Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan et fyr være for stort???

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 693
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Flyball » 14 apr 2012 16:09

Der er ikke så meget at blive enig om, fact er at der er bedst virkningsgrad hvis fyret er "højt" belastet.


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Bigfoot » 14 apr 2012 16:20

Du har faktisk ret i nogle ting lintz. Jeg synes også at debatten om størrelsen på et fyr, går for vidt af og til. Jeg har en knaldhytte på 116 kvm, som ifølge bbr kun skal have 6,5 kw for at holde varmen. Betragtet ud fra hvordan det er lavet.... Da jeg så købte baxien, mente folk, og jeg selv, den var nok rigelig stor. Men.... Takket være kong vinter og snemand frost, så skal jeg da love jer at baxi kom i arbejde.
Desuden kan sådan en baxi køre kontinuerligt og stabilt, uden pausefyring, og det helt ned til knap 1 kw. Min energimåler siger at baxien laver 0,8 kw lige nu, og har faktisk gjort det et par timer. Den ligger lige en grad under settemp stabilt og brænder. Det kan sagtens....

Men til gengæld synes jeg det er skammeligt at nogen ender med at følge rådet om feks en 10 kw scotte, eller en 9 kw biowin (eller hvad de nu hedder) og så de ikke kan holde varmen om vinteren. (Fer feks)
Her er varme på, til rigelighed. Fruen har forlangt at jeg kan skrue så tosset jeg vil på det anlæg, men hun vil have fuld skrue på gulvvarmen. Det har vi. Mere end rigeligt.

Men... Det er jo en del religion omkring det. Vedkommende som nævnte dieselmotoren med 50 hk på en rotorpumpe, ved 100 mm3 elementer. Burde have det samme, på en samme størrelse rækkepumpe.... Nej. Leveringstid pr stempelslag og tryk har utrolig meget at sige. derfor bruger commonrail så lidt, og yder så meget.
Sådan er det jo også her. Tag en KL2 sammenlignet med den som den blev kopieret fra, benekoven, de yder det samme på papiret, men sjovt nok æder en KL det dobbelte.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 693
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Modtaget likes: 25 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Flyball » 14 apr 2012 16:26

Fyret som samlet unit har en virkningsgrad, afhængig af det faktiske fyr. Det optimale driftpunkt (bedste virkningsgrad) ligger altid i den høje ende af fyrets effektkurve og man bør prøve at få fundet et fyr, hvis optimale driftspunkt (og samlede anlægskarakteristik) passer bedst overens med det beregnede / estimerede dimensionerende varmetab for bygningen. Derudover er der selvfølgelig en masse komfortønsker og mærkereligion der spiller ind, men følges ovenstående, så er det ikke helt galt.


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Lintz » 14 apr 2012 16:32

Flyball » 14 Apr 2012, 16:26 skrev:Fyret som samlet unit har en virkningsgrad, afhængig af det faktiske fyr. Det optimale driftpunkt (bedste virkningsgrad) ligger altid i den høje ende af fyrets effektkurve og man bør prøve at få fundet et fyr, hvis optimale driftspunkt (og samlede anlægskarakteristik) passer bedst overens med det beregnede / estimerede dimensionerende varmetab for bygningen. Derudover er der selvfølgelig en masse komfortønsker og mærkereligion der spiller ind, men følges ovenstående, så er det ikke helt galt.


:great:
Flyball - Forklar mig så venligst hvilken brænder jeg skal vælge når man ser på hvad "Emborg41" skrev kl 14,52


af Emborg41 » i dag 14:52

Hej

Kiggede lige på prøvningsattesterne på NBE 10 og 16KW samme kedel.

Lintz er inde på noget efter min mening.

Prøvningsattesterne siger følgende om virkningsraderne
10KW: 2,2KW - 85% 8,5KW - 91%
16KW: 3,5KW - 88% 14,0KW - 93%


Det vil altså ikke betyde noget nævneværdigt at fyr max 10KW i en 16KW brænder
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Landlyst » 14 apr 2012 21:36

Big, ved godt at det ikke forholder sig sådan, men det var princippet... Og det er jo også det som Lintz forholder sig til... icon_cheesygrin.gif

Man ka også sammen ligne det med at skulle flytte vand...

Man skal holde f.eks. 2 bar i en ½tommes rør med en bruser i enden... ¨

Bruger man en lille pumpe som lige ka klare at holde 2 bar.... Eller en som måske kunne lave 4 bar... Man får ikke mere vand flyttet... Men man har med den store mulighed for at flytte mere... Men den lille vil jo så hele tiden køre max belastet... men den store vil blot køre ligeså stille.... Hvad ville i da vælge....??? :shock:


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Lintz » 14 apr 2012 21:43

Landlyst » 14 Apr 2012, 21:36 skrev:Big, ved godt at det ikke forholder sig sådan, men det var princippet... Og det er jo også det som Lintz forholder sig til... icon_cheesygrin.gif

Man ka også sammen ligne det med at skulle flytte vand...

Man skal holde f.eks. 2 bar i en ½tommes rør med en bruser i enden... ¨

Bruger man en lille pumpe som lige ka klare at holde 2 bar.... Eller en som måske kunne lave 4 bar... Man får ikke mere vand flyttet... Men man har med den store mulighed for at flytte mere... Men den lille vil jo så hele tiden køre max belastet... men den store vil blot køre ligeså stille.... Hvad ville i da vælge....??? :shock:
Tja - Landlyst - jeg ville vælge den store - 16 kw men mon ikke der er mange som siger jeg er tosset i hovedet og mener jeg godt kunne nøjes - Men faén være med det - nu har jeg lige solgt en stak stålplader for en flaske rødvin - Så far er lykkelig - Selv om jeg efter nogles mening har et fyr der er for stort.
God lørdag til alle.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Landlyst » 14 apr 2012 21:45

Hmm du har jo råd til det... Med 10 af de lange.... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Lintz » 14 apr 2012 21:49

Landlyst » 14 Apr 2012, 21:45 skrev:Hmm du har jo råd til det... Med 10 af de lange.... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Jep - men ingen proptrækker :oops:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Kruse » 14 apr 2012 23:13

Lintz » 14 Apr 2012, 21:49 skrev:[Jep - men ingen proptrækker :oops:
Se nu kommer de rigtigt problemer frem :sos:
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Kan et fyr være for stort???

Indlæg af Lintz » 14 apr 2012 23:28

Jeg vil takke af for i aften og tak til alle for jeres indlæg, også selv om jeg måske ikke kan blive enige med jer - og måske aldrig bliver det - Men det er jo det geniale ved dette forum - Ytre dine meninger og få svar på tiltale - bliv overbevist eller overbevis andre - Håber ikke at denne tråd går død lige med det samme. Hyg jer derude uanset hvilken overbevisning I ligger inde med.

Scotte 16 kw styrer icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar