Solvarme med akkumuleringstank i fjernvarmeområde

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
soderlund
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20 maj 2012 11:32

Solvarme med akkumuleringstank i fjernvarmeområde

Indlæg af soderlund »

Hej!

Vi er bosiddende i Odense Kommune og tilsluttet fjernvarmen. Sidste år fik vi opsat solceller svarende til vores elforbrug ( ca. 2200 Kwt ). Dette har nu givet mig blod på tanden til også at få solvarme installeret.

Vores varmeinstallation er med varmeveksler, gulvvarme i begge badeværelser og køkken. Radiatorer i resten af huset.
Vi er interesseret i at have gulvvarmen tændt hele året - grundet komforten, men synes det er energispild når vi er tilsluttet fjernvarmen.

Hvad vil den bedste løsning være ift. optimering af varmeanlægget ?

Har tænkt om det er muligt at få en 500 l akkumuleringstank og beholde varmeveksleren som backup om vinteren - er det muligt ?

Prisen må helst ikke overstige kr. 35.000

P.t har vi en varmeregning på ca. kr. 8000 - hvad er realistisk at kunne spare ved installering af solvarme...40 % ?

Jeg ser frem til nogle gode svar i dette aldeles fremragende forum :-)

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Har takket: 3 gange

Solvarme med akkumuleringstank i fjernvarmeområde

Indlæg af CRHansen »

Hvor meget af jeres varme regning er faste afgifter???
lilleClaus
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 22
Tilmeldt: 03 sep 2010 21:15

Solvarme med akkumuleringstank i fjernvarmeområde

Indlæg af lilleClaus »

Hej soderlund

Vi har fjernvarme og solfangere. Fra midt maj til midt september sådan ca. har vi lukket for fjernvarmen.
Hvis du aflæser din fjernvarmemåler nu og igen midt i september vil du ca. have din besparelse.

Vi har 300L almindelig solvarmebeholder, veksler til gulvvarme i kælderen og 12 m2 solfanger.
Beholderen er købt ny, fangerne fik jeg for at tage dem ned, og min styring er hjemmelavet.
Samlet har jeg brugt for omkring 16000,- Jeg sparer vel under 2000,- om året i fjernvarme.

Rent økonomisk er det ikke den bedste investering, dine solceller er vel en væsentlig bedre investering.

Så hvorfor har jeg gjort det?
For det første synes jeg det er sjovt at lege med.
Jeg fik som sagt solfangerne.
Vores kældervæge er massive betonmure med direkte kontakt til leret udenfor, oprindeligt var gulvet også støbt direkte på leret, dog delvist isoleret med byggeaffald! Om sommeren betød det at kælderen var kold og dermed fugtig. I forbindelse med noget omkloakering i kælderen blev der støbt nyt gulv. Nu isoleret og ilagt varmeslanger, som i starten var koblet direkte til solfangerne.
Vi blev de eneste fjernvarmeforbrugere for enden af en lang tyk streng, så om sommeren fik vi ikke rigtigt varmt vand. Selv om vinteren skal der være meget koldt inden vi har en indløbstemperatur over 65 grader.
Da beholderen alligevel skulle flyttes valgte jeg at købe en ny, med en ekstra spiral til solfangerne.

Vi har nu en mere brugbar kælder fordi den er mere tør, og som en sidegevinst har vi ”gratis” varmt vand om sommeren.

En varmepumpe og flere solceller kan måske være en bedre investering?

Er i tvivl om du har veksler til det varme brugsvand eller til radiatorer og gulvvarme.
soderlund
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20 maj 2012 11:32

Solvarme med akkumuleringstank i fjernvarmeområde

Indlæg af soderlund »

Hej igen!

Varmeveksleren er kun til det varme vand. Resten kører direkte på fjernvarmen.
Meget interessant med dit kælderprojekt - for vi har samme problem. Om sommeren bliver der til tider meget fugtigt, især når det regner meget siver fugt op gennem gulvet :-(, endvidere bliver der vasket/tørret tøj.

For at komme det helt til livs skal gulvet hugges op, isoleres og ilægges varmeslanger...men men det hele koster jo.

Kan desværre ikke se "gamle" årsopgørelser på fjernevarmefyns hjemmeside pt. da den er nede.

Men vil det være realistisk med en pris på kr. 35.000 alt inkl med et komplet anlæg til 2 personer... eller skal jeg bare lægge det i graven ?
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Solvarme med akkumuleringstank i fjernvarmeområde

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej soderlund
Der er efterhånden en hel del, der har monteret solvarme, selv om de har fjernvarme.

Jeg har lavet nogle diagrammer.
Et der kører helt automatisk.
jeg prøver om jeg kan finde det og vedhæfte det.
02-15-02 Solv. med combi- og akku-tank på fjv..JPG
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarme med akkumuleringstank i fjernvarmeområde

Indlæg af Flemming DJ »

Jeg sidder lige og tænker (højt):

1. Ka' det svare sig? Med en varmeregning på ca. 8000 kr/år - og måske halvdelen som abonnement/fast afgift - hvor størstedelen af forbruget ligger i vinterhalvåret.... Der er lidt at spare i ydersæsonerne, men den faste afgift er der alligevel.
2. Din rumvarme skal bygges noget om som antydet i Ernsts diagram: Fjernvarmen og dit anlæg skal adskilles med en varmeveksler, og så kan du formentlig montere din egen rumvarmeveksler på returen fra dit varmeanlæg, hvor systemet er koldest. (Det er den "nemme" løsning, som sparer en akkutank). Men, du skal altså ha' sat en ekstra veksler ind til fjernvarme, og en cirkulationspumpe til rumvarmen, hvis der ikke er en i forvejen.
3. Måske er et mindre anlæg kun til brugsvand bedre, for det er jo din største "udgift" i den solrige årstid.
4. Fugtproblemet i kælderen, tror jeg, du skal angribe udefra, måske med et omfangsdræn...
5. En luftsolfanger, som skifter luften i kælderen ud med lun luft, (eller måske en luft-til-luft varmepumpe + ekstra udluftning) kunne nok også hjælpe lidt. Men, muligvis ikke nok, når der ligefrem trænger fugt ind efter nedbør.

Det med kælderen vidste du nok godt... ikke? :wink:

Her er vores regnestykke, groft skitseret:
Solvarme-kombianlæg med rumvarmeveksler på gulvvarme, inkl. installation, fratrukket "renoveringspuljetilskud": kr. 72.000
Besparelse, årligt ca.: 1.000 kg træpiller samt 1.000 kWt (elpatron til varmt vand, sommer) á kr. 2 = 4.000 kr.

Simpel tilbagebetalingstid = 72.000 / 4.000 = 18 år.

Ja, vi har en "Mercedes" på taget, men jeg tror, du ender på noget nær det samme med et anlæg på ca. 35.000 kr.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
soderlund
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20 maj 2012 11:32

Solvarme med akkumuleringstank i fjernvarmeområde

Indlæg af soderlund »

Tak for svarene!!

Men lige meget hvor "grøn" jeg gerne vil være kommer det sgu nok ikke til at hænge sammen økonomisk. Kontrollerede lige min varmeregning for 2011 og den lød på omkring kr. 6000 hvoraf ca. 1700 er fast udgift.

Vedr. fugten i kælderen har jeg kigget på en solarventi - kender I noget til den ?

Jeg kan installere den på en sydvendt væg men med et aftræk på ca. 3 meter... er det for langt ?
Alternativt på en østvendt - men er usikker på hvor meget effekt jeg mister!!

Nogen forslag/erfaringer ?
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarme med akkumuleringstank i fjernvarmeområde

Indlæg af Flemming DJ »

Har desværre ikke erfaring med luftsolfangere men ville nok gå efter placeringen mod syd og isolere luftkanalen (eller bygge en form for kasse med isolering til den).

Kan du virkelig slippe med 1700 i faste omkostninger til fjernvarmen? Er der ikke både et abonnement og en "m2 afgift"?
Under alle omstændigheder er det jo pænt billigt i varme. 8)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar