solvarme projekt 20m2

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

solvarme projekt 20m2

Indlæg af stokerbent »

skal til og igang med mit solvarme projekt har fået fat i følgene kommer til at ligge på 45 graders hældning mod syd
spørgsmålet er

1. skal man sætte de solfanger hvor de kan paralel kobles først og derefter lade det vand løbe gennem de 8m2 fangere eller skal de løbe igennem disse først

2. de 12m2 solfanger har ikke klart glas men sådan noget rufleret noget man ikke kan kigge igennem. Er der nogen logisk forklaring på dette. Er det for at sollyset ikke bliver kastet tilbage eller hvordan
de er opbygget med et stort rør i hver ende mellem disse er der slagloddet små tværgående rør imellem disse og derpå er der limet en kobberplade på.
Er det optimalt med det glas samt kobber plade, har en fanger der er smadret den lagde i solen 10min og kunne stege bacon og æg her på.

3 har en styring der starter med at køre langsomt trin med det resultat at vandet er længere tid i fangerne, Efter opvamning ser styringen at vandet bliver varmere og varmere og langsomt speeder den styringen op på trin 2 og til sidst trin 3. Er dette optimal??

De 8m2 er en ældre type hvor det er en sammenpresset kobberplade hvor der køre et spor med vandet i det er kobber det hele så mener ikke de skulle kunne irer og blive utætte som alu pladerne blev

nogle der kender de om talte fangere på billederne og kan fortælle om det er noget der kan bruges

Har også 6,5m2 aidt miljø fangere den med plast rippe rør i kan de kobles til anlægget eller vil de tager mere effekt end de giver

Har en 650 liter fjernvarme tank med en 34kw venksler i bunden samt en 265 liters vvb med spiral i top og bund.
vil det være nok til mit anlæg
Har nemmelig også en 1200l olie tank til at stå og overvejer om jeg skal sætte varmeveksleren i bunden/siden af den i stedet for.
Vil der opstå problemer med lagdelingen da vekleren kun er ca en meter lang


6 stk af disse fangere de kan paralel kobles til en stor fanger på 12m2 med nog messing samlere
P1010114.JPG
P1010118.JPG
P1010117.JPG
har 4 stk af følgene type hvor vandet løber igenen en kanal kobber rør der er lavet mellem 2 kobberplader der er 8m2
P1010115.JPG
P1010116.JPG

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: solvarme projekt 20m2

Indlæg af stokerbent »

Ville det være bedre at lade de 12m2 køre på min akkumulerings tank samt de 8m2 på min vvb

Håber der er nogle der kigger forbi med nogle ideer eller forslag
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: solvarme projekt 20m2

Indlæg af pelle »

Hej stokerbent.
Du skal ikke begynde at lave flere systemer fra dine fangere. Det bliver noget klyt.
Lav det i stedet , så de fangere fra aidt miljø (ribberør) først for retur fra tanken, dernæst går væsken videre op i de, noget bedre kobberfangere.
Du skal sandelig , få de fangere fra aidt med i systemet. Husk. Det er arealet der tæller. 1 m2 jord bestråles med med sollys til hvad der svarer til 100 liter olie årligt. Det skal udnyttes. Så fordi nogle fanger typer er dårligere end andre. har de stadig en værdi.

Det uigennemsigtige glas er nok med antirefleks. DVS. at lyset brydes når det rammer overfladen på dæklaget. ingen skin.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: solvarme projekt 20m2

Indlæg af stokerbent »

pelle skrev:Hej stokerbent.
Du skal ikke begynde at lave flere systemer fra dine fangere. Det bliver noget klyt.
Lav det i stedet , så de fangere fra aidt miljø (ribberør) først for retur fra tanken, dernæst går væsken videre op i de, noget bedre kobberfangere.
Du skal sandelig , få de fangere fra aidt med i systemet. Husk. Det er arealet der tæller. 1 m2 jord bestråles med med sollys til hvad der svarer til 100 liter olie årligt. Det skal udnyttes. Så fordi nogle fanger typer er dårligere end andre. har de stadig en værdi.

Det uigennemsigtige glas er nok med antirefleks. DVS. at lyset brydes når det rammer overfladen på dæklaget. ingen skin.
mvh
Pelle
jo jo hvordan går det med dit anlæg, du må sku snart stikke næsen forbi mig så du kan se alle mine spændene projekter jeg har gang i. Du skal da også se mit fine plc system der skal styre det hele

hvordan med akku tank skal jeg bruge den 650 liters er den stor nok nu der kommer ca 26m2 solfanger

dvs først kommer dem fra aidt miljø så de 8m2 og til sidst de 12m2
så skal de først fangere sidde i serie med hinannden men hvordan forbinder jeg så dem med dem der er paralel koblet fordet vil dem på 12m2 jo være

antirefleks glas er det godt eller skidt skal det skiftes ud med alm glas
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: solvarme projekt 20m2

Indlæg af stokerbent »

pelle skrev:Hej stokerbent.
Du skal ikke begynde at lave flere systemer fra dine fangere. Det bliver noget klyt.
Lav det i stedet , så de fangere fra aidt miljø (ribberør) først for retur fra tanken, dernæst går væsken videre op i de, noget bedre kobberfangere.
Du skal sandelig , få de fangere fra aidt med i systemet. Husk. Det er arealet der tæller. 1 m2 jord bestråles med med sollys til hvad der svarer til 100 liter olie årligt. Det skal udnyttes. Så fordi nogle fanger typer er dårligere end andre. har de stadig en værdi.

Det uigennemsigtige glas er nok med antirefleks. DVS. at lyset brydes når det rammer overfladen på dæklaget. ingen skin.
mvh
Pelle
hvordan skal det lige kobles sammen syntes ikke helt jeg kan se noget logik i det

skal det ikke være sådan at de fangere på 8m2 skal i serie med de 2 aidt fangere for man er sikker på der er cirkulation igennem dem men hvordan skal du så kobles sammen med de 12m2 der er paralel koblet
sammenkobling.JPG

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: solvarme projekt 20m2

Indlæg af stokerbent »

pelle skrev:Hej stokerbent.
Du skal ikke begynde at lave flere systemer fra dine fangere. Det bliver noget klyt.
Lav det i stedet , så de fangere fra aidt miljø (ribberør) først for retur fra tanken, dernæst går væsken videre op i de, noget bedre kobberfangere.
Du skal sandelig , få de fangere fra aidt med i systemet. Husk. Det er arealet der tæller. 1 m2 jord bestråles med med sollys til hvad der svarer til 100 liter olie årligt. Det skal udnyttes. Så fordi nogle fanger typer er dårligere end andre. har de stadig en værdi.

Det uigennemsigtige glas er nok med antirefleks. DVS. at lyset brydes når det rammer overfladen på dæklaget. ingen skin.
mvh
Pelle

her er den berygtede veksler
P1010119.JPG
vil den med fordel kunne smides i min 1200l akku tank eller skal jeg beholde den i den 650 liters og vil den ikke blive for lille til 26m2 solfanger
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: solvarme projekt 20m2

Indlæg af pelle »

fangerere  stokerbent.JPG
Hej Bent

Nej. Det glas skal du endelig beholde på. Det er jo en fordel at der ikke reflekteres sollys.

Hvad mit eget angår, er jeg tæt ved at være færdig. Stativet er sat op og fangerne er færdige rørene er gravet ned. Ja jeg mangler bare lige det sidste. Men den kære fritid. Der er jo også en hel masse andre ting.

Som du har tegnet det Bent. Vil det give alt for meget modstand. Jeg tænker det vil virke godt som jeg har tegnet det.

Bent. Man dimensionerer jo 60- 80 liter vand pr. m2 solfang. Syntes det er godt du får et kæmpe areal, men så skal der nok udvides med en ekstra lagertank.

Jeg bruger bare en gl. golf radiator som veksler. Den ligger lidt på skrå ind i tanken. Sådan en kammerat som den der er stor nok til 25 m2. Jeg har lagt 4 stk ind. 2 i hver olietank. en for oven og en forneden.

fangerere  stokerbent.JPG
Mvh
Pelle
Vedhæftede filer
Billede 005.jpg
Senest rettet af pelle 03 jun 2009 18:52, rettet i alt 1 gang.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: solvarme projekt 20m2

Indlæg af stokerbent »

kan jeg koble den 1200l tank over den 650l sådan at den fylder den først og når den er fyldt så slår den over på den anden kan den fyldes uden der er en veksler inde i 1200l tanken eller skal der laves en veksler inde i den også
kan den 1200l lades med en ladomat fra 650 liters tanken så den lader noget over i 1200l tanken når 650 liters tanken er ved at være fyldt op

har lige købt 100m 22mm kobber preisoleret (løgstør rør) så det skal smides til frem og retur så skulle der helst ikke blive så meget varme tab
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3404
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 373 gange

Re: solvarme projekt 20m2

Indlæg af pelle »

stokerbent skrev:kan jeg koble den 1200l tank over den 650l sådan at den fylder den først og når den er fyldt så slår den over på den anden kan den fyldes uden der er en veksler inde i 1200l tanken eller skal der laves en veksler inde i den også
kan den 1200l lades med en ladomat fra 650 liters tanken så den lader noget over i 1200l tanken når 650 liters tanken er ved at være fyldt op

har lige købt 100m 22mm kobber preisoleret (løgstør rør) så det skal smides til frem og retur så skulle der helst ikke blive så meget varme tab
Ja det kan der nok laves noget styring til, således den lille tank først varmes op også via en trevejs motorventil over til olietanken. Du skal have veksler til den. Enten en radiatorveksler eller en pladeveksler. Med en pladeveksler slipper du for at lægge noget ind i tanken. Men der skal nok en pumpe til, der går igang sammen med motorventil.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: solvarme projekt 20m2

Indlæg af stokerbent »

pelle skrev: Ja det kan der nok laves noget styring til, således den lille tank først varmes op også via en trevejs motorventil over til olietanken. Du skal have veksler til den. Enten en radiatorveksler eller en pladeveksler. Med en pladeveksler slipper du for at lægge noget ind i tanken. Men der skal nok en pumpe til, der går igang sammen med motorventil.
mvh
Pelle

jamen pumper og styringer har jeg nok af det er mere med ideerne måske ernst kigger forbi med et par gode råd

har du lavet en tråd med dit anlæg som det er ved at se ud nu eller er det længe siden der er sket noget

Besvar