Så nu må jeg jo hellere få fulgt lidt op på tråden...
Først og fremmest... TAK for alle svarene... Det beviser virkeligt at det ikke kun er hvis pillegnaskeren strejker, man kan finde hjælp her...

Døre en en Rationel facadedør i træ, som er bygget som terrassedør (med terassegreb og 3punkts lukning, men altså ingen "holde fætter"
På indersiden har jeg et kodehåndtag (Ruko 7810) Så "man kan ikke komme ud

Men jeg ønsker IKKE noget håndtag på ydersiden, både fordi det sikkert vil kræve at der skiftes låsekasse, og bores ud i døren...
Og huset vil ALDRIG blive forladt via terassedøren, så derfor behøver den ikke kunne lukkes/låses udefra, bare blive "holdt lukket"
Renevinum... Det er sgu en flot gestur, det kan vi godt li...

MEN efter ino har givet mig "det rigtige at søge efter..." nemlig "rullelås"
kan jeg se at carl R har sådan en fætter http://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/la ... elaas1379/
til 130kr... den skal jeg lige ha kikket på, og hvis den kan løse problemet, så skal Renevinum ikke ha bøvlet med det! Men som sagt, tak for budet

Jeg vender tilbage når jeg har været forbi Carl R, så må vi se om det kan bruges...
Regner med at nedfælde den i overkanten på døren (åbner ind ad, så vil ikke få vand) Og det er rent træ, hvorimod "smæk-siden" jo er orkuperet af 3punkts-låsen...