Røg ved pause og opstart

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Michael N
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 jan 2020 14:39

Røg ved pause og opstart

Indlæg af Michael N »

Hej.
Ny på siden her, så bær over med mig. Jeg overtog mit hus oktober 2018. Med en Blackstar 20 kedel og Woody styring Version 6,7.
Jeg har sidste sæson (vinteren 18-19) kørt den første tid med 8mm piller, egentligt uden nogle problemer. Skiftede så den sidste del/palle af sæsonen over til 6mm piller som gjorde mig hooked på 6mm. Havde stort set ingen aske eller nogen andre former for problemer.
Til denne sæson købte jeg 6mm piller ind, og alt startede perfekt. Har dog fra sæson start måtte skifte blæser(108mm) da den gamle var død i lejerne. Havde lidt indkøring, men umiddelbart ikke noget problem.
I øvrigt den første sæson jeg brugte fyret, kørte jeg med den forrige ejers indstillinger, bla. med Pausefyring, men med lidt research på dette forum inden opstart skiftet til, ingen pause fyring, da det var anbefalet af mange pga pris på tænder osv.

Nu her den sidste 3 ugers tid har jeg haft et problem med, under optænding eller pausefyring (har prøvet begge indstillinger for at se om det kunne afhjælpe problemet) udvikler den en del røg. Syntes også den kan lave meget røg ved lav fyring. Har prøvet at sætte blæs lidt op. Men virker som om den får mange piller, den udvikler så lidt hvid røg til at starte med, som så går over og bliver sort.

Ud over det har jeg i dag haft røg i rummet fyret står. Kan ikke umiddelbart se hvor det kommer ud, men det må jeg holde øje med.

Mvh Michael

pendec

Re: Røg ved pause og opstart

Indlæg af pendec »

Hvis du ikke har træk nok i skorsten, pga. for meget aske i røgrør, så hjælper mere blæs ikke.

Så mit forslag,
- prøv at tage et billede op igennem skorsten fra renselem og se at der er lysning i toppen som ønsket.
- rengør evt skorstensrør indenfor, skorstensfejer har nok hjulpet lidt men man må gerne selv et par gange under fyringssæson.

Jeg ved ikke helt om du kan teste træk og hvordan på en blackstar men ellers er der folk som sætter en tændt lighter op foran døren og ser at flammen trækkes ind i kedel, det ved jeg ikke om du kan.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Røg ved pause og opstart

Indlæg af Jens »

Det kunne skyldes begyndende tilstopning i din røgafgang, så der ikke er tilstrækkelig skorstenstræk.
Er kedlen renset hele vejen igennem, der er vist noget med en plade i bunden af kedlen, som skal op ?
Er der fri afgang gennem røgrør og hele skorstenen ? - Uheldige fugle kan forvilde sig i en skorsten, og ende som en blokering et sted. Har et år flere gange lukket dumme stære ud af min stålskorsten/ ud af mit Atmos brændefyr.

Edit: Pendec var hurtigere :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Michael N
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 jan 2020 14:39

Re: Røg ved pause og opstart

Indlæg af Michael N »

Har givet fyret en omgang i dag. Og har for nyligt haft skorstens fejer. Så har fri udblæsning. Men det ryger stadig sort (eller ihvertfald mørkt).
Hvordan styrer man brugen af mængden af piller. Jeg har afvejet dem i den her sæson 2 gange. og inden for 20 gram fået samme resultat. Men kan jeg sætte det ned, får at bruge færre piller?

Min egen teori, er at det simpelthen laver for lidt. Det er ret tit i pause fyring, mit hus holder rimelig fin på varmen, og har en 110 l kombi vandvarmer. Og jeg bor alene. Så har jo principielt ikke så stort forbrug på det. Men med 60 grader kedel temp, og 4 graders +/- så er det ret tidligt i pause, eller optænding.
calle

Re: Røg ved pause og opstart

Indlæg af calle »

Har du renset det bagerste kedelrum og haft bundpladen ude, så asken kan skrabes ned i kedlens askerum ?

Venlig hilsen Calle

Michael N
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 jan 2020 14:39

Re: Røg ved pause og opstart

Indlæg af Michael N »

jep Calle
calle

Re: Røg ved pause og opstart

Indlæg af calle »

Har dine piller måske fået fugt ?

Mvh Calle
Michael N
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 jan 2020 14:39

Re: Røg ved pause og opstart

Indlæg af Michael N »

Det kan jeg vel aldrig udelukke. De har siden jeg har fået dem stået i mit skur som er nyt og med god udluftning. Ingen direkte vand påvirkning på nogen måde. Jeg har nu slået pause fyring fra, da den laver sort røg når den bare står og ulmer. Bliver nødt til at splitte brænder og hele lortet i morgen, kommer til at kontrollere pakninger osv. Men fatter simpelthen ikke hvorfor den laver sort røg bare ved hvile. Jeg mener, der kommer jo røg op af skorstenen, men åbner jeg til kammeret får jeg sort røg i hovedet.
Michael N
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 jan 2020 14:39

Re: Røg ved pause og opstart

Indlæg af Michael N »

Kan være jeg kører der ind igen i morgen. Kan bruge Ulriks guide her i toppen af den her side på forum.
Michael N
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26 jan 2020 14:39

Re: Røg ved pause og opstart

Indlæg af Michael N »

Jeg har nu renset endnu engang. Renset brænder. Kontrolleret for falsk luft. Kan simpelthen ikke få de piller til ikke at ryge sort. Kun ved høj blæs spiller det nogenlunde. Er det kun fugtige piller der kan være årsagen nu?

I øvrigt. Mit fyr står til 60 grader. Med en margin på 56-62 syntes ud over det andet problem jeg har, så er fyret meget i dvale, det er i og for sig jo meget godt. Men syntes at det laver stort bål, og så nærmest med det samme blæsere ser ud igen. Er det optimalt?

Besvar