Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Spændingskvalitet - skal faserne følges ad?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Spændingskvalitet - skal faserne følges ad?

Indlæg af svanggaard » 22 mar 2021 13:28

Jeg har haft noget bøvl med en død pool-varmepumpe. Styringen blev skiftet og pumpen startede op igen. Den har været noget ustabil - og det har sidenhen vist sig at jeg havde fået en (delvist) defekt styring. Jeg har nu skiftet for 2. gang og det ser ud til at køre som det skal.

Ifbm. fejlsøgning havde jeg en idé om at spændingskvaliteten måske var et problem. Havde derfor fat i forsyningsselskabet som fortalte, at de rent faktisk havde haft problemer i flere sommerhusområder i uge 7/8. Mange folk i husene og koldt - elvarme, varmepumper osv. medførte et forbrug ca. 70% over hvad der er normalt for tilsvarende uger i andre år.

De tilbød, som det naturligste i verden, at sætte spændingsovervågning op i nærmeste vejskab - hvis jeg mente, at der var et problem. Vi blev dog enige om at slå koldt vand i blodet i første omgang.

Jeg blev dog lidt nysgerrig og målte derfor spændingen på faserne til hhv 223V, 232V og 231V på en stille hverdagsformiddag. Jeg mener at 207V-253V ligger indenfor skiven, men blev alligevel lidt overrasket over forskellen mellem laveste og højeste spænding (på et tidspunkt af døgnet hvor der næppe er den store belastning). Ingen tvivl om at en af faserne i området trækker noget mere end de øvrige.

Jeg måler efter i påsken hvor forbruget i området, alt andet lige, er væsentligt højere. Umiddelbart forventer jeg at forskellen bliver mere udtalt.

Er det helt normalt at der er stor forskel mellem spændingerne på faserne? Kan jeg være ligeglad så længe spændinger hver for sig ligger indenfor 230V +/- 10% eller skal de helst følges nogenlunde ad?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Spændingskvalitet - skal faserne følges ad?

Indlæg af John Skov Jensen » 22 mar 2021 14:44

Jeg mener standarden hedder en50160

https://www.danskenergi.dk/sites/danske ... nettet.pdf

Den tillader faktisk nogle store udsving i spænding, blot de er kortvarig

Jeg har sådan et tool hvis der skal måles :-)
Grossen metrawatt.jpg
Grossen metrawatt .jpg

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Spændingskvalitet - skal faserne følges ad?

Indlæg af Flammen » 22 mar 2021 15:49

jeg tænker blot, at hvis der er så stor spændingsforskel på faserne, kunne det så ikke flytte faseforskydningen?
så kan jeg godt se et problem for 2 faset varmepumper

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spændingskvalitet - skal faserne følges ad?

Indlæg af svanggaard » 22 mar 2021 16:40

John Skov Jensen skrev:
22 mar 2021 14:44
Jeg mener standarden hedder en50160
Det dokument fandt jeg her. Det ser rigtigt ud icon_cheesygrin.gif

Pkt 9 på side 4 omtales "Supply voltage unbalance" ... det er nok her at spændingsforskel mellem faserne reguleres. De skriver
LV, MV: up to 2% for 95% of week, mean
10 minutes rms values,
up to 3% in some locations
Som jeg læser det 2% forskel på spændinger målt fra nul til de 3 faser. 2% af 230 er ca 4,5v. Hvis det er rigtigt forstået er forskellen (223V versus 231V) for stor (hvis forskellen varer mere end 95% af en uge)?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Spændingskvalitet - skal faserne følges ad?

Indlæg af John Skov Jensen » 22 mar 2021 17:24

svanggaard skrev:
22 mar 2021 16:40
Det dokument fandt jeg her. Det ser rigtigt ud icon_cheesygrin.gif

Pkt 9 på side 4 omtales "Supply voltage unbalance" ... det er nok her at spændingsforskel mellem faserne reguleres. De skriver



Som jeg læser det 2% forskel på spændinger målt fra nul til de 3 faser. 2% af 230 er ca 4,5v. Hvis det er rigtigt forstået er forskellen (223V versus 231V) for stor (hvis forskellen varer mere end 95% af en uge)?
Derfor må den kortvarigt være ganske langt fra det nominielle uden at fejle i forhold til normen


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spændingskvalitet - skal faserne følges ad?

Indlæg af svanggaard » 22 mar 2021 17:46

Jeg målte spændingerne i sommerhuset fredag formiddag ved 11.30 tiden. På det tidspunkt var sommerhusområdet affolket og vejret var fint/solskin. Alt andet lige tror jeg ikke at forbruget i området var specielt højt mens jeg målte. Tænker at spændingsniveauerne forskydes yderligere når der kommer folk i området (og dermed højere forbrug).

Spørgsmålet er så, om jeg målte på et uheldigt tidspunkt, eller spændingsniveauerne i området ligger på kanten eller uden for normen (målt over længere tid). Jeg har sendt de konkrete målinger videre til forsyningsselskabet.... så må vi høre hvad de mener om det.

Gad i øvrigt godt vide, om forsyningsselskabet kan hente spændingsniveauerne direkte fra den fjernaflæste måler?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Spændingskvalitet - skal faserne følges ad?

Indlæg af John Skov Jensen » 22 mar 2021 17:49

Jeg vil tro de sætter en spændingskvalitets logger til at logge i 7 dage og så henter de loggeren og målingen hjem
Normen foreskriver 7 dage så vidt jeg husker

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Spændingskvalitet - skal faserne følges ad?

Indlæg af BWJ » 22 mar 2021 20:11

svanggaard skrev:
22 mar 2021 17:46
Jeg målte spændingerne i sommerhuset fredag formiddag ved 11.30 tiden. På det tidspunkt var sommerhusområdet affolket og vejret var fint/solskin. Alt andet lige tror jeg ikke at forbruget i området var specielt højt mens jeg målte. Tænker at spændingsniveauerne forskydes yderligere når der kommer folk i området (og dermed højere forbrug).

Spørgsmålet er så, om jeg målte på et uheldigt tidspunkt, eller spændingsniveauerne i området ligger på kanten eller uden for normen (målt over længere tid). Jeg har sendt de konkrete målinger videre til forsyningsselskabet.... så må vi høre hvad de mener om det.

Gad i øvrigt godt vide, om forsyningsselskabet kan hente spændingsniveauerne direkte fra den fjernaflæste måler?
Prøv for sjov skyld, at lave målingen en dag det er overskyet, og affolket. :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Spændingskvalitet - skal faserne følges ad?

Indlæg af svanggaard » 23 mar 2021 00:18

John Skov Jensen skrev:
22 mar 2021 17:49
Jeg vil tro de sætter en spændingskvalitets logger til at logge i 7 dage og så henter de loggeren og målingen hjem
Normen foreskriver 7 dage så vidt jeg huske
Det er også mit gæt. Jeg er spændt på om de tør sætte det i gang hen over påsken hvor der er mange folk/højere forbrug.
BWJ skrev:
22 mar 2021 20:11
Prøv for sjov skyld, at lave målingen en dag det er overskyet, og affolket. :wink:
Jeg får forhåbentlig chancen for at måle nogle gange i løbet af næste uge.


Besvar