Side 1 af 2

Bil til export og tilbage igen?

: 28 mar 2016 09:19
af MichaelK
Hejsa

Er der nogen det ved om en bil, der kun sælges til eksport, kan komme tilbage på danske plader igen?

Jeg spørger fordi jeg ofte falder over salgsannoncer, hvor det angives at bilen kun sælges til export.
Sælger har altså fået registreringsafgiften tilbagebetalt fra SKAT, men kan denne ikke betales igen?
Jeg har googlet lidt på emnet, og har ikke rigtigt fundet et svar.

De fleste hits omhandler kun selve eksporten og tilbagebetaling af afgiften, ikke om man kan "fortryde"?



Mvh.

Re: Bil til export og tilbage igen?

: 28 mar 2016 09:58
af pille bruger
Når de skriver sådan, så er det ofte et signal om at de ikke vil handle denne bil til private grundet den garanti de skal give.
Min er sådan en, købt med garanti til kantstenen, og den køre fint.

Re: Bil til export og tilbage igen?

: 28 mar 2016 12:20
af dannidines
Jeg tror det er salg til cvr. nr. du tænker på pillebruger..

RETTELSE: det kan man vist godt :)

Google: export bil afgift og klik på det link fra penge.dk

Jeg kan ikke indsætte linket her fra min mobil desværre :(

Re: Bil til export og tilbage igen?

: 28 mar 2016 12:41
af Lintz
dannidines skrev:Jeg tror det er salg til cvr. nr. du tænker på pillebruger..

RETTELSE: det kan man vist godt :)

Google: export bil afgift og klik på det link fra penge.dk

Jeg kan ikke indsætte linket her fra min mobil desværre :(
Det kan jeg så :P
http://penge.dk/biler/saelg-bilen-i-udlandet

Går ud fra at det er dette stykke som du hentyder til.

Et særligt kapitel er veteranbiler – mere end 35 år gamle biler. De belægges med lavere afgift ved import, og derfor kan du ikke få afgiften refunderet ved eksport. Til gengæld kan du tjene penge ved at eksportere din klassiker, før den fylder 35, og importere den igen, når den har fået veteran-status i ToldSkats øjne.

Du skal betale ny afgift, når du indfører bilen igen, men da det altid er værdien på indførselstidspunktet, der afgør afgiftens størrelse, slipper du med den lave veteransats, der beregnes ud fra 40% af nyværdien.

Du skal dog stadig kunne dokumentere, at bilen er blevet solgt eller registreret i udlandet – det er ikke nok blot at køre over Øresundsbroen og stille bilen i en svensk garage, indtil den fylder 35.


Så ud fra dette kan det åbenbart godt lade sig gøre.

Re: Bil til export og tilbage igen?

: 28 mar 2016 13:24
af Bigfoot
når de skriver kun til eksport, så er det altså fordi de ikke vil kendes ved den garantimæssigt, og mener den er for ringe til danske veje.

de har IKKE kunne få afgiften tilbage, da en sådan refusion, kræver at den bliver registreret solgt til en udenlandsk køber, og så kan de jo ikke have den til salg i DK.

Så kun salg til CVR, eller kun til eksport, går mere eller mindre ud på det samme = frakendelse af garantiordninger.

Re: Bil til export og tilbage igen?

: 28 mar 2016 13:32
af thy
Bigfoot skrev:når de skriver kun til eksport, så er det altså fordi de ikke vil kendes ved den garantimæssigt, og mener den er for ringe til danske veje.

de har IKKE kunne få afgiften tilbage, da en sådan refusion, kræver at den bliver registreret solgt til en udenlandsk køber, og så kan de jo ikke have den til salg i DK.

Så kun salg til CVR, eller kun til eksport, går mere eller mindre ud på det samme = frakendelse af garantiordninger.
Enig..

Blev det ikke kaldt engro - angro et eller andet før hen..

Re: Bil til export og tilbage igen?

: 28 mar 2016 13:38
af Bigfoot
thy skrev:Enig..

Blev det ikke kaldt engro - angro et eller andet før hen..
jo kun salg til engros, så fjernede de kravene til cvr registrering, så nu garderer de sig endnu mere

Re: Bil til export og tilbage igen?

: 28 mar 2016 13:42
af thy
Bigfoot skrev:jo kun salg til engros, så fjernede de kravene til cvr registrering, så nu garderer de sig endnu mere
Ja så er det advarsels lamperne begynder at blinke :oops:

Hvis ikke man selv kan fikse noget... Så skal der passes på..

Har man muelighed for selv at fikse problemer,måske har en magen til til stumper,kan der måske gøres en god handel :great:

Re: Bil til export og tilbage igen?

: 28 mar 2016 13:44
af dannidines
Okay så... så idag hedder salg til cvr. nr/salg til engro altså "kun til eksport." Så forhandler kan sælge uden garanti.

Så lærte man også det :)

Re: Bil til export og tilbage igen?

: 28 mar 2016 14:02
af Bigfoot
det betyder normalvis ikke at bilen er dårlig, eller farlig...

men hvis en forhandler tager en bil ind i bytte, f.eks til 45.000 kr, og den skal sælges igen, så har han i den handel en tænkt avance, jo større bilhuset er, jo mere skal der være at hente, for der vil være flere hænder at tørre af.
hvis bilen så kun har en salgsværdi af f.eks 55.000, og i det beløb skal der tænkes klargøring, smårep, salgstid og timer, samt evt kommende garanti, så er der ikke noget overskud i den, så er det nemmere at smide den på en engrosliste, eller sådanne annoncer, hvor man så sælger den for f.eks købepris +10% eller sådan, lidt avance skal man have i det, og så skyder den af til mindre forhandlere eller eksportører.

Og da bilbasen fungerer bedre (og mere eller mindre er gratis) end f.eks de interne engroslister, så dukker der mange annoncer op der.