Statsborgerskab

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Statsborgerskab

Indlæg af Lintz »

De kære unge mennesker har det med at spørge om de mærkeligste ting over maden - Måske nogle af jer kan svare bedre end jeg kan.

En mand og en kvinde med to forskellige statsborgerskab får et barn i tredje land.

Hvilken statsborgerskab får barnet?

Jeg mener at det får statsborgerskab i det land som det er født i samt moderens.

Og at de skal søge om at få statsborgerskab til barnet hvis de ønsker det skal have faderens land også.

Dog er jeg meget i tvivl om dette.

Ja - Jeg kan nok Google det men lidt mere intressant hvad der kommer op her :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Statsborgerskab

Indlæg af MichaelK »

Ja, undskyld, jeg nyder lige et GODT krus øl icon_cheesygrin.gif bier5.gif bier5.gif

Der er dog nogle vise ord, der kommer mig i hu. Altså....

"En tosse kan spørge om mere end 10 vise mænd kan svare på"

I den mere seriøse afdeling, så tror Jeg at barnet får moderens statsborgerskab, men barnet får
mulighed for selv at vælge, når barnet bliver myndig. Måske.....

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 32 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Statsborgerskab

Indlæg af Kruse »

Det sikre svar får vi nok vis du lige tester det i praksis :lol:

Tror barnet for forældrenes statsborgerskab. I landet det er født kommer nok an på landet.

Et rent gæt.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Statsborgerskab

Indlæg af Lintz »

MichaelK skrev: 04 okt 2020 18:12 Ja, undskyld, jeg nyder lige et GODT krus øl icon_cheesygrin.gif bier5.gif bier5.gif

Der er dog nogle vise ord, der kommer mig i hu. Altså....

"En tosse kan spørge om mere end 10 vise mænd kan svare på"

I den mere seriøse afdeling, så tror Jeg at barnet får moderens statsborgerskab, men barnet får
mulighed for selv at vælge, når barnet bliver myndig. Måske.....
Joooo - Det var da et svar........Men blev vist ikke meget klogere icon_cheesygrin.gif
Hilsen den Tossede..... :wink: :P
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Statsborgerskab

Indlæg af pendec »

Jeg synes nu, google svarer på alle spørgsmål, så længe vi taler dansk statsborgerskab og de muligheder som findes.

- En forældre er dansk, så får barnet dansk statsborgerskab
- Fødes man i udlandet af dansk statsborger, så får man dansk statsborgerskab, det kan også lade sig gøre hvis faren er dansk.

Der er vist ikke andre svar nødvendige? mange andre lande har samme regler, så er forældre tysk og fransk, så vil der nok gælde morens statsborgerskab.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Statsborgerskab

Indlæg af lamborg »

Så vidt jeg ved får et barn automatisk statsborger skab i det land det bliver født og statsborgerskab i det land som forældrene er statsborgere i . Altså dobbelt statsborgerskab , men hvordan det forholder sig når forældrene også har forskelligt statsborgerskab er jeg ikke sikker på men hælder mest til moderen . Man kan vil ikke have trippelstatsborgerskab eller :-) ??
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Statsborgerskab

Indlæg af Bri_Jac »

Da der IKKE er angivet i hvilket land der spørges om, så er det ikke let at besvare. Da de forskellige lande kan have forskellige love desangående
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Statsborgerskab

Indlæg af hensan »

Lintz skrev: 04 okt 2020 17:49 De kære unge mennesker har det med at spørge om de mærkeligste ting over maden - Måske nogle af jer kan svare bedre end jeg kan.
En mand og en kvinde med to forskellige statsborgerskab får et barn i tredje land.
Hvilken statsborgerskab får barnet?
Jeg mener at det får statsborgerskab i det land som det er født i samt moderens.
Og at de skal søge om at få statsborgerskab til barnet hvis de ønsker det skal have faderens land også.
Dog er jeg meget i tvivl om dette.
Ja - Jeg kan nok Google det men lidt mere intressant hvad der kommer op her :D
Det er helt afhængig af hvilke nationaliteter det drejer sig om. Med fare for at min hukommelse svigter og at regler er ændret siden jeg undersøgte for ca 10 år siden år siden mener jeg fx at USA tildeler statsborgerskab hvis du er barn af US forældre eller født i USA, Frankrig tildeler statsborgerskab på baggrund af fareren hvorimod Danmark tildeler statsborgerskab på baggrund af moderen.
Et barn født i USA af en dansk mor & en fransk far ville så få alle 3 statsborgerskaber.

Sikkert er det at Danmark ikke tildeler statsborgerskab på baggrund af fødested. Fx vil et barn født i Danmark af et indvandrer par der ikke er danske statsborgere få statsborgerskab afhængig af forældrenes statsborgerskab dvs i praksis kan du være født og tilbragt hele dit liv i Danmark uden at være dansk statsborger.
Ligeledes bliver et barn af danske forældre boende i fx Holland kun dansk statsborger (selvom barnet måske aldrig har været i kontakt med en dansk myndighed)

Hvis du er født og bosat i udlandet og på den måde ikke har boet i Danmark mister du dit danske (delte) statsborgerskab som 21årig medmindre du aktivt gør noget for at beholde det.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Statsborgerskab

Indlæg af Lintz »

hensan skrev: 04 okt 2020 20:47 Det er helt afhængig af hvilke nationaliteter det drejer sig om.
Så her kan jeg altså ikke svare min datter med et entydig svar kan jeg forstå :oops: :)
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Statsborgerskab

Indlæg af Bri_Jac »

hensan skrev: 04 okt 2020 20:47 Det er helt afhængig af hvilke nationaliteter det drejer sig om. Med fare for at min hukommelse svigter og at regler er ændret siden jeg undersøgte for ca 10 år siden år siden mener jeg fx at USA tildeler statsborgerskab hvis du er barn af US forældre eller født i USA, Frankrig tildeler statsborgerskab på baggrund af fareren hvorimod Danmark tildeler statsborgerskab på baggrund af moderen.
Et barn født i USA af en dansk mor & en fransk far ville så få alle 3 statsborgerskaber.

Sikkert er det at Danmark ikke tildeler statsborgerskab på baggrund af fødested. Fx vil et barn født i Danmark af et indvandrer par der ikke er danske statsborgere få statsborgerskab afhængig af forældrenes statsborgerskab dvs i praksis kan du være født og tilbragt hele dit liv i Danmark uden at være dansk statsborger.
Ligeledes bliver et barn af danske forældre boende i fx Holland kun dansk statsborger (selvom barnet måske aldrig har været i kontakt med en dansk myndighed)

Hvis du er født og bosat i udlandet og på den måde ikke har boet i Danmark mister du dit danske (delte) statsborgerskab som 21årig medmindre du aktivt gør noget for at beholde det.
Børn
Der gælder særlige regler for børns erhvervelse af dansk statsborgerskab.
Automatisk erhvervelse af dansk statsborgerskab

Et barn født fra og med den 1. juli 2014 får automatisk dansk statsborgerskab ved fødslen, hvis faren, moren eller medmoren er dansk. For børn født før denne dato vil det afhænge af den lov, der var gældende, da barnet blev født.

https://uim.dk/arbejdsomrader/statsborg ... rgere/born

Besvar