Radiator spørgsmål

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Radiator spørgsmål

Indlæg af andersholm »

Jeg har 2 store gammeldags radiatorer i stuen (32 kvm). Ved i om det er bedst/mest økonomisk at lukke for den ene, eller at køre med begge 2? Det er måske minimalt hvad der kan spares, men de er fra 1932, så der kan være noget vand i dem icon_cheesygrin.gif Men den ene der skulle køre, skal selvfølgelig køre det længere for at holde temperaturen, så det kan være det gir det samme :oops:



Ja - jeg er nærig når vi snakker træpiller icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Radiator spørgsmål

Indlæg af Flunk »

Hvid du havde haft fjernvarme havde svaret være at du skulle lade begge køre med samme belastning for derved får du den bedste afkøling, og sparer på varmetabet på returen til fjernvarmeværket.
Med dit eget centralvarmeanlæg, hvor også varmetabet fra rørene på en eller anden måde udnyttes til opvarmning af huset, er det ligegyldigt om du bruger en eller to radiatorer.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Radiator spørgsmål

Indlæg af andersholm »

Jeg takker.. så vil jeg ikke tænke mere på det. :-)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Radiator spørgsmål

Indlæg af MichaelK »

Flunk skrev:Hvid du havde haft fjernvarme havde svaret være at du skulle lade begge køre med samme belastning for derved får du den bedste afkøling, og sparer på varmetabet på returen til fjernvarmeværket.
Med dit eget centralvarmeanlæg, hvor også varmetabet fra rørene på en eller anden måde udnyttes til opvarmning af huset, er det ligegyldigt om du bruger en eller to radiatorer.

Det er jeg altså ikke helt enig i. Nu er stuen godt nok ikke stor, men alligevel. Uden at kende fordelingen af radiatorene, så kan man jo få det rigtigt varmt i nærheden
af den ene radiator, og noget køligere ved den anden, hvis man kun bruger een radiator. Nu kender jeg jo heller ikke placeringen af vinduerne. Men der er faktisk en
årsag til, at man placere de fleste radiatore under vinduerne.

Der sker en stor afkøling af luften foran glasset, hvilket oftest vil bedrage til kondens (dug) på den nederste del af glasset. Det kan man selvfølgelig vælge at tørre af
hver morgen, men jeg vil mene at det er bedst for indeklimaet, at sørge for den bedste fordeling af varmen. Og det gøre bedst med 2 radiatore i stedet for en.

Også skal isoleringen af varmerørene da vist være rimelig elendig, hvis varmetabet fra dem skal bidrage væsentlig til opvarmningen af huset.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Radiator spørgsmål

Indlæg af Flunk »

Hej MichaelK

Jeg er ikke uenig med dig, men det der blev spurgt efter var om der kunne spares piller ved at bruge ene eller to radiatorer.
Det er ligemeget da den energimængde der skal tilføres rummet er den smme.
Hvis returen fra rummet er varmere vil varmetabet fra returen måske være lidt højere, men den varem vil afsættes i huset uanset om røret er godt eller dårligt isoleret.
Du har ret i at komforten bliver bedre med to radiatorer da varmefordelingen bliver bedre.
Men forbruget at piller er altså det samme.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
andersholm
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 170
Tilmeldt: 05 sep 2007 20:39
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw semirens
Areal: 174 + 50 m2 garage
Brændsel: Rw pellets
Fremviser gerne i postnummer: 7330
Årligt forbrug: 5 tons

Re: Radiator spørgsmål

Indlæg af andersholm »

Så lærte jeg nyt igen. De sidder begge under vinduer, så der er vist ingen tvivl om de skal være tændt eller ej.

Tak for info :great:

lige noget andet :

ved i om den kan svare sig at køre sænkning på radiatorene ex. 23-06 og 9-15? De fås jo med tidsstyring i selve termostaten, så det er jo nemt at lave. Jeg tænker bare på om det vil give det samme i sidste ende. Rummene er jo det koldere når de skal varmes op?? :wink:
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Radiator spørgsmål

Indlæg af MichaelK »

andersholm skrev:
.....

lige noget andet :

ved i om den kan svare sig at køre sænkning på radiatorene ex. 23-06 og 9-15? De fås jo med tidsstyring i selve termostaten, så det er jo nemt at lave. Jeg tænker bare på om det vil give det samme i sidste ende. Rummene er jo det koldere når de skal varmes op?? :wink:

Jeg køre med natsænkning til 18 grader (21 i dagtimerne), og spare ca. 5 kg/døgn afhængigt af udtemperaturen.

Der er helt sikker nogen, der vil påstå at man intet spare. For man skulle jo tro det ikke betyder noget.
Fakta er dog, at varmetabet fra din bolig er større, jo større forskellen mellem ude- og indetemperaturen er.
Derfor har man et mindre varmetab ved, at sænke rumtemperaturen. Det sparede varmetab skal man altså
ikke "indhente" igen. Derfor er der piller at spare ved natsænkning.

Det kan dog ikke altid svare sig, at sænke temperaturen alt for meget. Afhængigt af fyret maksimale ydelse,
kan en for stor sænkning af rumtemperaturen, betyde at det kan tage nogen tid at få temperaturen op igen.
Og der skulle jo gerne være dejligt varmt, når man kommer hjem icon_cheesygrin.gif

Nu er det jo ikke engang sikkert at din bolig taber så meget varme i løbet af natten, at du kommer for langt
ned. Mit hus taber, afhængigt af udetemperaturen, ikke mere varme i løbet af natten (23-06), end at rum-
temperaturen naturligt når ned omkring 17-18 grader. Så mit fyr køre faktisk ikke om natten.
Forholdene kan være anderledes for dit vedkomne, men det er da bare at prøve siog frem :great:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Besvar