Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny ejer af Blackstar+ (spørgsmål)

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Ny ejer af Blackstar+ (spørgsmål)

Indlæg af holberg19 » 01 mar 2022 11:09

Hej Stokerpro

Jeg overtager fra i dag et hus med et BS+ pillefyr med 380 pilletank. Kommer fra et hus med BS 1080 10kw kedel til 170m2, der var noget mere simpelt. To plan middel isoleret, radiatorer over alt.

Den nye beboelse er 211m2 i to plan med gulvvarme. Tror fyret er et 16kw, men håber det er et 10kw.

Har prøvet at forberede mig lidt ved at kigge i manualen, men der er stadig et par spørgsmål der trænger sig på.

1) Røgtemperaturen er mellem 150 og 160 grader og pilleforbruget er umiddelbart i den høje ende på omkring 35-40 kg de seneste par dage med 0 grader nat, mild brise og 4-7 grader om dagen. Der er nok en sammenhæng. Er det bedste sted at starte en afvejning af piller og grundig rens? I mit gamle hus brugte jeg til sammenligning mellem 14-18 kg på dage med vejr som de seneste dage.

2) Det sidste lille “metallåg” efter retarderne bagerst i toppen af kedlen er taget ud. Ved ikke hvorfor og tror heller ikke sælger ved det. Hvad er dens funktion? Nedsættelse af røggastemperatur?

Jeg tror i øvrigt skorstenslysningen er for stor da fyret er koblet på en gammel gruekedel, men det må jeg tage mig af senere.

Fyret kører generelt omkring 25% drift de mange gange jeg har kigget til det over de seneste par dage.

Tak for din tid.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Ny ejer af Blackstar+ (spørgsmål)

Indlæg af pille bruger » 01 mar 2022 12:27

holberg19 skrev:
01 mar 2022 11:09
Hej Stokerpro

Jeg overtager fra i dag et hus med et BS+ pillefyr med 380 pilletank. Kommer fra et hus med BS 1080 10kw kedel til 170m2, der var noget mere simpelt. To plan middel isoleret, radiatorer over alt.

Den nye beboelse er 211m2 i to plan med gulvvarme. Tror fyret er et 16kw, men håber det er et 10kw.

Har prøvet at forberede mig lidt ved at kigge i manualen, men der er stadig et par spørgsmål der trænger sig på.

1) Røgtemperaturen er mellem 150 og 160 grader og pilleforbruget er umiddelbart i den høje ende på omkring 35-40 kg de seneste par dage med 0 grader nat, mild brise og 4-7 grader om dagen. Der er nok en sammenhæng. Er det bedste sted at starte en afvejning af piller og grundig rens? I mit gamle hus brugte jeg til sammenligning mellem 14-18 kg på dage med vejr som de seneste dage.

2) Det sidste lille “metallåg” efter retarderne bagerst i toppen af kedlen er taget ud. Ved ikke hvorfor og tror heller ikke sælger ved det. Hvad er dens funktion? Nedsættelse af røggastemperatur?

Jeg tror i øvrigt skorstenslysningen er for stor da fyret er koblet på en gammel gruekedel, men det må jeg tage mig af senere.

Fyret kører generelt omkring 25% drift de mange gange jeg har kigget til det over de seneste par dage.

Tak for din tid.
Klappen du spørger til, er til at få røggasserne til at passere retarderne og tvinge restvarme ud af røggasserne.
Når den mangler suser måske op til 20% af varmen ud i skorstenen.
Når den mangler kan det være for at holde skorstenen tør for løbesod.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Ny ejer af Blackstar+ (spørgsmål)

Indlæg af holberg19 » 01 mar 2022 13:33

Tak. Det giver mening set i lyset af den nok alt for store skorsten.


Besvar