Hældning på Ekstern snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Ronni W
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 54
Tilmeldt: 20 jan 2010 21:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw
Areal: 300
Brændsel: Vida
Fremviser gerne i postnummer: 4520
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 8025 kg
Geografisk sted: Svinninge, Sjælland

Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af Ronni W »

Hejsa

Jeg synes min snegl gav lidt for mange piller på 6 min til autoberegning ca 1850 g :shock: , så den fik for mange piller i 10 % ydelse, har så rettet min snegl lidt op, efter samtale med søren fra dansk vvs center og så endte jeg på 1400 g icon_cheesygrin.gif på 6 min, og det gav en pænere forbrændning ved 10 % ydelse. :P :P icon_cheesygrin.gif

Hældning er ca 45 grader.

Bare en nybegynders erfaring....

Hilsen Ronni W.

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af Garmin »

Sjovt, er gået den anden vej og synes det hjælper :-)
Har nu kun 20 cm slange på og sneglen giver 1600g på 6 min.
Synes stabiliteten ved 10% er blevet bedre
Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af Kr.Estrup »

Hmm burde det ikke være ligemeget..? Når bare styringen ved hvor mange gram der kommer på 6 minutter bør den vel afpasse mængen under drift.. Jeg har også 1850gram.. og det har jeg indtastet.. og mit kører umiddelbart fint.. men har nu hellerikke set andre flammer..

Er det "godt" af have lav vægt på 6 minutter? For så skal jeg da igang med at rode hældning.. vil nu bare mene at det tal man indtaster er styringens udgangspunkt for blandingen hvis der ikke er iltføler.. og om pillerne vejer meget eller lidt.. afh af trætype.. tænker at man bør afveje engang om måneden eller hvis man skifter pillemærke..

Er jeg helt ude i hampen?
Kenny
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af Kenny »

Kr.Estrup » 20 Nov 2010, 22:50 skrev:Hmm burde det ikke være ligemeget..? Når bare styringen ved hvor mange gram der kommer på 6 minutter bør den vel afpasse mængen under drift.. Jeg har også 1850gram.. og det har jeg indtastet.. og mit kører umiddelbart fint.. men har nu hellerikke set andre flammer..

Er det "godt" af have lav vægt på 6 minutter? For så skal jeg da igang med at rode hældning.. vil nu bare mene at det tal man indtaster er styringens udgangspunkt for blandingen hvis der ikke er iltføler.. og om pillerne vejer meget eller lidt.. afh af trætype.. tænker at man bør afveje engang om måneden eller hvis man skifter pillemærke..

Er jeg helt ude i hampen?

Du har ret. Du skal som minimum veje piller af når du skifter mærke, men for så vidt også når du får ny levering af samme mærke. Kvaliteten kan svinge meget over tid hos samme producent, alt efter træsort, fugtighed, biprodukt, hårdhed, smuld m.m.

Fordelen ved lavere hælding på snegl, kan være en mere stabil drift af piller op gennem snegl = færre piller falder tilbage. Dermed giver den mere ens mætning, hvilket især afspejler sig ved den lave ydelse.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Kenny » 21 Nov 2010, 01:07 skrev: Du skal som minimum veje piller af når du skifter mærke, men for så vidt også når du får ny levering af samme mærke. Kvaliteten kan svinge meget over tid hos samme producent, alt efter træsort, fugtighed, biprodukt, hårdhed, smuld m.m.
Hvis man læser erfaringerne i viewtopic.php?f=184&p=84198#p84198, så skal man måske endda til at vende sig til at afveje på ny mellem hver palle..

topgun
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 145
Tilmeldt: 04 sep 2008 14:27
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 243
Brændsel: Barnelik Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7270
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Stakroge (Herning)
Blevet takket: 1 gang

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af topgun »

Ja, eller endnu oftere hvis man som mig nu har lommer og lag af de mørke meget hårdere piller fordelt rundt i beholderen :(
Michael Pedersen
Mit Fyr
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Så er iltstyring og kompressorrens måske en god måde at formindske problemerne (for Scotte/Woody folk..)
topgun
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 145
Tilmeldt: 04 sep 2008 14:27
Mit fyr: Scotte 16Kw
Areal: 243
Brændsel: Barnelik Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7270
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Stakroge (Herning)
Blevet takket: 1 gang

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af topgun »

Jeg har kompressorens, men alligevel ser min herd sådan her ud efter 2-3 dage.
Rens pr 20kg, tid 7 sek, ventetid 120sek
DSF_1333.JPG
Det er efter optima besøg (og alle mine indstillerne blev nulstillet). Jeg har sat del tilbage til de anbefalinger jeg har fået på boards og det har hjulpet lidt. Men der er stadig en del belægning.
Derfor jeg prøver (uden ret meget held) at justere luften i øjeblikket for at se om en bedre forbrænding kan hjælpe på det.
Tror helt sikkert det skyldes det meget smuld jeg har i de sække med lyse barlinek piller. Skal se om jeg kan bore endnu flere huller i sneglrøret, men der skal selvfølgelig også være rør tilbage :)
Michael Pedersen
Mit Fyr
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Jeg havde et lignende problem med min kompressorrens. Grunden vist sig at være en knækket/utæt pakning i en af 90-grader-trykluft-koblingerne.

Prøv evt. at sætte intervallerne mellem kompressorrensene ned...f.eks. til 10 kg.
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Hældning på Ekstern snegl

Indlæg af Falck »

Hvis i bruger autoberegner i scotte/woody så giver den faktisk alt formange piller i lav last, iforhold til det gode gamle afvejeskema der findes. mht sneglydelsen, så vil du naturligvis få en lidt uens dosering, når den giver så meget, men det burte ikke betyde ret meget.
Nå jeg blever kontagtet anbefaler jeg altid, at autoberegner slåes fra, og du justerer mætning efter afvejeskemaet (som du finder på min hjemmeside under manualer)
Min erfaring er at autoberegner kurven starter alt for højt oppe, for så at flade ud. Husk at asken skal være kaffebrun, ikke grå, sort eller hvid når den brænder optimalt, så TOPGUN, din får for meget luft, derfor får du en for stor båltemperatur, derfor får du klumper i hærden (nå ja, så bruger den forresten også for mange piller, når den får for meget luft)

Jan
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Besvar