Akkumuleringstank - tilslutningsmuligheder.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Skovtroldt4
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 maj 2014 18:06

Akkumuleringstank - tilslutningsmuligheder.

Indlæg af Skovtroldt4 »

Hej alle

Jeg er ny i dette forum, men har med glæde læst en masser spændende indlæg fra alle jer medlemmer.

Lidt info :

Jeg har fået opsat en 11 KW Danfoss luft/vand varmepumpe i vores hus (jordvarme var desværre ikke muligt), den afløste en ældre træ/pillefyr, vi har gulvvarme over hele huset.

Vi har et 6 kw solceller på taget så det hjælper til med strømmet.

Problemet :

Sidst i april / først i maj var temp ned på 3 - 4 grade om natten og lidt varmer om dagen, extra trøjer måtte findes frem for huset blev godt nok kølig...
Danfoss varmepumpen er justeret til at efter den har kørt, venter den min. 20 min til næste opstart, for at sikre at den ikke får mange start/stop, og derved en lang levetid.....og det er da genial at den gerne vil holde i mange år hos mig...godt tænkt Danfoss, men mit hus når at afkøle for meget inden den starter igen og den indbygget akkumuleringstank på 60 l. er alt for lille.

Mulig løsning :

1 større solfanger anlæg med 1 akkumuleringstank på 1000 liter med spiral i bunden til solfanger og spiral i top til varmepumpe, og gerne med indbygget vvb. så vandet er varm når brugsvandet løber over i varmepumpens vvb.

Der er flere muligheder at forbinde en akkumuleringstak på...

Skal det være en tank som står med stillestående vand som ikke cirkulerer, rundt i huset, - eller er det bedre at der er flow i tanken så vandet bevæger sig rundt i systemet ???


Alle svar, indput, løsninger, nye ideer, mulige løsninger ..kort sagt alle tilbage meldinger er velkomne...

På forhånd tak

Vh.
Skovtroldt4

nemocharley

Akkumuleringstank - tilslutningsmuligheder.

Indlæg af nemocharley »

solvarme vil ikke kunne hjælpe jer meget om vinteren - medmindre anlægget bliver ekstremt stort. Selv et anlæg med 15-20m2 fanger og 2000l buffer vil næppe kunne være 100% dækkende i mere end 6mdr om året.

men jo en større akkutank er nok også den vej jeg ville gå - men hvad vil i gøre om vintermånederne, hvis varmepumpen ikke kan holde huset varmt? Er der noget jeg ikke forstår her - tænker du at et varmelager fra de 1000l vil kunne hjælpe med at huset ikke nedkøles?

Måske i skulle tænke i et fuldautomatisk pillefyr sammen med jeres varmepumpe? Bare et lille kompakt et af slagsen - da i har en 11kw varmepumpe tænker jeg at en 10kw model er rigeligt (MGM Junior eller Biomax 10kw f.eks

Jeg har selv pillefyr, solvarme, solceller og elpatron - al energi samles i en 300l buffertank og sendes ud i huset fra denne. Min varme er gratis fra midt april til midt oktober.
Skovtroldt4
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 maj 2014 18:06

Akkumuleringstank - tilslutningsmuligheder.

Indlæg af Skovtroldt4 »

Hej nemocharley
Jeg tænker på at hvis varmepumpe havde noget af vandet i en stor buffer tank at arbejde med som den får varmet op inden den slukker igen, p.t har den 60 l..... så vil vi måske ikke mærke det slip på de 20 min der vil gå inden varmepumpen vil starte op igen, for temp kommer jo under den forindtillede start temp, men kan først starte igen når de 20 min. er gået....i vinter halvåret vil varmepumpen jo køre meget mere, og når det er rigtig kold burde den jo køre hele tiden, ellers er den vel overdimensioneret , eller hvad...?

Helt sikker en god ide med en mindre pille fyr, men det vil jeg gerne undgå i første omgang.

Men mit store spørgsmål er hvordan skal en akkumuleringstank mont.....har du stillestående vand eller har du flow gennem tanken ?
nemocharley

Akkumuleringstank - tilslutningsmuligheder.

Indlæg af nemocharley »

jeg har konstant flow - hvilket gør at jeg savner et vejrkompenseringskit/klimastyring
Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 25 gange

Akkumuleringstank - tilslutningsmuligheder.

Indlæg af DBS »

Her kører VP på en 300l akku, tilsluttet i top og bund, med en cirkulationspumpe som styres af VP. Huset er så også tilsluttet i top og bund, med sin egen anlægspumpe.

Jeg tænker lidt, hvis du ikke har varme nok ved 3 4 grader ude, hvad gør du så når det bliver rigtigt koldt ?

Min VP er for lille, derfor købte jeg sidste år et pillefyr, dette har jeg ikke fortrudt, det bruges i den kolde periode, og VP kører så når det bliver varmere.

nemocharley

Akkumuleringstank - tilslutningsmuligheder.

Indlæg af nemocharley »

der jo også et vist varmetab fra en buffertank (står den et sted hvor tabet bruges?)- .. jeg ved faktisk ikke hvad der vil være smartest. Men er det ikke en idé at have mere eller mindre kontinuerlig cirkulation de dage huset ikke kan holde varmen med de lave fremløbstemp?

Jeg ved ikke om du skal have en solvarmebeholder ved siden af til solvarmen eller om der skal eksterne pladevarmevekslere til selve buffertanken som jeg selv har (et anlæg fra vvfs.dk). Den styring du har til pumpen må vel kunne nogle ting, og det er sjældent en god idé at blande forsk. styringer sammen (medmindre man er lidt en haj til den slags) - kan din nuværende styring også styre andre varmekilder via føler i buffer?
Skovtroldt4
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 maj 2014 18:06

Akkumuleringstank - tilslutningsmuligheder.

Indlæg af Skovtroldt4 »

Hej DBS
Jeg har masser af varme når den kører, men det er fordi den først starter op min 20 min efter sidste opstart...

Derfor vil jeg have en buffertank mont...
nemocharley

Akkumuleringstank - tilslutningsmuligheder.

Indlæg af nemocharley »

Hvordan er dit hus isoleret og er det tæt (gå gerne i detaljer)

jeg kan fortælle at jeg opgave tanken om varmepumpe da jeg fandt ud af at mit hus ikke kan holde varmen i frosten med fremløbstemp under 55-60 celsius grader. Jeg har et mix af 90ér termo ruder og 3 lags energi i yderdøre og vinduer i stueniveau, der er 40-50cm på loftet - gulvvarme i 45 m2 og 3 radiatorer - min fornemmelse er at jeg skulle have gulvvarme i hele stueniveau, på en eller anden måde løse kuldebroen fra viktualiekælderen, have skiftet de sidste termoruder og måske endda have lavet noget ekstra klimaskærm af en slags sydvendt i mit tilfælde - førend en varmepumpe ville være en rigtig god idé.
Skovtroldt4
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 maj 2014 18:06

Akkumuleringstank - tilslutningsmuligheder.

Indlæg af Skovtroldt4 »

300 mm på loft, gode vinduer/døre, huset er ok isoleret, gulvvarme m.m

Jeg vil gerne høre jeres meninger / erfaringer om stillestående vand i - eller om det er bedst med flow i buffertanke....

Besvar