Boller i røven af Danica pension

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Boller i røven af Danica pension

Indlæg af triumph »

Hej
Vil lige dele en oplevelse.
I November 2018 får jeg nyt job, og dermed ny pensions ordningen. Firmaet har pension ordningen hos SEB, der er blevet opkøbt af af Danica Pension.
Danica kunne ikke finde ud af at overføre SEB kunder til Danica, så min pensions indbetaling bliver indsat på en spærret konto. Og på trods af utallige henvendelser, opretter Danica først min pension ordningen i september måned 2019.
Jeg får ikke kigget på ordningen før jeg igen får nyt job i januar 2020. På det tidspunkt står der 77.000 kr på kontoen, og der står at Danica har forrentet pengene med 8,25%
Ved nærmere eftersyn ses det dog at pengene først er forrentet fra september
Fra november 2018 til januar 2020 har jeg indbetalt 102.000.
Så jeg beder Danica om en forklaring på hvordan mine 102.000 er blevet til 77.000, når de nu nævner at have forrentet pengene med 8,2%.
Jeg ringer 4 gange uden at få nogen anden forklaring end at der skal betales 8% i arbejdsmarkedsbidrag (hvilket medfører at der er indbetalt 93.000 kr på kontoen), og at der er tilknyttet en sundhedsforsikring (Det ville være ærgerligt at betale 15.000 om året for den).
Jeg klager over at jeg er tvunget ind i en pensionsordning der opbevarer min opsparing i 10 måneder uden forrentning.
Jeg får af vide at "Danica rent principielt ikke yder erstatning for manglende forrentning"
Jeg beder om en opgørelse af, hvor mine penge er blevet af
(Det burde være kriminelt at den slags oplysninger ikke fremgår af ens opgørelse. Men det er oplysninger der hverken kan findes på hjemmesiden, eller opgørelse)
Jeg finder et sted at klage på Danica s hjemmeside. En af den slags kontakt formulare hvor man ingen dokumentation har på sin henvendelse.
Efter 5 uger får jeg afvide at Danica vil tilbage betale 2285 kr for manglende forrentning, (og det er inklusiv et gebyr på 900 kr for at ændre risikoprofil på en pensionsordning der ikke var oprettet, og som de ikke havde oplyst at der var gebyr for at ændre).

Der var absolut ingen oplysninger om hvordan de var kommet frem til at jeg lige netop skulle have 2285 kr retur. Eller en forklaring på hvordan indbetaling på 102.000/93.000 blev til 77.000 kr
De er også så smarte at man ikke skriftligt kan spørge ind til svaret, da brev er sendt via e-Boks, uden mulighed for at trykke svar, og kun et tlf. Nummer hvis man vil have yderligere oplysninger.
Alternativt kan man igen henvende sig via deres kontaktformular, uden mulighed for dokumentation på sin henvendelse.
Banker ved hvordan man sletter sine spor.......

Forbandet svineri at man er tvunget ind i det svindel

pendec

Re: Boller i røven af Danica pension

Indlæg af pendec »

Hvorfor ikke klage over dem? http://ankeforsikring.dk/Sider/default.aspx

Så kan du måske få lidt flere svar.

Jeg har selv PFA og kan se årlig AOP/AOK for hvert år, i deres app, har Danica sådan en?
Jeg ved jeg betaler en pæn sum for administration+forsikring hos dem , det hænger så sammen med summen de investerer årligt.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Boller i røven af Danica pension

Indlæg af lamborg »

Nu skal jeg overhovedet ikke gøre mig klog på pension på nogen mulig måde for det er da en jungle af format men kan det være noget med indbetaling af skat at gøre. Jeg får hvert år en opgøresle fra pension danmark at de har indbetalt et eller andet i skat og pensionen så skattefri når den udbetales men jeg kan ikke finde ud af det ???. Prøv at kikke i din skattemappe
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Boller i røven af Danica pension

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 19 feb 2020 07:43 Hvorfor ikke klage over dem? http://ankeforsikring.dk/Sider/default.aspx

Så kan du måske få lidt flere svar.

Jeg har selv PFA og kan se årlig AOP/AOK for hvert år, i deres app, har Danica sådan en?
Jeg ved jeg betaler en pæn sum for administration+forsikring hos dem , det hænger så sammen med summen de investerer årligt.
Jo de viser at ÅOP er 8,25%, selvom at der er indbetalt 102.000, og der kun står 77.000
Det skyldes at de kun viser forentnig af det der står på kontoen. Ikke alle gebyrer der fratrækkes, inden pengene kommer ind på kontoen.
Hvordan kan man lave et tvungen ordning hvor man ikke kan se pengestrømme, er mig komplet uforståeligt.
Jeg ringer f.eks for at spørge om de havde overført min gamle pensionsordning fra PFA. Det havde de ikke. Medarbejderen spurgte om jeg var tilfreds med min risikoprofil, jeg svarede at jeg hellere ville have en mere aggressiv profil. Ok, svarede medarbejderen, og ændrede min profil.
Det har jeg så nu erfaret at det kostede 900 kr. Men det fremgår ingen steder
pendec

Re: Boller i røven af Danica pension

Indlæg af pendec »

Når en sælger , tilbyder noget uden at informere om omkostning og pris, så kan det anmeldes. Forbrugerombudsmanden er klart ude efter disse handelsmetoder, om det så er forretninger eller forsikringer eller pensioner som ikke forklarer dig om priser, så er det ulovligt.

Din manglende information og opgørelse kan du vel klage over, udover at få et procent tal, som ikke viser nogen detaljer.

Hvis man skal forsøge at omregne beløbet, skal man kende forløbet, og der er arbejdsmarkedbidrag*2? og en ÅOP/AOK *2 vel også værd at tage med i de 25.000 som synes at have formindsket beløbet, når der ikke har været nogen rentetilskrivning i en længere periode.
De kan dårligt tage nogen omkostninger for investering, hvis det ikke er sket men det kan du så ikke se, og forklare noget om (endnu).
Dit arbejdsmarked bidrag, er ikke ud fra de 100.000 du har sat ind hos Danica, der er jo løbende trukket AM bidrag hos tidligere pension, så det er kun indbetalinger for det løbende år du skal modregne.

I 2019 har man talt om at mange pensioner havde et af de gode år, og vi har set 15-20% i afkast, så det faktum at de kun giver dig 2285kr i godtgørelse, det lyder lidt ringe.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Boller i røven af Danica pension

Indlæg af lamborg »

Jeg har lige været inde på min side hos Pension Danmark og min afregning for Januar ser sådan her ud . Bem skattetræk af arbejdsgiverindbetaling til alderspension som jeg så ikke skal betale skat af når de bliver udbetalt.
Indbetalinger i Januar 2020
6.366 kr.
Arbejdsmarkedsbidrag i
-509 kr.
Forsikringsomkostninger i
-843 kr.
Administrationsomkostninger i
-50 kr.
Rente i
654 kr.
Skat af renten fra året før i
-751 kr.
A-skat af dine indbetalinger til aldersopsparingen i
-2.343 kr.

Så ud af en indtægt på små 7000 bliver der i januar så kun ca 2500 til mig . Men jeg går ud fra at skat af renter for 2019 kun er med i denne mdr :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Re: Boller i røven af Danica pension

Indlæg af pendec »

@lamborg Har du så ikke 2 pensioner? Altså ratepension + aldersopsparing hos dem?
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Boller i røven af Danica pension

Indlæg af lamborg »

Den er delt op i tre .
En rate -en livslang og en alderspension hvor de to første står for en trediedel .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Re: Boller i røven af Danica pension

Indlæg af pendec »

Tak så forstår jeg lidt bedre, jeg står selv for aldersopsparing i banken her, og der er jo betalt skat, og som du siger den udbetaless 100% skattefrit, hvor rate pensionens engangsudbetaling normalt er 40% når man trækker dem ud tidligst som 60 årig (hvis den er fra før 2008), ellers -5 år fra pensionsalder.
livslang kan jeg ikke huske beskatning på, der mener jeg det går over dit skattekort når de påbegynder udbetaling.

Ikke så meget fokus på det info endnu :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Boller i røven af Danica pension

Indlæg af triumph »

Nå, nu fik jeg gravet lidt mere.
Danicas "Rigtige" hjemmeside er fuldstændigt renset for relevante informationer vedr. indbetalinger, udgifter, administration mm.
Her er alt hvad man kan se;
p1.png
Men der er ind vej ind i den gamle hjemmeside, og her kan man finde flere oplysninger (Hvilket jeg ikke viste, og på trods af 5 henvendelser, har ingen fra Danica oplyst mig om denne hjemmeside, eller at oplysninger var tilgængelige)
p4.png
Det viser sig at jeg har betalt 15.000 om året for en arbejdsskadedækning
Jeg var ikke på nogen måde bekendt med at jeg betalte 15.000 kr om året i forsikring, det er ikke noget jeg har bedt om

Besvar