Frekvensomformer

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
rgsmidt
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03 aug 2011 22:25

Frekvensomformer

Indlæg af rgsmidt »

Hej er der nogen der ved noget om hvilken type frekvensomformer eller tilsvarende man skal bruge for at kunne drosle en snegl ned i hastighed. Den jeg har er rigtig god med kunne godt bruge at kunne styre hastigheden lidt på den. (OBS det er en snegl fra ekstern silo og ind til mit magasin)

Elmelundgaard
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 feb 2013 21:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 110m2 + 200m2
Geografisk sted: Skjern

Frekvensomformer

Indlæg af Elmelundgaard »

Allerførst skal du vide om det er en 1-faset eller en 3-faset motor. Når du har styr på det, skal du ind og kigge på motorstørrelsen (Kw), og vupti, så kan du vælge mellem ret mange forskellige fabrikater...
rgsmidt
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03 aug 2011 22:25

Frekvensomformer

Indlæg af rgsmidt »

Den kører på 380 volt. KW kan jeg vel se på motor pladen. Kender du evt nogen billige steder.
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Frekvensomformer

Indlæg af J-B »

Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Frekvensomformer

Indlæg af kæmpefyr »

Hej der en del til salg på dba og gul og gratis.
Men du skal lige være opmærksom på at det ikke er sikkert dit hpfi relæ vil være med til det og så skal det et ad-dc relæ til. Så er der hurtigt brugt et par tusser mere.

Elmelundgaard
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 feb 2013 21:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 110m2 + 200m2
Geografisk sted: Skjern

Frekvensomformer

Indlæg af Elmelundgaard »

Jeg faldt lige over denne her på G&G:

http://www.guloggratis.dk/byggematerial ... nsomformer

Men ved selvfølgelig ikke om den er stor nok til dit brug.
M.h.t. beskyttelse mod inddirekte berøring, så er det som skrevet længere oppe, ikke sikkert dit HPFI-relæ vil være med til det (udkobler) og under alle omstændigheder vil din snegl ikke være ekstrabeskyttet på behørig vis, med mindre du ofrer nogle kg kroner på en anden type relæ.

Har du overvejet en motor med et andet omløbstal i stedet?

Mvh
rgsmidt
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 4
Tilmeldt: 03 aug 2011 22:25

Frekvensomformer

Indlæg af rgsmidt »

Nu har jeg jo så et motorværn på foran sneglen i forvejen og havde egentligt regnet med at lade strømmen løbe gennem den. Så tror ikke det betyder noget for sneglen ?????
Ja har tænkt på at købe en anden motor, men har dælme lige købt den snegl jeg har,,,,og har kørt med træpiller før siges der,,,,!!!
Men jeg syntes personligt den knuser for mange piller efter min smag
Elmelundgaard
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 18
Tilmeldt: 17 feb 2013 21:11
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 110m2 + 200m2
Geografisk sted: Skjern

Frekvensomformer

Indlæg af Elmelundgaard »

Hvis du sætter frekvensomformer på, kan du godt droppe dit motorværn. Frekvensomformeren er, hvis den er rigtigt indstillet, meget bedre til at passe på motoren.
Når jeg skriver beskyttelse mod inddirekte berøring, mener jeg det udstyr der skal sørge for at der ikke er personer der kommer til skade, i tilfælde af overgang på motoren.
Mvh
Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Frekvensomformer

Indlæg af kæmpefyr »

rgsmidt skrev:Nu har jeg jo så et motorværn på foran sneglen i forvejen og havde egentligt regnet med at lade strømmen løbe gennem den. Så tror ikke det betyder noget for sneglen ?????
Ja har tænkt på at købe en anden motor, men har dælme lige købt den snegl jeg har,,,,og har kørt med træpiller før siges der,,,,!!!
Men jeg syntes personligt den knuser for mange piller efter min smag
Det betyder ikke så meget med motorværnet da man bare stiller strømgrænsen i frekvensomformeren.
Hvor stor er motoren?
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Frekvensomformer

Indlæg af snubbi »

det er ikke sikkeret at hpfi relæet vipper fordi du bruger en frekvens omformer jeg har kørte med en 11kw frekvens omformer på pille pressen,på almindlig hpfi relæ .det du skal bruger er sikker kun på 0.5 til 1 kw .
Det kan være en god ide at bruge skræme kabel bla. for støjen, (du vil vel gerne kunne høre radio /mobil) når sneglen køre .
du kunne sætte 2 kapasitive føler i siloen en i top og en i bund så kalder siloen selv på piller når den når den når lav nivu . :great:
Du kan godt droppe motor værnet for det klare frekvens omformeren .det kan godt være at du skal have lidt prof. hjælp til at stille parameteren i frekvens omformeren, remp tid op og ned osv.
elektrikeren

Besvar