Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det holder bare ikke...

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 10689
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Det holder bare ikke...

Indlægaf Ulrik » 09 aug 2013 11:58

Det der med at købe ny bil for at spare på benzinen.
I hvert fald ikke hvis man primært kører små ture som jeg gør.

Jeg har haft en Huyndai I20 2012 model som skulle kunne gå 23.8 efter normen
Nu har jeg en Ford Focus st fra 1999 som vist nok skulle gå 14.5

Sandheden er at de begge har lagt på ca 15 k/l +- 1 km
Jeg kører korte ture og jeg kører pænt. Huyndai'en havde godt nok aircondition, det har ford'en ikke.
Alligevel må jeg sige at jeg er pænt overrasket!
MvH Ulrik©


triumph
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3152
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 26 gange

Det holder bare ikke...

Indlægaf triumph » 09 aug 2013 12:06

det er altid klogt at gå ind på Spritverbrauch berechnen und Autokosten verwalten - Spritmonitor.de
og kontrollere hvad andre med samme model bruger.
Det er vist almindeligt kendt at kia/hyundai overdriver noget

I gamle dage havde tysken, bygget en testbane som bilerne skulle køre igennem. Men det blev regnet for værende upræcist.....

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Det holder bare ikke...

Indlægaf andersholm » 09 aug 2013 12:16

Nu er der jo også en forskel i grøn afgift på de 2 biler.

Når Huyndai'en er over 20 km/l er det 280 kr. halvårligt - hvor Focus'en ligger på 1380 kr. (hvis det officielle er 14,5 km/l)

Men helt rigtigt at det ikke er nemt at komme derop på de nye biler :great:

Brugeravatar
Lintz
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4507
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Mit fyr: Scotte 16 kw m OPOP kedel
Areal: 160
Brændsel: Barlinek eco-pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: ca 25 kilo
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 153 gange
Modtaget likes: 70 gange

Det holder bare ikke...

Indlægaf Lintz » 09 aug 2013 13:08

Privat kører jeg en 8 år gammel Peugeot 1,6 HDI som snildt kan kører 22 km/L - Endda meget mere hvis jeg holder den under 80 - men hvem gør det....
Firmamæssigt kører jeg Ford C-max 1,6 HDI fra sidste år med alt moderne tenik, bl.a. Start-stop funktion, men den kan jeg slet ikke få over 20 - Langt fra.
Før det havde jeg en C-max med 2,0 L motor og 140 hk - Den var enddu ringere hvad angår brændstoføkonomi.
Mvh Lintz aka Sælhunden aka Linse aka Lintzyboy aka vatnisse aka julemand aka Guru (troede jeg :cry: ) aka REDAKTØR :P

INGEN DYR ER KOMMET TIL SKADE UNDER OPRETTELSE AF DENNE SIGNATUR.......

Accepterer det uundgåelige – det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

lmp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 09 nov 2012 19:05
Mit fyr: easyheat
Areal: 115+80 kvm kælder
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7130
Dagligt forbrug: 12 kg
Årligt forbrug: ca 5,5 ton
Geografisk sted: juelsminde

Det holder bare ikke...

Indlægaf lmp » 10 aug 2013 07:07

ingen problemer med at nå 20 kml i min hyundai i20


Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4281
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Det holder bare ikke...

Indlægaf Bigfoot » 10 aug 2013 08:00

da FDM testede de hyundai modeller der, især diesel modellerne, blev de noget overraskede... de var jo opgivet til 27 på literen, men under test kunne den ikke tvinges over 17. hmm....
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2548
Tilmeldt: 03 okt 2007 20:45
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 40 gange

Det holder bare ikke...

Indlægaf pendec » 10 aug 2013 08:44

Lintz skrev:Før det havde jeg en C-max med 2,0 L motor og 140 hk - Den var enddu ringere hvad angår brændstoføkonomi.

en firmware ændring kan få den op på 20km/l , det kørte min første c-max 2.0/diesel da den fik service på sin 120.000 og ny firmware opdatering, så kørte den meget længere på literen (4.9l/100km). det holdte så til 170.000 så røg motoren(ford sagde den havde en skrue løs indeni??), og kilometertælleren blev nulstillet og nu kører den nye så kun 16km/l og Ford kunne ikke ændre firmware eller justere, til det de så min tidligere klarede. De kunne bare ikke forklare at den kørte så langt på literen. kørsel var ikke pænt, altså lavere end 80, nok mere en del over det tilladte tror jeg 8)

Har da også hørt du kan finde mere om disse justeringer på nettet nu, så du kan spare på brændstof økonomi uden at chiptune for at få det mere ud af det. Chiptuning skulle give 10% bedre brændstof økonomi, på c-max 2.0, måske er det bare snak.

Brugeravatar
Lintz
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4507
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Mit fyr: Scotte 16 kw m OPOP kedel
Areal: 160
Brændsel: Barlinek eco-pellets
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: ca 25 kilo
Årligt forbrug: 7,8
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 153 gange
Modtaget likes: 70 gange

Det holder bare ikke...

Indlægaf Lintz » 10 aug 2013 08:57

pendec skrev:en firmware ændring kan få den op på 20km/l , det kørte min første c-max 2.0/diesel da den fik service på sin 120.000 og ny firmware opdatering, så kørte den meget længere på literen (4.9l/100km). det holdte så til 170.000 så røg motoren(ford sagde den havde en skrue løs indeni??), og kilometertælleren blev nulstillet og nu kører den nye så kun 16km/l og Ford kunne ikke ændre firmware eller justere, til det de så min tidligere klarede. De kunne bare ikke forklare at den kørte så langt på literen. kørsel var ikke pænt, altså lavere end 80, nok mere en del over det tilladte tror jeg 8)

Har da også hørt du kan finde mere om disse justeringer på nettet nu, så du kan spare på brændstof økonomi uden at chiptune for at få det mere ud af det. Chiptuning skulle give 10% bedre brændstof økonomi, på c-max 2.0, måske er det bare snak.


Nu er min C-max 2,0 væk og jeg kører som sagt C-max 1,6 nu.
Nu kan jeg jo på en måde være lidt ligeglad med brændstoføkonomi da det er en firma-bil men det undre mig bare lidt (akkurat som det gør med trådstarter Ulrik) at helt nye biler ikke kører længere på litren.
Fabrikanterne praler ellers godtnok med det.
Det jeg mangler i min nuværende C-max er moment - Den kan slet ikke det samme som min Peugeot 1,6 HDI med 5 hk mindre.
Om det er gearingen der gør det eller den er kvalt pga milijø-normer ved jeg ikke.
Mvh Lintz aka Sælhunden aka Linse aka Lintzyboy aka vatnisse aka julemand aka Guru (troede jeg :cry: ) aka REDAKTØR :P

INGEN DYR ER KOMMET TIL SKADE UNDER OPRETTELSE AF DENNE SIGNATUR.......

Accepterer det uundgåelige – det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Baxi TPK
Areal: 226
Brændsel: Tpi Suprime 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9340
Årligt forbrug: 6 paller a 900 kg
Geografisk sted: 9340 Asaa, nær Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Det holder bare ikke...

Indlægaf Aaen » 10 aug 2013 09:54

Det er ikke fabrikanterne der måler brændstofforbruget, det er et uafhængigt prøvnings-laboratorium. Så det der med at fabrikanterne lyver, passer ikke.
Derudover kan jeg fortælle at alle der har klaget over for dårligt brændstofforbrug (der hvor jeg árbejder (Aut. Peugeot)) og hvor vi tester bilen, har de opgivne tal har vist sig at holde.

Brugeravatar
pendec
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2548
Tilmeldt: 03 okt 2007 20:45
Mit fyr: Bio18 (Nh bioservice fw)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller Neova
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: ca. 5.4T (Maj 2016)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 40 gange

Det holder bare ikke...

Indlægaf pendec » 10 aug 2013 10:12

Aaen skrev:Derudover kan jeg fortælle at alle der har klaget over for dårligt brændstofforbrug (der hvor jeg árbejder (Aut. Peugeot)) og hvor vi tester bilen, har de opgivne tal har vist sig at holde.

Alle de andre tricks som forsøgs stationerne bruger, som FDM har skrevet om, kan du jo så forklare nærmere. de manglende radio'r , aircon, og sidespejle og døre som ikke er monteret og kabinetter som udskiftes og hvad der ellers gøres for at opnå bedre målinger :)

Der er vist ingen fabrikanter som kan leve op til de tal som de forsøger at sælge vognen på i Danmark. at den fungerer i Afrika eller i de varme lande er en sag, når vi taler Danmark, kulde og fugtighed og opvarmning så holder deres målinger ikke, og det er jo generelle retningslinier vi taler om, og ikke retningslinier for beboere som er i sydfrankrig.

Som TS skriver, det holder bare ikke



Tilbage til "Bil, MC og Motor"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster