El køb

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

El køb

Indlæg af poul efterlønner »

Hej alle
Jeg har lige fået besked om at jeg er gået over til Flex afregning pr 1. Jan. (Energi fyn). icon_frown.gif
Jeg har ikke købt el, ud over det vi selv producerede, siden vi fik solceller i 2012, og har derfor ikke interesseret mig for hvad det kostede, det gør jeg nu. Jeg forventer ikke foreløbigt at købe el ud over egen produktionen.

Jeg står til at at købe "kvartals el" til ca. 50 øre /kwt (og det går jo slet ikke) de har også "spot el" til ca. 37 øre /kwt. som regnes ud på månedsbasis. det er det nærmeste de kommer på en egentlig spotpris.

Hvad gør i, der er på flex ordning ? har nogen skiftet el-selskab, for at få billigere el ?

mvh Poul J
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 202 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: El køb

Indlæg af BWJ »

poul efterlønner skrev: 20 jan 2020 20:23 Hej alle
Jeg har lige fået besked om at jeg er gået over til Flex afregning pr 1. Jan. (Energi fyn). icon_frown.gif
Jeg har ikke købt el, ud over det vi selv producerede, siden vi fik solceller i 2012, og har derfor ikke interesseret mig for hvad det kostede, det gør jeg nu. Jeg forventer ikke foreløbigt at købe el ud over egen produktionen.

Jeg står til at at købe "kvartals el" til ca. 50 øre /kwt (og det går jo slet ikke) de har også "spot el" til ca. 37 øre /kwt. som regnes ud på månedsbasis. det er det nærmeste de kommer på en egentlig spotpris.

Hvad gør i, der er på flex ordning ? har nogen skiftet el-selskab, for at få billigere el ?

mvh Poul J
Du var da årsafregnet med årsopgørelse senere end 1 jan. korrekt?
Jeg vidste ikke at de første der fik celler var kommet på flex, for der var vist et problem med opgørelsestidspunktet, og der kører mig bekendt en sag.
Vedhæftede filer
Hoeringsbrev - forskrift H2.pdf
(167.2 KiB) Downloadet 197 gange
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

Re: El køb

Indlæg af poul efterlønner »

Hej BWJ
Energi fyn valgte, i sin tid, at vi skulle følge kalender året, så de har haft fast årsopgørelse pr. 31/12

"skabelon afregning" er det som vi har haft det til nu ?
mvh Poul J
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

Re: El køb

Indlæg af poul efterlønner »

Hej alle
Så har jeg fået afregning for de første 4 måneder af året :(
Januar fik jeg Kr. 0,17 pr Kwt
Februar fik jeg Kr. 0,18 pr Kwt
Marts fik jeg. Kr. 0,11 pr Kwt
April fik jeg. Kr. 0,07 pr Kwt. (har solgt 664 kwt = kr. 44,44. en enkelt dag betalte jeg godt 6 kr for at "slippe af med" over produktionen) :oops: men det er vel samme betingelser som vindmølle ejere har ?

Nu skal vi så se hvad det koster at købe det tilbage, Jan/Feb. var jeg stadig på "kvartals el" hos energi fyn, 1 Marts gik jeg over til køb til spot-pris men her har jeg ikke set de faktiske priser, kommer først når jeg får opgørelse for 2. kvartal. Så er der bare det at der er abb. på køb af spot-el hvilket for mit tilbage køb vil være ca. 3,5 øre / kwt.

Når man så ser på timepriserne, (man kan se timepriserne for alle timer over en måned, og hvor meget man har solgt i de enkelte timer) ser det ud til at det er generelt er dyrere i de timer hvor vi køber el, men det er svært at vurdere hvor meget det er.

I 2012 - 2015 kostede det for mit vedkommende, ca 20 øre / kwt at købe det tilbage
2016 - 2019 kostede det ca, 40 øre / kwt at købe tilbage
i 2020 skal jeg vel være heldig hvis det kan gøres for 75 øre /kwt :roll:

hvis man så skal være lidt positiv, så er afregningen kommet punktligt til den 25 i hver måned.
og så glæde sig over de ca. 25% jeg bruger uden det er på nettet. Hvor meget kan i nå at bruge uden det er på nettet ?

mvh Poul J
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: El køb

Indlæg af 383CI »

poul efterlønner skrev: 26 maj 2020 22:44 Hej alle
Så har jeg fået afregning for de første 4 måneder af året :(
Januar fik jeg Kr. 0,17 pr Kwt
Februar fik jeg Kr. 0,18 pr Kwt
Marts fik jeg. Kr. 0,11 pr Kwt
April fik jeg. Kr. 0,07 pr Kwt. (har solgt 664 kwt = kr. 44,44. en enkelt dag betalte jeg godt 6 kr for at "slippe af med" over produktionen) :oops: men det er vel samme betingelser som vindmølle ejere har ?

Den samlede export gøres op en gang om året. Så betaler "energinet" eller hvem faen det nu er op til de 60 Øre staten garanterede solcelleejerne i 10 år. Efter 10 år betales op til 40 øre.

Jeg har regnet noget på det, alt det "SpotEl" osv. kræver at man tænker sig temmelig meget om mht. forbruget for at få noget ud af det. Jeg tænkte over det i 3 måneder, opvasker og vasker kørte om natten osv. Der kom jeg ned på et snit på godt 18 øre kwh.
Rabataftalen giver strømmen til 18,50 øre fladt. Altså sparede jeg omkring 1/2 øre ved at skulle tænke om og omlægge forbrug.
Det gider jeg da slet slet ikke, døje med.
Så er der lige den lille "finde" langt de fleste elhandlere, uanset hvad de sælger har et "abonnement" på 29-39Kr. for at få lov til at købe strømmen til "spotpris"
Der går det totalt galt.

Personligt er jeg på den gamle afregning lidt endnu. Der efter går jeg over til "Vindstød" gennem Elforbundets rabataftale. Det er noget "sjovt " noget men jeg forventer at spare nogle penge. Bare huske "budrunder" og der er ikke det abonnement der skal finansiere 30 el handleres direktørs leasing biler.

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

Re: El køb

Indlæg af poul efterlønner »

Ja, det er jo godt nok med de 60 / 40 ører, men det er vel kun det man ikke køber tilbage ?
mvh Poul J
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: El køb

Indlæg af Dinsol »

Det billigste skift du kan gøre her og nu uden at miste det opsparede el på grp 6 et https://www.gasel.dk/info-om-el
Som er et søster selskab til energi Fyn
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: El køb

Indlæg af 383CI »

poul efterlønner skrev: 27 maj 2020 00:30 Ja, det er jo godt nok med de 60 / 40 ører, men det er vel kun det man ikke køber tilbage ?
mvh Poul J

Faktum er at ingen, i hvert fald jeg har snakket med, kan svare på det.
Det er forskellige svar der kommer, om det er fra energinet eller elhandlerene.
Som jeg har forstået det går hele denne øvelse ud på solcelleejerne ikke må få rabat på transmissionafgiften længere. Officielt fordi vi jo også bruger elnettet i spidsbelastnings perioderne.
Så vi skal betale transmissions afgift for al IMPORT.

Som jeg har forstået det er det nu 2 HELT adskilte regnskaber.

Importen afregnes til spotpris af vinstød en gang om måneden.
Energinet betaler op til garentiprisen en gang om året, for al eksporten.
PSO afgift og andre afgifter gøres op som forholdt mellem im og eksport således der kun betales PSO og de andre afgifter hvis importen overstiger eksporten, opgjort en gang om året. Dog betales der TRANSMISSIONSAFGIFT af AL import.

Prisen for al importstrømmen er afhængig af aftaler med elhandleren.


Jeg understreger det er egen opfattelse. Faktuelt er det meget forskelligt hvordan involverede parter udtrykker det forholdene.

Dinsol skrev: 27 maj 2020 06:30 Det billigste skift du kan gøre her og nu uden at miste det opsparede el på grp 6 et https://www.gasel.dk/info-om-el
Som er et søster selskab til energi Fyn
Øhhhh, Når!
Når spørger afregnes på måneds bases er der vel sket en overgang fra Grp6 der så er gjort op. I hvert fald her sker skiftet 1/9 2020 i forbindelse med min årsopgørelse.
Så længe "vi" er på Grp6 er der jo slet ingen grund til at bekymre sig, der sker jo en årlig opgørelse.

At det skulle være billigste skifte afhænger af forbrug.
Jeg har en import på 3500Kwh og gasel.dk har et abonnement på 1 kr/dag.
De sælger strømmen, i hvert fald om sommeren hvor den er billigst, til 14-15 øre Kwh
Rundt regnet vil jeg have en import på 10Kwh i døgnet og med et abonnement på 1kr om dagen vil det jo være 10 øre oven i prisen.
Altså koster strømmen nu 24 øre/kwh.
Desuden er de 14 øre de skriver ET SNIT fora at komme derned vil jeg tro der skal bruges noget strøm om natten for at trække perioder prisen er 40 øre ned.
Så at det er det billigste er en vurdering.
De abonnementer det hele går ud på at få folk til at tegne så Audien kan stå til rådighed for direktøren æder det hele.
Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: El køb

Indlæg af Dinsol »

Hele manøvren er køb billigt strøm der er mange som giver 0,50 - 0,60 kr PR kWh så man skal finde den billigste ellevandør for ellers bliver det dyrt
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: El køb

Indlæg af 383CI »

Dinsol skrev: 27 maj 2020 09:36 Hele manøvren er køb billigt strøm der er mange som giver 0,50 - 0,60 kr PR kWh så man skal finde den billigste ellevandør for ellers bliver det dyrt
No Shit, Sherlock




Men det forklare jo ikke hvorfor og hvordan gasel.dk (pr. automatik) er det billigste som du udtrykte. I mit tilfælde ville netop det være, i hvert fald abonnementet dyrere og jeg gider, ærligt talt, ikke tænke over hvornår jeg tænder vaskemaskinen for at spare 2 øre. pr. kwh.
Hvis der bare skulle stå nul for mig skulle gasel.dk jo ned på 7 øre/kwh med deres tillæg på 1 kr./dag.

Besvar