Stoker til flisfyring

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
ik74
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Stoker til flisfyring

Indlæg af ik74 »

Hejsa

Tak for et godt forum. Jeg har læst en del herinde, da jeg står for at skulle udskifte mit gamle halmfyr med et stokerfyr, men mangler noget viden før jeg kan vælge anlægsleverandør.
Jeg har valgt, at brændslet skal være skovflis, da det er billigt og jeg kan opbevare 1-2 års forbrug under tag lige ved siden af fyrrummet.
Planen er, at jeg skal have mig et stokerfyr på ca. 20 kW, og dertil en flistank på 3-4000 liter, Fyret placeres i fyrrummet, og tanken i maskinhuset på den anden side af muren, og jeg vil så kunne fylde tanken med traktor en gang om ugen (gætter jeg på) i vinterperioden.

Jeg har set på KSM, Reka, Gejs, KC-stoker, Benekov m.fl., men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvem jeg skal satse på. (det er jo ikke småpenge, der skal investeres). De siger alle, at de sagtens kan fyre med skovflis, men passer det?
Er der nogen af Jer brugere, der har erfaringer jeg kan gøre nytte af?
Hvilke producenter laver de bedste anlæg i forhold til prisen?

Andre relevante input/erfaringer med flisfyring modtages også gerne.

På forhånd tak.

IK

Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: Stoker til flisfyring

Indlæg af nielsenworld »

Tag et kig på en TwinHeat M20'er. Så bliver det (efter min mening) ikke bedre.

Du har mulighed for at koble diverse siloer på, samt store magasiner.

Fyret æder alt, selv grov skovflis. Ydermere kan du fyre med pind i kedlen, hvis det behov opstår.

Jeg har selv bestilt et, med et 1400 l magasin. Det skulle gerne blive leveret i næste uge.
Tag et kig i forummet "Mit fyrrum og mine indstillinger", der har jeg oprettet en tråd
Jeg har selv planer om at fyre med flis.

Din opsætning lyder til at være helt optimal. Stort magasin der kan fyldes op med traktor, koblet direkte op til fyr på den anden side af væggen. Det bliver ikke bedre.

Der findes flere gode anlæg på markedet. Men for mig (og en del andre) er TwinHeat nok noget af det ypperste. Prisen er nok også blandt de højeste. Men kvalitet og pris hænger sammen. Jeg har selv et gammelt TwinHeat fyr, der har fungeret i over 25 år... og det kører endnu... Det synes jeg viser nok for mig.

Jeg ved "Garmin" her på forrummet har fyret med skovflis en hel sæson i hans M20'er uden problemer. Tag fat i ham og hør nærmere :great:

Du er også velkommen til at ringe på 61 70 48 87
ik74
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Re: Stoker til flisfyring

Indlæg af ik74 »

Hej Nielsenworld

Tak for hurtigt svar, omend det så gav endnu et fabrikat, der skal med i overvejelserne......
Det lyder besnærende med TwinHeat, og det virker som en god kvalitet. Min nabo har en helt ny M20 med en lille 500 liter tank. Dog synes jeg kedlen virker lidt træls, hvis man vil smide en pind på pga. den lave lågeplacering. (jeg er lidt forelsket i Alcon-kedlerne med deres skrå toplåger, hvor man lige kan "dumpe" et par stykker træ ned).
Men mon ikke jeg bliver for doven til at fylde træ i, når der ligger 120 kbm flis inde ved siden af. Så det er nok mindre relevant.
Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: Stoker til flisfyring

Indlæg af nielsenworld »

Lyder godt!

Problemet med den lave lågplacering kunne jo nemt løses ved at sætte fyret på et fundament... så kan du også nemmere komme til rensning af det ;).. Men vi er jo nok nede i bagateller her!.. Fyrring med træ kræver jo også at du har en akkumuleringstank koblet på, så den store varmeproduktion kan aftages og lagres. I vinterperioden hvor ydelsen er højere, kan du jo combi-fyre med træ, uden akkutank

Hvis du er sikker på flis, så skal du op og have et større magasin til den. Det lyder dog heller ikke som om du mangler plads til det :)
Der er mange der mener, at M20'eren er som skabt til flis 8)

Bedste råd jeg kan give dig mht. M20'eren er, at du nok skal sørge for at få stokeren ført ind BAG i kedlen, fremfor i siden som du ser på mange billeder. Det gør det meget nemmere i forhold til rensning, opsyn osv.. Skal du have hovedet ind igennen kedlen for derefter at skulle dreje 90 grader for at kigge ind i brænderrøret, så tror jeg du bliver træt af det i længden... Hvis stoker går ind bag i kedlen, så kan du blot åbne lågen og se direkte ind i røret :great:
ik74
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Re: Stoker til flisfyring

Indlæg af ik74 »

God idé med fødning bagfra. Jeg var slet ikke klar over det kunne lade sig gøre med M20. Så kan jeg godt fjerne Gejs og KC-stoker fra min leverandørliste, for det kan de vist ikke lave med deres Alcon6 kedler.
Fjerner også Benekov, for det virker simpelthen for teknisk og kringlet til fyring med grov skovflis. "Keep it simple".
Så er der KSM, Reka og TwinHeat tilbage på listen. Jeg hører Reka har problemer med service og kundevenlighed, så det ligner et opløb mellem KSM og TwinHeat.

Rigtigt med magasinet, men det koster knapper, så jeg vil ikke købe større end nødvendigt. Jeg går efter en kapacitet på ca. 1 uges vinterfyring. Det er vist ca. 3 kbm. flis kan jeg regne mig frem til ud fra den halmmængde jeg bruger i mit eksisterende fyr.

Får du automatisk askeudtræk på din?

Brugeravatar
nielsenworld
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 104
Tilmeldt: 29 okt 2008 07:35
Mit fyr: Twinheat M20i, 1400L magasin
Areal: 270 + 60 garage
Brændsel: Flis, briketter m.m.
Dagligt forbrug: Uvist
Årligt forbrug: Uvist. ca. 7-9 ton
Geografisk sted: Morild, 9830 Tårs
Kontakt:

Re: Stoker til flisfyring

Indlæg af nielsenworld »

En uge mellem opfyldningerne tror jeg også passer godt :).. Og der jo hurtigt gjort med traktor kunne jeg forestille mig!
Vi andre må gå manuelt til værks med skovl og store spande :)...

KSM tror jeg også er godt (Har dog aldrig set et i aktion). Hvordan ligger priserne i forhold til TwinHeat

Jeg har ikke bestilt askeudtræk på min. Vurderede, at det kunne jeg nok klare manuelt 8)
Har lige sendt dig en PB
ik74
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Re: Stoker til flisfyring

Indlæg af ik74 »

Jaa, nu er det ikke verdens største frontskovl jeg har. Den tager kun 0,4 kbm, så der skal da køres nogle gange. Men lettere end skovl og spand, selvom det nok ville være bedre for fysikken...

Ja, jeg tror KSM er ok, men de er dælme svære at få i tale. Det er som om de ikke tager mig helt alvorligt, når jeg spørger på anlægget. Det er lidt bekymrende i disse krisetider. Jeg er ikke meget for at købe fyr til måske 100 tkr. og så lukker biksen bagefter.
Jeg kender ikke prisen på TwinHeat med sådan en stort magasin, men noget siger mig de er dyrere end KSM. KSM vil have 100.000 incl. m. for et fyr med hele svineriet af skrabebund og askeudtræk, dog uden opsætning. Det er mange penge....suk.
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Stoker til flisfyring

Indlæg af Ole S. »

Hej

Der er vel ikke noget i vejen for at du selv laver dit magasin, hvis det skal stå i et andet rum er det vel bare at lave det i f.eks noget kraftigt x-finer. Så kan du jo få lige den størrelse du ønsker.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
ik74
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Re: Stoker til flisfyring

Indlæg af ik74 »

Hej Ole

Tak for input.
Tanken har strejfet mig, men for det første skal tanken være lufttæt (=besværlig at fremstille), hvis jeg vil have det koblet direkte på stokeren (for at undgå den til tider problematiske cellesluse).
For det andet vil jeg garanteret få skudt i skoen hver gang jeg klager til stokerproducenten over fejl, at det er pga. mit hjemmelavede magasin. Så jeg tror jeg satser på en komplet løsning fra een producent, så jeg kan læne mig tilbage med armene over kors, hvis skidtet ikke kører ordentligt (i garantiperioden, vel at mærke)
Jeg antager, at hvis man køber et anlæg til 100 tkr., så tilbageholder man omkring 10% af prisen til man er tilfreds med anlægget, eller hvad? (sådan er det i hvert fald i min branche - maskinindustrien)
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Stoker til flisfyring

Indlæg af Flunk »

Om du kan få lov til at tilbageholde 10% af betalingen til du er tilfreds, tror jeg er tvivlsomt.
Man kan måske få lov til at tilbageholde 10 % indtil leverancen lever op til en specifik aftale ( tilbud / forespørgsel på anlæg eller udbud. )
Er du kommet videre i dine overvejelser vedr. hvilken stoker du skal have?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Besvar