af John Skov Jensen »

Enig med Zarge, forbered din installation på at din retur skal flyttes ned.
Det med returen højt oppe i tanken duede heller ikke her ved mig. Mit returvand er typisk 30-35 grader og det ødelagde fuldstændig lagdelingen i tanken at få det kolde vand ind så højt oppe. Min retur sidder nu nede i bunden af akku og nu fungerer det som det skal.
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Tilslutning af buffertank

Indlæg af Aaen »

Er det ikke et spørgsmål om at montere returen på begge studser og så have et par kugle haner på, så man kan bytte om, uden at skulle til at rode med rør....
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Tilslutning af buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Rigtig mange steder fungerer det rigtig godt med returen højt oppe på tanken,
men enkelte steder, hvor der er stort flow, der kan opstå en opblanding i tanken.

Så idén med at lade returen gå ind to steder er bestemt ikke dum.

Nogen lader returen gå hjem i et 2" lodret stående rør ved siden af tanken, som så har fire forbindelser ind til tanken,
så bestemmer vandets vægtfyldeforskel selv hvor vandet går ind i tanken.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Tilslutning af buffertank

Indlæg af JFinderup »

Tak for svar og tanker
Jeg havde tænkt på at få de sidste 2 1½” tilløb i brug. Enten ved A; Ernst’s ”2” lodret rør” metode, hvor naturen og vægtfylden teoretisk hjælper med at få returen ind på rette niveau, eller ved B; at montere termostat ventiler på side indløbene (undtagen den nederste) som lukker ved stigende temperatur.
Fordelen ved B er at det hindrer for varmt vand at returnere for højt, men som i skriver bør man også passe på med at returnere for koldt vand for højt.
Ulempen ved B er at den bliver dyr.
Tænker det bliver A med et par kugleventiler i de øverste 2 tilslutninger som sikkerhed … blot hvis naturen ikke har forstået teorien i midt tilfælde og skal have lidt hjælp.
Ulempen ved A er at det også koster lidt i de store kugleventiler, T-stykker og unioner set i forhold til min oprindelige tanke. Men stadigt billigere end B.
Nu har jeg ikke tegnet VVB’en på for at simplificere tegningen. Men den kommer før buffer for både fyr og sol. Styringen sikrer at jeg får prioriteret VVB’en før buffer og varmekreds. Det løber kun til den viste tegning når VVB’en er gennemvarm.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Tilslutning af buffertank

Indlæg af JFinderup »

Så tror jeg den er ved at være der :o)
Nu med 2" lodret "manifold" til tilbageløb i buffer
Kommentarer modtages gerne
[album]1993[/album]
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Besvar