Det der med at købe ny bil for at spare på benzinen.
I hvert fald ikke hvis man primært kører små ture som jeg gør.
Jeg har haft en Huyndai I20 2012 model som skulle kunne gå 23.8 efter normen
Nu har jeg en Ford Focus st fra 1999 som vist nok skulle gå 14.5
Sandheden er at de begge har lagt på ca 15 k/l +- 1 km
Jeg kører korte ture og jeg kører pænt. Huyndai'en havde godt nok aircondition, det har ford'en ikke.
Alligevel må jeg sige at jeg er pænt overrasket!
Det holder bare ikke...
-
- Stoker XIX
- 12
- Indlæg: 5487
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Har takket: 407 gange
- Blevet takket: 425 gange
Det holder bare ikke...
det er altid klogt at gå ind på http://www.spritmonitor.de/
og kontrollere hvad andre med samme model bruger.
Det er vist almindeligt kendt at kia/hyundai overdriver noget
I gamle dage havde tysken, bygget en testbane som bilerne skulle køre igennem. Men det blev regnet for værende upræcist.....
og kontrollere hvad andre med samme model bruger.
Det er vist almindeligt kendt at kia/hyundai overdriver noget
I gamle dage havde tysken, bygget en testbane som bilerne skulle køre igennem. Men det blev regnet for værende upræcist.....
- andersholm
- Stoker V
- 16
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
- Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
- Areal: 174 + 50 m2 garage
- Brændsel: Rw pellets
- Fremviser gerne i postnummer: 7330
- Årligt forbrug: 5 tons
Det holder bare ikke...
Nu er der jo også en forskel i grøn afgift på de 2 biler.
Når Huyndai'en er over 20 km/l er det 280 kr. halvårligt - hvor Focus'en ligger på 1380 kr. (hvis det officielle er 14,5 km/l)
Men helt rigtigt at det ikke er nemt at komme derop på de nye biler
Når Huyndai'en er over 20 km/l er det 280 kr. halvårligt - hvor Focus'en ligger på 1380 kr. (hvis det officielle er 14,5 km/l)
Men helt rigtigt at det ikke er nemt at komme derop på de nye biler
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Det holder bare ikke...
Privat kører jeg en 8 år gammel Peugeot 1,6 HDI som snildt kan kører 22 km/L - Endda meget mere hvis jeg holder den under 80 - men hvem gør det....
Firmamæssigt kører jeg Ford C-max 1,6 HDI fra sidste år med alt moderne tenik, bl.a. Start-stop funktion, men den kan jeg slet ikke få over 20 - Langt fra.
Før det havde jeg en C-max med 2,0 L motor og 140 hk - Den var enddu ringere hvad angår brændstoføkonomi.
Firmamæssigt kører jeg Ford C-max 1,6 HDI fra sidste år med alt moderne tenik, bl.a. Start-stop funktion, men den kan jeg slet ikke få over 20 - Langt fra.
Før det havde jeg en C-max med 2,0 L motor og 140 hk - Den var enddu ringere hvad angår brændstoføkonomi.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
- Stoker I
- 11
- Indlæg: 8
- Tilmeldt: 09 nov 2012 19:05
- Mit fyr: easyheat
- Areal: 115+80 kvm kælder
- Brændsel: træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 7130
- Dagligt forbrug: 12 kg
- Årligt forbrug: ca 5,5 ton
- Geografisk sted: juelsminde
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Det holder bare ikke...
da FDM testede de hyundai modeller der, især diesel modellerne, blev de noget overraskede... de var jo opgivet til 27 på literen, men under test kunne den ikke tvinges over 17. hmm....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Det holder bare ikke...
en firmware ændring kan få den op på 20km/l , det kørte min første c-max 2.0/diesel da den fik service på sin 120.000 og ny firmware opdatering, så kørte den meget længere på literen (4.9l/100km). det holdte så til 170.000 så røg motoren(ford sagde den havde en skrue løs indeni??), og kilometertælleren blev nulstillet og nu kører den nye så kun 16km/l og Ford kunne ikke ændre firmware eller justere, til det de så min tidligere klarede. De kunne bare ikke forklare at den kørte så langt på literen. kørsel var ikke pænt, altså lavere end 80, nok mere en del over det tilladte tror jegLintz skrev:Før det havde jeg en C-max med 2,0 L motor og 140 hk - Den var enddu ringere hvad angår brændstoføkonomi.
Har da også hørt du kan finde mere om disse justeringer på nettet nu, så du kan spare på brændstof økonomi uden at chiptune for at få det mere ud af det. Chiptuning skulle give 10% bedre brændstof økonomi, på c-max 2.0, måske er det bare snak.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Det holder bare ikke...
Nu er min C-max 2,0 væk og jeg kører som sagt C-max 1,6 nu.pendec skrev: en firmware ændring kan få den op på 20km/l , det kørte min første c-max 2.0/diesel da den fik service på sin 120.000 og ny firmware opdatering, så kørte den meget længere på literen (4.9l/100km). det holdte så til 170.000 så røg motoren(ford sagde den havde en skrue løs indeni??), og kilometertælleren blev nulstillet og nu kører den nye så kun 16km/l og Ford kunne ikke ændre firmware eller justere, til det de så min tidligere klarede. De kunne bare ikke forklare at den kørte så langt på literen. kørsel var ikke pænt, altså lavere end 80, nok mere en del over det tilladte tror jeg
Har da også hørt du kan finde mere om disse justeringer på nettet nu, så du kan spare på brændstof økonomi uden at chiptune for at få det mere ud af det. Chiptuning skulle give 10% bedre brændstof økonomi, på c-max 2.0, måske er det bare snak.
Nu kan jeg jo på en måde være lidt ligeglad med brændstoføkonomi da det er en firma-bil men det undre mig bare lidt (akkurat som det gør med trådstarter Ulrik) at helt nye biler ikke kører længere på litren.
Fabrikanterne praler ellers godtnok med det.
Det jeg mangler i min nuværende C-max er moment - Den kan slet ikke det samme som min Peugeot 1,6 HDI med 5 hk mindre.
Om det er gearingen der gør det eller den er kvalt pga milijø-normer ved jeg ikke.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- Aaen
- Stoker XV
- 12
- Indlæg: 1392
- Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
- Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
- Areal: 200
- Fremviser gerne i postnummer: 9330
- Geografisk sted: 9330 Dronninglund
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 3 gange
- Kontakt:
Det holder bare ikke...
Det er ikke fabrikanterne der måler brændstofforbruget, det er et uafhængigt prøvnings-laboratorium. Så det der med at fabrikanterne lyver, passer ikke.
Derudover kan jeg fortælle at alle der har klaget over for dårligt brændstofforbrug (der hvor jeg árbejder (Aut. Peugeot)) og hvor vi tester bilen, har de opgivne tal har vist sig at holde.
Derudover kan jeg fortælle at alle der har klaget over for dårligt brændstofforbrug (der hvor jeg árbejder (Aut. Peugeot)) og hvor vi tester bilen, har de opgivne tal har vist sig at holde.
Det holder bare ikke...
Alle de andre tricks som forsøgs stationerne bruger, som FDM har skrevet om, kan du jo så forklare nærmere. de manglende radio'r , aircon, og sidespejle og døre som ikke er monteret og kabinetter som udskiftes og hvad der ellers gøres for at opnå bedre målingerAaen skrev:Derudover kan jeg fortælle at alle der har klaget over for dårligt brændstofforbrug (der hvor jeg árbejder (Aut. Peugeot)) og hvor vi tester bilen, har de opgivne tal har vist sig at holde.
Der er vist ingen fabrikanter som kan leve op til de tal som de forsøger at sælge vognen på i Danmark. at den fungerer i Afrika eller i de varme lande er en sag, når vi taler Danmark, kulde og fugtighed og opvarmning så holder deres målinger ikke, og det er jo generelle retningslinier vi taler om, og ikke retningslinier for beboere som er i sydfrankrig.
Som TS skriver, det holder bare ikke