Rens af læderrat
- Brandsen
- Stoker XVII
- 14
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Rens af læderrat
Halløj i forum,
Læderrattet i min meget erfarne Mercedes R-Class, der har nu 220K på klokken,
har jeg aldrig gjort noget ved, med hensyn til ved vedligehold af rattet, fordi de
fleste plejemidler gør rattet meget glat, og det er jo en klar 'no no' på et rat.
Men, her i sommervarmen syntes jeg det blev lidt klamt, så efter at have Google'ed
en del, syntes almindelig koncensus at være, at man kunne rense rattet med gammeldags
sæbespåner, og en klart mindretal, mente sulfo var godt.
Ok, så jeg opløste sæbespåner i meget varmt vand, og tørrede rattet af, meget grundigt,
vi taler om knofedt i rå mængde. Jeg skal da lige love for, at vandet blev beskidt, mega beskidt !
Nå, da det var tørt igen, syntes jeg det var lidt 'fedtet' at holde på.
Ok, så fik sulfo tilhængerne også en chance, varmt vand med lidt sulfo, på en fnugfri frotté klud,
og så en god tur på rattet. Frotté er nødvendigt, for at komme ind i syninger og sprækker på rattet,
microfiber sikkert også fint nok, men bestemt ikke en almindelig bomuldsklud.
Resultaet var nu rent, tørt og fedtfrit læderrat. Fint nok !
Men bestemt ikke kønt at se på !
Derfor et hurtigt kik, i konens kasse med plejemidler til hestenes sadler og seletøj.
Der fandt jeg læderfedt !
Almindelig Google er vildt uening med sig selv, om man kan bruge læderolie eller læderfedt.
Jeg tænkte, at læderfedt vil være ok, specielt fordi den type der var i konens kasse, er den type
der tørrer ind på ca 5 minutter, og som tænkt så gjort, rattet fik læderfedt af 'tørre op' typen.
( Klart forskel, om det bare er fedt, eller fedt der tørrer op )
Kanon resultat ! Flot læderrat, ingen fedt eller snask !
Men, klokken 10 i 2, der hvor jeg som ældre billist holder hænderne, fordi vi jo kort efter krigen
lærte på køreskolen, at det var sådan man skulle holde på rattet, der er rattet nu en smule ru,
fordi jeg med sæbespånerne rensede alt fedt, skidt, møg og snavs af.
Google siger, at jeg så bare skal slibe læderrattet med sandpapir, først korn 400, og slutte med korn 1.200,
og dernæst læderfedt igen.
Nu har jeg tilfældigvis begge dele, men at slibe på et læderrat med sandpapir, det kurer meget fælt i mine ører.
Nogen der har praktiske erfaringer med renovering af læderrat efter 220k kilometer, er det ok at bruge sandpapir
i nævnte korn størrelser, for at få den perfekte finish igen ??
Ikke teoretiske betragtninger, men kun praktiske erfaringer eller kommentarer, tak
PS. For yngre brugere her på Stoker Pro, skylder jeg måske lige at oplyse, at 'knofedt' nærmest er et begreb,
det er kun noget ældre Stoker Pro brugere anvender, yngre frænder anvender kun noget på spray flaske,
altså noget der bare siger 'pfist' ,og så er alt ok.
Derfor står dåsen med 'knofedt' på den øverste hylde, aller bagerst i garagen, sammen med posen med kørnerprikker,
æsken med nye bobler til vaterpasset, og patronerne til skydelæren, fordi disse specielle ting jo ikke anvendes så tit.
Læderrattet i min meget erfarne Mercedes R-Class, der har nu 220K på klokken,
har jeg aldrig gjort noget ved, med hensyn til ved vedligehold af rattet, fordi de
fleste plejemidler gør rattet meget glat, og det er jo en klar 'no no' på et rat.
Men, her i sommervarmen syntes jeg det blev lidt klamt, så efter at have Google'ed
en del, syntes almindelig koncensus at være, at man kunne rense rattet med gammeldags
sæbespåner, og en klart mindretal, mente sulfo var godt.
Ok, så jeg opløste sæbespåner i meget varmt vand, og tørrede rattet af, meget grundigt,
vi taler om knofedt i rå mængde. Jeg skal da lige love for, at vandet blev beskidt, mega beskidt !
Nå, da det var tørt igen, syntes jeg det var lidt 'fedtet' at holde på.
Ok, så fik sulfo tilhængerne også en chance, varmt vand med lidt sulfo, på en fnugfri frotté klud,
og så en god tur på rattet. Frotté er nødvendigt, for at komme ind i syninger og sprækker på rattet,
microfiber sikkert også fint nok, men bestemt ikke en almindelig bomuldsklud.
Resultaet var nu rent, tørt og fedtfrit læderrat. Fint nok !
Men bestemt ikke kønt at se på !
Derfor et hurtigt kik, i konens kasse med plejemidler til hestenes sadler og seletøj.
Der fandt jeg læderfedt !
Almindelig Google er vildt uening med sig selv, om man kan bruge læderolie eller læderfedt.
Jeg tænkte, at læderfedt vil være ok, specielt fordi den type der var i konens kasse, er den type
der tørrer ind på ca 5 minutter, og som tænkt så gjort, rattet fik læderfedt af 'tørre op' typen.
( Klart forskel, om det bare er fedt, eller fedt der tørrer op )
Kanon resultat ! Flot læderrat, ingen fedt eller snask !
Men, klokken 10 i 2, der hvor jeg som ældre billist holder hænderne, fordi vi jo kort efter krigen
lærte på køreskolen, at det var sådan man skulle holde på rattet, der er rattet nu en smule ru,
fordi jeg med sæbespånerne rensede alt fedt, skidt, møg og snavs af.
Google siger, at jeg så bare skal slibe læderrattet med sandpapir, først korn 400, og slutte med korn 1.200,
og dernæst læderfedt igen.
Nu har jeg tilfældigvis begge dele, men at slibe på et læderrat med sandpapir, det kurer meget fælt i mine ører.
Nogen der har praktiske erfaringer med renovering af læderrat efter 220k kilometer, er det ok at bruge sandpapir
i nævnte korn størrelser, for at få den perfekte finish igen ??
Ikke teoretiske betragtninger, men kun praktiske erfaringer eller kommentarer, tak
PS. For yngre brugere her på Stoker Pro, skylder jeg måske lige at oplyse, at 'knofedt' nærmest er et begreb,
det er kun noget ældre Stoker Pro brugere anvender, yngre frænder anvender kun noget på spray flaske,
altså noget der bare siger 'pfist' ,og så er alt ok.
Derfor står dåsen med 'knofedt' på den øverste hylde, aller bagerst i garagen, sammen med posen med kørnerprikker,
æsken med nye bobler til vaterpasset, og patronerne til skydelæren, fordi disse specielle ting jo ikke anvendes så tit.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Rens af læderrat
Min kære fader (som også bruger knofedt ) - bruger en "svamp" lavet til at slibe olie ind i en bordtræplade. Det fungerer fint, men fedtet skal være varmt og let "smørbart".
- Brandsen
- Stoker XVII
- 14
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Rens af læderrat
Halløj i forum,
10 - 4 Gummiand, klart nok, læderfedet påføres naturligvis med en svamp.
( For yngre Stoker Pro medlemmer, så er svamp nødvendig, for at komme fedtet
ind i alle sprækker og porer, der med tiden opstår i et læderrat )
Humm, jeg havde kun den store tynde slags, som man tørrer babyer i røven med,
men det tæller vel også som en svamp, i denne sammenhæng.
PS: Nemocharlie, var din far også med i krigen ?
10 - 4 Gummiand, klart nok, læderfedet påføres naturligvis med en svamp.
( For yngre Stoker Pro medlemmer, så er svamp nødvendig, for at komme fedtet
ind i alle sprækker og porer, der med tiden opstår i et læderrat )
Humm, jeg havde kun den store tynde slags, som man tørrer babyer i røven med,
men det tæller vel også som en svamp, i denne sammenhæng.
PS: Nemocharlie, var din far også med i krigen ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Rens af læderrat
nej men han sendte mig engang til købmanden efter en dåse spejlæg......
og svampen er ca 10x10cm mere nubret og med struktur, men den bliver blødere når man arbejder med svampen et stykke tid. De kan købes ved køkkenfirmaer og jeg har set dem i biltema også
og svampen er ca 10x10cm mere nubret og med struktur, men den bliver blødere når man arbejder med svampen et stykke tid. De kan købes ved køkkenfirmaer og jeg har set dem i biltema også
- J-B
- Stoker XVI
- 12
- Indlæg: 1548
- Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
- Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
- Areal: 85 Kvm
- Brændsel: Varga træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 7950
- Årligt forbrug: 3.222,4kg.
- Geografisk sted: Thorup Mors
- Har takket: 50 gange
- Blevet takket: 39 gange
Rens af læderrat
Brandsen, nu du skriver krig, så bør du nok præcisere om det er den første eller den anden
- Brandsen
- Stoker XVII
- 14
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Rens af læderrat
Halløj i forum,
Yep, de der ved hvad jeg taler om, er helt klar over, at vi tale om skummet fra sæbespåner,
og at det påføres rattet med en svamp, ellers får man ikke 'bund' i det snask der sidder i
sprækker og syninger på et læderrat.
@J-B, så menes krigen ,altså der sore tyske rejseselskab, der var her i landet i starten af '40erne
Yep, de der ved hvad jeg taler om, er helt klar over, at vi tale om skummet fra sæbespåner,
og at det påføres rattet med en svamp, ellers får man ikke 'bund' i det snask der sidder i
sprækker og syninger på et læderrat.
@J-B, så menes krigen ,altså der sore tyske rejseselskab, der var her i landet i starten af '40erne
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Rens af læderrat
kunne da være man skulle prøve det på nyerhvervelsen.... fik en passat 3B i bytte på min Superb. Den er kun fra 98, og har gået 630.000 km.... læderrattet ser lidt sjovt ud i den.
ja i læste rigtigt, den har gået 630.000 km.... en simpel 1.9 TDi af de gode gamle med rotorpumpe og det hele. Original drivlinje endnu.
ja i læste rigtigt, den har gået 630.000 km.... en simpel 1.9 TDi af de gode gamle med rotorpumpe og det hele. Original drivlinje endnu.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
- Brandsen
- Stoker XVII
- 14
- Indlæg: 3485
- Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
- Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
- Areal: 425 m2
- Brændsel: Spildkorn - Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 4300
- Årligt forbrug: ca 10 tons
- Geografisk sted: Holbæk
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 136 gange
Rens af læderrat
Halløj i forum,
@Storfod, det var godt nok en extremt erfaren Passat du har fundet dig der,
og læderrattet i sådan en fætter, kunne uvivlsomt godt trænge kraftigt til
en kærlig omgang rens.
Ratttet i min er trods alt med ujævne mellemrum blevet tørret af med en klud,
men da der kom sæbespåner og knofedt til, så skal ja da lige love for at
vandet blev beskidt, i ret extrem grad faktisk.
Rattet er blevet klart mere lækkert at holde på efter ovenstående rense proces,
og i øvrigt også pænere at se på, men kunne godt tænke mig 'the final touch'
Så hey, nogen der kan svare på mit oprindelige spørgsmål, om det er ok at
slibe eventuelle ru steder på læderrattet med sandpapir ?
Any takers ?
@Storfod, det var godt nok en extremt erfaren Passat du har fundet dig der,
og læderrattet i sådan en fætter, kunne uvivlsomt godt trænge kraftigt til
en kærlig omgang rens.
Ratttet i min er trods alt med ujævne mellemrum blevet tørret af med en klud,
men da der kom sæbespåner og knofedt til, så skal ja da lige love for at
vandet blev beskidt, i ret extrem grad faktisk.
Rattet er blevet klart mere lækkert at holde på efter ovenstående rense proces,
og i øvrigt også pænere at se på, men kunne godt tænke mig 'the final touch'
Så hey, nogen der kan svare på mit oprindelige spørgsmål, om det er ok at
slibe eventuelle ru steder på læderrattet med sandpapir ?
Any takers ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
-
- Stoker XVI
- 14
- Indlæg: 2012
- Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
- Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
- Areal: 129 m2
- Brændsel: RW Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 9740
- Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
- Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
- Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 3 gange
Rens af læderrat
Jeg ville være ekstremt forsigtig med slibning. Hvis nan får farven slebet af, skal man jo ud at finde narvsværten frem.
Den står nok på samme hylde som knofedtet.
Man bør forresten også spare lidt på knofedtet. Det kan meget nemt være det, der har fået rejst overfladen af læderet.
Hellere tre gange sæbespåneskum end een gang for meget knofedt. ;-)
Den står nok på samme hylde som knofedtet.
Man bør forresten også spare lidt på knofedtet. Det kan meget nemt være det, der har fået rejst overfladen af læderet.
Hellere tre gange sæbespåneskum end een gang for meget knofedt. ;-)