valg af fyr, evt Pellmax UB Varmebaronen

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
jens oj
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12 feb 2013 14:44

valg af fyr, evt Pellmax UB Varmebaronen

Indlæg af jens oj »

overvejer af anskaffe pille fyr, men synes det er en jungle, håber i kan hjælpe lidt.
Vi har gasfyr nu som opvarmer 165m2 hus med radiatorer.
Det som at jeg er nået frem til er at det skal være et rent træpillefyr som senere skal supleres med solvandvarme.
I udhuset har vi plads til et pillefyr, der er skorsten og vand men der skal føres rør ind til huset.
Har været henne ved den lokale smed og se et pellmax fyr som han vil sælge til 37000kr, det ser fint ud og lyder meget godt alt sammen, men den er jo en del dyrere end feks en scotte/woody og er den det bedre ? kan jo læse herinde at i også virker ret tilfredse med de fyr. Jeg vil jo tro at levetiden på fyrene er den samme og om udnyttelsgraden er 89% eller 94% (gæt), det giver nok heller ikke 15000kr ekstra på levetiden, måske lidt mindre arbejde med fyret ?
Kiggede også på smedens akkumulerings tanks med indbygget varmvandsbeholder, http://www.dptvarme.dk/akkumuleringstank-princip.html super fin og vil virke rigtig godt sammen med solvandvarme, men 25K for en tank, synes godt nok det er mange penge, kan se man kan få noget lignede fra andre producenter, hvis der er nogen der har noget erfaring med det vil jeg gerne høre om det.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

valg af fyr, evt Pellmax UB Varmebaronen

Indlæg af Ugelvig »

Idéen med solfanger er super god. Husk at søge energibesparelses tilskud, når I laver solfangerne. Ca. 25 øre (+ moms) pr. kWh sparet på et år.

Hvis du er i gang med at kigge på tanke med flere muligheder, ville jeg helt klart kigge på denne model http://www.bio-com.dk/products/Bio-sol/Bio-sol.htm

Svensk produceret og klar til både solfanger og træpillebrænder, uden det fylder en mindre lade. Udtag til varmt brugs vand m.m. Mere kompakt kan det dårligt laves.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
nemocharley

valg af fyr, evt Pellmax UB Varmebaronen

Indlæg af nemocharley »

Jeg har noget at bidrage med her. Jeg har også været nede ved Erik i Vammen, god fyr som virkelig brænder for det han sælger.

Kigger på og er interesseret i samme kedel og brænder - men har afskrevet solvarmen fra varmebaronen af to grunde - pris og vvb i akkutank kan vise sig at være en for høj pris at betale for optimal lagdeling - hvis vvb ryger, så skal begge skiftes. Jeg er landet på et solvarmeanlæg efter tysk/østrigsk forbillede jf. varmtvandfrasolen.dk.

Biosolkedlen er også interessant i anskaffelsespris ender du på ca 95.000dkr - tjek Kærgaard vvs. Varmebaronens samlede serie (pellmax ub, akkuteknik tank, fangere etc) kommer langt over 100.000dkr. Der kan i øvrigt sættes mange forskellige slags brændere på den kedel - bla. viking bio.

Scotten repræsenterer en anden (og langt billigere) tilgang til pillefyr. Brænderen er fuldt modulerende og kan fint klare sig uden buffertank. Det er Pellmax ub ikke den fokuserer på at starte og stoppe. Det samme gælder atmos og biosol.

Levetiden på Pellmax ub kedlen er 20 år - og meget længere med buffertank og endnu længere med solvarme. Viking Bio brænderen holder nok ikke så længe. Jeg har dette fra hestens egen mund (har skrevet til fabrikken i sverige). Deroppe er det norm at kedlen sælges med buffertank, det er sådan de opnår den bedste drift. Det betyder ikke, at den ikke kan køre uden buffer - for det kan den - det betyder bare at den kører bedre med.

37.000 er en god pris, hvis det er med silo, snegl osv.
Senest rettet af nemocharley 12 feb 2013 22:24, rettet i alt 1 gang.
nemocharley

valg af fyr, evt Pellmax UB Varmebaronen

Indlæg af nemocharley »

jeg synes i øvrigt det er svært at stille op hvad der er bedst - scotte eller pelmax ub. Det kommer an på dit temperament. Pellmax tiltaler mig fordi den er så enkel, og så let at have med at gøre - set herfra.

Scotten er også nem - men den taler nok mere til folk, som godt kan lide det her med styringsopdateringer og pille lidt mere ved anlægget (optimere og finjustere).... jeg tror, hvis jeg havde en scotte, så ville jeg nok ende med at køre med urstyring (tænd/sluk x antal gange om dagen). Og det er det Pellmax Ub gør.

Gå i øvrigt ind på mit fyrrum og mine indstillinger - der finder du en fin tråd om en der har købt sig en Pellmax Ub.

mht lagdeling på buffertank så er firmaer som varmebaronen og solvis (tysk) i en klasse for sig - MEN 27000 for en buffertank med vvb??? Det er meget at give for de få procent vi i realiteten taler om.

Af andre produkter er der også vølunds nye pellex 100 -

Der er mange pillefyr. Skriv hvad dit budget er (du kan jo få fuldautomatiske pillefyr, hvis du betaler 100.000). Og evt. udfyld din profil - det kan være der nogen i nærheden af dig, som har et fyr de vil vise frem (det har hjulpet mig en del at tale med diverse privatpersoner, der får man altså tingene lidt mere direkte uden salgsgas).
nemocharley

valg af fyr, evt Pellmax UB Varmebaronen

Indlæg af nemocharley »

Du skriver lidt om pris. Jeg tror den bedste investering i dit tilfælde er en 10kw scotte (nye blackstar). Reservedele (eltænder og fotosensor er billige og det er godt at have et par stykker på lager er mit indtryk). Alternativt kan du se på MGM Comfort 15kw. Vølunds Pellex står også under 30.000.

Jeg kan stadig bedst lide pellmax ub m. viking bio brænder og en buffertank. Har Erik forklaret dig systemtankegangen bag hans setup - det er jo meget gennemført. Enkelt, stærkt og driftsikkert.

Hvilket fyr der bruger færrest piller på et år... Scotten måske, men med en buffertank til pellmaxen bliver det mere mudret.

som du måske kan læse, så har jeg ikke købt endnu - men undersøgt det her felt i snart 6 mdr...... (det bliver ikke mindre forvirrende med tiden new17 new15 new14 ).

Besvar