Hjælp til diagram/nyt anlæg

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Tazz
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 jan 2012 19:56

Hjælp til diagram/nyt anlæg

Indlæg af Tazz »

Hej
vi er ved og renovere et hus og skal have et nyt centraleanlæg og behøver lidt hjælp til et diagram.
anlægget skal have varmt vand prio og skal kunne lukke af for gulv og radiator varme om sommeren.

ecoteck amalfi pillebrændeovn
110 l metro combi
gulvvarmesystem med shunt
2 st. radiatore

nogen der kan hjælpe mig?

//B

Tazz
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 jan 2012 19:56

Hjælp til diagram/nyt anlæg

Indlæg af Tazz »

Havde tænkt mig noget i den her stil ... har bare et problem med hvor jeg skal placere kugleventilerne hvis jeg skal slukke anlægget om sommeren og bare bruge el til varmt vand. nogen der kan komentere diagrammet icon_cheesygrin.gif
Vedhæftede filer
diagram.pdf
diagram
(135.55 KiB) Downloadet 131 gange
Senest rettet af Tazz 18 jan 2012 22:01, rettet i alt 2 gange.
Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til diagram/nyt anlæg

Indlæg af Skovsborg »

Æææhhhhh hvilket diagram......??? :roll:
Tazz
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 jan 2012 19:56

Hjælp til diagram/nyt anlæg

Indlæg af Tazz »

hehe ja det siger jeg også... det vil ikke rigtigt hænge ved... prøver lige igen.
Skovsborg
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 07 maj 2011 00:15
Mit fyr: Scotte 16KW + 25KW Atmos med 1000l Akku
Areal: 156 + 30m2
Brændsel: Piller og træ
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Geografisk sted: 8620
Har takket: 1 gang

Hjælp til diagram/nyt anlæg

Indlæg af Skovsborg »

Du kan vel bare sætte en kuleventil på frem og tilbage løb så er der lukket. Ved frem lige overfor 3. vejs ventilen.:o)

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til diagram/nyt anlæg

Indlæg af Lille put i kedlen »

Jeg ville nok bare lade det varme vand fra pille/brændefyret løbe igennem VVBen (ihvertfald til gulvvarmen) og så sætte en skoldsikringsventil http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=3209 på udgangen til det varme vand, således at det blandes lidt med det kolde indløbsvand til en passende temp. få f.eks 60 grader.

Så ville jeg montere en 3 vejs kugleventil med L-boring http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=1500 mellem VVB og centralvarmeanlæget over til returen, således at du ved kun at stille på et håndtag kunne stille om fra Sommer til Vinterdrift. Evt. kunne du lave en yderligere opdeling mellem radiatorerne og gulvarmen - men det komme an på hvordan det ellers er forbundet om det er muligt og ønskeligt - lidt gulvvarme i overgangsperioden kunne jo være dejligt :great:

Desuden må du have en cirkulationspumpe på anlægget, hvis det ikke er indbygget i fyret.
Tazz
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 jan 2012 19:56

Hjælp til diagram/nyt anlæg

Indlæg af Tazz »

det med 3 vejs kugleventil kan jeg faktisk godt forestille mig samt at dele radiatorerne op også ville være en god ide.... kan dog ikke lige fatte hvor du ville have den skoldsikring til at sidde henne...mente du at den skulle sidde på fremløbet inden vvb og over til til returen for at blande returvandet til de 60 grader? icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Hjælp til diagram/nyt anlæg

Indlæg af Zarge »

Tror han mener på brugsvands siden, så hvis fremløbet er eks 70 grader, så bliver vvb det samme, men det vand der løber til den varme hane bliver iblandet lidt koldt vand, så det kun er 60 grader...
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til diagram/nyt anlæg

Indlæg af hahomi »

Zarge » 27 Jan 2012, 23:44 skrev:Tror han mener på brugsvands siden, så hvis fremløbet er eks 70 grader, så bliver vvb det samme, men det vand der løber til den varme hane bliver iblandet lidt koldt vand, så det kun er 60 grader...
Tror jeg også, men så kan du ligeså godt "nøjes" med at varme vvb op til 60 grader v.h.a. en motorventil, der styres af din Metro vvb. Alternativt en termostat som denne http://dvcenter.dk/dvc-termostat-20-60-gr.html
Vælg dine kampe med omhu.
Tazz
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 5
Tilmeldt: 13 jan 2012 19:56

Hjælp til diagram/nyt anlæg

Indlæg af Tazz »

jo men så forsvinder ideen med at "bare" lade vandet køre gennem vvb og vidre til centralesystemet. tror også det var sådan som du foreslår jeg har tegnet det... noget i den stil ihvertfald :)

Besvar