Fejl i optænding

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Fejl i optænding

Indlæg af stokernut »

Har kørt på tænd/sluk hele sommeren så da jeg gik på fuld tid var min tænder endelig stået af og reserven blev sat i. Her efter fin optænding igen.

Nu har jeg så to gange, på en uge oplevet at komme hjem til et køligt hus. Fyret er slukket og der står fejl i optænding. Når jeg kikker på brændehovedet er der ingen piller.

Begge gange har jeg trykket sluk og tænd og herefter tænder fyret normalt.

Der er to ting der undre mig.

1. Hvorfor pokker er fyret slukket?

Mine egne ideer er at enten er kedel temp nået over 70 grader og fyret er slukket som det skal, eller fyret har simpelthen ikke fået føde (har lige vejet og indtastet det korrekte antal gram) og derfor er det gået ud.

2. Hvorfor tænder det ikke, men melder fejl i optænding.

Min egen ide er igen at det ikke får piller ind til brændehovedet, men hvorfor pokker virker det så når jeg tænder manuelt.


Alle bud modtages med tak.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Fejl i optænding

Indlæg af pille bruger »

stokernut skrev:Har kørt på tænd/sluk hele sommeren så da jeg gik på fuld tid var min tænder endelig stået af og reserven blev sat i. Her efter fin optænding igen.

Nu har jeg så to gange, på en uge oplevet at komme hjem til et køligt hus. Fyret er slukket og der står fejl i optænding. Når jeg kikker på brændehovedet er der ingen piller.

Begge gange har jeg trykket sluk og tænd og herefter tænder fyret normalt.

Der er to ting der undre mig.

1. Hvorfor pokker er fyret slukket?

Mine egne ideer er at enten er kedel temp nået over 70 grader og fyret er slukket som det skal, eller fyret har simpelthen ikke fået føde (har lige vejet og indtastet det korrekte antal gram) og derfor er det gået ud.

2. Hvorfor tænder det ikke, men melder fejl i optænding.

Min egen ide er igen at det ikke får piller ind til brændehovedet, men hvorfor pokker virker det så når jeg tænder manuelt.


Alle bud modtages med tak.
Lav en frisk grundjustering.
Den er også god til fejlsøgning icon_cheesygrin.gif
Årsagen til dit problem kunne være for lav min. effekt.
Fyret får ikke piller nok,og så går det ud,
og tænder ikke op igen, da det formodes at du er kørt tør for piller.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: Fejl i optænding

Indlæg af baggadap »

Har du mulighed for at se i loggen hvad der er sket inden? Ligger der uforbrændte piller i askeskuffen?
Der kan være flere ting galt, som er svært at opklare uden log: ekstern snegl doserer ikke som den skal, fotosensor ser ikke lys, optændingsmængde eller effekt på eltænder skal justeres, osv osv..
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Fejl i optænding

Indlæg af stokernut »

baggadap skrev:Har du mulighed for at se i loggen hvad der er sket inden? Ligger der uforbrændte piller i askeskuffen?
Der kan være flere ting galt, som er svært at opklare uden log: ekstern snegl doserer ikke som den skal, fotosensor ser ikke lys, optændingsmængde eller effekt på eltænder skal justeres, osv osv..
Du mener om jeg på min styring kan finde oplysninger??? Ingen ide om hvad jeg skulle gøre. INTET er ændret ud over de nye piller er 5 gram tungere (altså 6 minutter indførsel) og det er jo intet.

El-tænderne er ny, men den virker. Og det kan umuligt være den, da der jo ikke er piller på/i brændehovedet, når der meldes fejloptænding. Altså for at den kan være fejlindstillet, skal der jo ligge piller på/over den.

Men hvis min styring har en log og i kan vejlede mig mht. hvorledes jeg udlæser den, så kom frisk :great:
16Kw Scotte med 6.35 styring
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Fejl i optænding

Indlæg af pille bruger »

stokernut skrev:Du mener om jeg på min styring kan finde oplysninger??? Ingen ide om hvad jeg skulle gøre. INTET er ændret ud over de nye piller er 5 gram tungere (altså 6 minutter indførsel) og det er jo intet.

El-tænderne er ny, men den virker. Og det kan umuligt være den, da der jo ikke er piller på/i brændehovedet, når der meldes fejloptænding. Altså for at den kan være fejlindstillet, skal der jo ligge piller på/over den.

Men hvis min styring har en log og i kan vejlede mig mht. hvorledes jeg udlæser den, så kom frisk :great:
V6 har kun log når den køres ind over en PC med StokerKontrol
Derfra kan der så forbindes til StokerCloud :great:

Sæt effekten op på din eltænder, måske 100%
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: Fejl i optænding

Indlæg af baggadap »

Så må du prøve at lave en masse optændinger indtil der kommer fejl. Jeg vil gætte på sneglen ikke doserer piller fordi den går fast i smuld eller de hænger i slangen.
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Fejl i optænding

Indlæg af stokernut »

Fyret var gået ud i morges. Går ud efter ca. 12 timer. Ingen piller i brændehovedet. Startede op fint efter sluk/tænd.
baggadap skrev:Så må du prøve at lave en masse optændinger indtil der kommer fejl. Jeg vil gætte på sneglen ikke doserer piller fordi den går fast i smuld eller de hænger i slangen.
Det kunne naturligvis godt være tilfældet. Tror dog nærmere at der simpelthen ikke fødes piller nok. Primært fordi jeg har ændret "antal gram der fødes på 6 minutter" (dog kun 5 gram).

pille bruger skrev:
Sæt effekten op på din eltænder, måske 100%
Det vil vel næppe hjælpe når der ikke ligger piller i brændehovedet???

Beklager jeg ikke er 100-meter mester på mit fyr (ingen pc opkobling, iCloud etc.), men det interessere mig simpelthen ikke nok (så længe det virker) :wink:

Hvis jeg vil have fyret til at føde flere piller så går jeg ud fra jeg skal ændre tallet der hvor jeg har været inden og køre 6 minutters test. MEN skal jeg hæve eller sænke antal gram for at få flere piller tilført? Lige nu fødes der 1050 gram på 6 minutter. Så skal jeg forsøge mig med fx. 1100 eller den anden vej og ned på 1000? Ja, ja jeg ved godt jeg burde kunne regne det ud selv, men nu da der findes eksperter her, kan jeg lige så godt spørge.
16Kw Scotte med 6.35 styring
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: Fejl i optænding

Indlæg af baggadap »

Du skal ikke snyde med afvejningen, det går bare galt..
Hvis du mener den går ud i lav drift skal du sætte dit skorstenstræk op.
Kan det tænkes at den blæser uforbrændte piller i askeskuffen når den lukker ned, og du derfor ikke kan se piller i herden?

Hvordan kører den eksterne snegl, doserer den en god portion hver gang? Eller kommer der nogle gange ingenting og bagefter kører den lidt baglæns?
Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: Fejl i optænding

Indlæg af WoodyHugo »

Prøv at kontroller om din lux føler sidder rigtig , den kan måske være forskubbet sig, da du montrerede den nye el tænder
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Fejl i optænding

Indlæg af stokernut »

baggadap skrev:Du skal ikke snyde med afvejningen, det går bare galt..
Hvis du mener den går ud i lav drift skal du sætte dit skorstenstræk op.
Kan det tænkes at den blæser uforbrændte piller i askeskuffen når den lukker ned, og du derfor ikke kan se piller i herden?

Hvordan kører den eksterne snegl, doserer den en god portion hver gang? Eller kommer der nogle gange ingenting og bagefter kører den lidt baglæns?
Eneste forskel er at der ikke er indført piller på brændehovedet. Der ligger ikke ubrændte piller andre steder.
16Kw Scotte med 6.35 styring

Besvar