Feriepenge gak.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 202 gange
Blevet takket: 238 gange

Feriepenge gak.

Indlæg af BWJ »

Hvorfor er der ikke nogen der fremsætter et borgerforslag, hvor der kræves at vi selv beholder vores egne feriepenge, nu hvor vi kan bruge dem.
Efter de nye regler vil en del af pengene blive låst i Lønmodtagernes Fond for tilgodehavende Feriemidler og bliver først tilbageført, når man forlader arbejdsmarkedet.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec »

Det findes da allerede og godkendt(50.000+ støtter) inkl. mig for længe siden.

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoe ... d=FT-03428

Vi venter pt på at denne også vedtages, den bliver den nok ikke mener nogen på nettet men helt enig, kan slet ikke se formålet med at lægge de 5 uger til side i 30 år for dem som har det tilgode, når de utallige gange har udbetalt andre LD indbetalinger som bare lå og blev opbevaret.

Tidl. regering har længe søgt forbruger fest, og hvorfor skal de indefrosne penge så gemmes væk.Vil vi ikke bruge dem, så gør vi det sikkert bedre end staten kan gøre det, nogle kan hurtigt få de penge forvaltet på 30 år, til en ny Bill Gates :) Så lad være med at tro danske statsborgere ikke kan styre sig, det må være vores ret her.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg »

Jamen det er nu ikke så sort og hvidt som det bare lyder til .
Man kan kun få udbetalt feriepenge når man holder ferie sådan er ferieloven og eftersom ferieåret 2020 kun løber fra maj til 31 aug så får man kun 16 feriedage at afholde og efter 31 aug får du 2,08 dage i mdr som du kan afholde med det samme . Hvis nu vi skulle have alle feriepenge udbetalt skulle vi jo også afholde 25 feriedage på 4 mdr og det er nok de færeste arbejdsgivere der ikke ville blive presset af tid til det + de skal udbetale en stor del mere i feriepenge i året 2020 end normalt hvilket også vil presse dem rent økonomisk. Og nej de behøver ikke indbetale dem til LD før du går på pension men tilgengæd skal de så indbetale det der svare til den forretning som LD ville have fået ud af pengene så venter de for længe vil det blive dyrt for dem men de kan så nøjes med at indbetale for x antal medarbejdere om året.
Og i jeres surhed ,som jeg jo godt forstår , kan i godt glæde jer. LD er er gode til at få forrentet pengene . Da vi i sin tid sidst i 70 erne fik indefrosset vores dyrtidsregulering stod min konto ved ophør af aftalen på ialt 4450 kr . De var blevet til 144000-skat da jeg fik dem udbetalt som 60 åring og det var ikke så ringe endda.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 20 feb 2020 22:55 Man kan kun få udbetalt feriepenge når man holder ferie sådan er ferieloven og eftersom ferieåret 2020 kun løber fra maj til 31 aug så får man kun 16 feriedage at afholde og efter 31 aug får du 2,08 dage i mdr som du kan afholde med det samme .
Måske kan du pege på det sted i ferieloven hvor der står at staten skal lægge penge til side, når de ændrer selvsamme lov, og derefter udbetale dem ved pension? For det er jo det som er pointen og ikke om man vil holde ferie.

Når det overlapper, går man ikke bare ud og tager pengene og beder folk fortsætte med at betale men til sin pension istedet.

Så nej, sådan er ferieloven ikke, for det er ikke en regel du finder der, om udbetaling eller hensætning af pengene til pension.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg »

Skal jeg det jeg forklare jo bare loven og har ud over det absolut igen grund til at forsvarre noget ??? Men jo selvfølgelig står det i loven det er jo ikke noget en flok DJØFér har fundet på :-)
Men jeg forstår ikke problematikken. Du har 16 feriedage og dem får du penge for så du kan holde dem og fra 31/8 får du så penge for ferie igen men nu er det bare løbende pr mdr du kan holde dem istedet for nu at de penge du skal bruge til at holde ferie med er optjent året før .
Folk sætter penge ind som nogen vilde på pensionsopsparinger som du først får udbetalt når du går på pension , så hvor er forskellen ???? . Det er også dine penge der bliver sat ind..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec »

Det er jo meget enkel.

Fra d. 1/9-2020 kan du bruge 2,08 dage når de er opsparet, så ja, først fra 1/10-2020 begynder du have feriedage tilgode som du kan begynde at spare op eller bruge på stedet.
Iflg. gammel ferielov, ville de opsparede dage have talt fra 1/9-2019 men nej, de hensættes og du presses ud i en opsparing fra 1/9-2020... Det er ferie dage som jeg nu ikke har mere.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg »

Pendec det er såre enkelt det har du ret i .
Men iflg den gamle ferielov gik optjening ( svarende til 2,08 dage i mdr ) fra 1/1 til 31/12 samme år og de penge kom til udbetaling og afholdelse af ferie fra 1/5 året efter. Dette betød at du som helt ny på arbejdsmarket måtte vente op til 1 1/2 år inden du kunne få ferie og det er det man kompensere for i den nye lov.
Men hvad er det for noget ferie du bliver snydt for ??? Du har nøjagtigt det samme antal dage som du plejer at have . Det der ryger i fonden er de dage du har optjent i år fra 1/1 indtil 31/8 og så 9 dage fra 2019 . Så mener du alvorligt at en arbejdsgiver kan holde til både rent arbejdsmæssigt og økonomisk at du på 4 mdr skal holde 25 dage optjent i 2019 +16 dage optjent i 2020 = 41 dage inden du begynder at optjene ny ferie .
Men pyt du har din mening og det har du jo ret til men der er ingen der snyder dig for noget . Men hvis det nu blev sådan at feriedage skulle afholdes og det knækkede nogen arbejdspladser så tror jeg nok det ville blive noget af et ramaskrig
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 21 feb 2020 20:26 Men pyt du har din mening og det har du jo ret til men der er ingen der snyder dig for noget .
Husk nu, mig og 60.000 andre mener det, og en masse andre på andre forum og nok også Facebook der kommer jeg dog ikke.

Og så er jeg ikke snydt som sådan for som du også siger ,pengene er der, spørgsmålet er bare hvorfor skal de opbevares og for nogle aldrig blive udbetalt fordi man dør, eller regler endnu engang ændres. Så er det bedre at få dem ud og få den skat betalt af summen som det ser ud i 2020 end for nogle i 2070, hvor verden endnu engang ser anderledes ud.

Det må i bund og grund være et personligt valg, og det er vel hvad borger forslaget lægger op til. Så kan vi være delte i hvorfor og hvordan men det er helt og holdent et personligt valg, som ens forbrug og opsparing er på mange områder, også når man forhandler løn.

btw,
Hvis jeg var 22 år, havde optjent feriepenge til 22.000 om måneden i løn. 50 år senere, skulle have dem udbetalt, også selvom de er med renters rente, og inflationsrater, hvordan tror du pensionisten som engang var 22 år, tænker om de penge?, Ville han hellere have dem som 22 årig og med den værdi de havde, eller tro han kunne nyde dem som 72 årig og på sin pension?
Der er vi nok meget forskellige, for der er jo nogen som kun får små lønninger som gemmes væk, og andre med meget mere, som måske ser noget i at spare dem op i 20-30 år(altså mange flere år på arbejdsmarkedet og nok bedre månedsløn).
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg »

tja mine 4400 indbetalet i 78 blev til 144000 i 2014 od hvor 4400 måske var en mdr løn i 78 så er 144000 1/2 års løn i mit nuværende job så jeg synes nu det er ganske fint :-) . Men så siger vi at du ikke behøvede at holde mere end dine 25 dage men du skulle have næsten dobbelt feriepenge . For en lille arbejdsgiver med måske 5 mand er det rigtigt mange penge men skide da med om han lukker bare folket får sine penge eller hvad. Det kan da godt være at du er eninge med 60000 men der er jo ikke nogen der har spurgt om det modsatte og jeg tror godt at der er rigtigt mange mennesker der kan se at det er fornuftigt når tingene bliver forklaret ordentligt og jeg er helt sikkert på at samtlige arbejdsgivere i dette land er enige med mig og det er ellers YDERST sjælent jeg er enig med dem da jeg er RØD som bare helvede
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 21 feb 2020 21:19 tja mine 4400 indbetalet i 78 blev til 144000 i 2014 od hvor 4400 måske var en mdr løn i 78 så er 144000 1/2 års løn i mit nuværende job så jeg synes nu det er ganske fint :-)
Som du selv siger, fordi du er tilfreds, behøver alle andre ikke være enige, og jeg er så ikke enig med dig, og det kan der være mange gode grunde til.

Selvom jeg kun kan gå 30 år tilbage, så ville mine penge fra dengang ikke have set bedre ud idag, eller være tilfredsstillende ud fra at min løn var lav og jeg var gulvmand i en produktionshal, og havde minimums løn, som idag ikke har ændret sig meget.

Så på det grundlag alene, tror jeg vi har meget forskellige oplevelser af feriepenge værdien.

Besvar