Solfanger kan ikke producere vame nok.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Walther12
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Walther12 »

Jeg har fået instaleret en luft/vandpumpe 10 kw sammen med en 8 m2 solfanger og en 750 l. varmvandsbeholder ( 300 l. brugsvand + 450 l. til opvarmning). Det hele er fra Metro Therm, det er dem der har leveret alt.

Problemet er at her om sommeren vil gerne have bare lidt varme på vores gulvvarme, men solfangerne kan ikke følge med, kan det være rigtigt. Cirkulationspumpen køre på mindste hastighed og der er kun ganske svag varme på vores ca. 35 m2 gulvarme. Jeg kan kun få temperaturen i tanken op på 55 gr. når jeg køre med ovennævte varme. men slukker jeg helt kan den godt komme op på 75 - 80 gr..
Ergo, når jeg tænder for gulvvarmen suger den hele opvarmningen af tanken, så er der ikke meget fortjeneste i at have solfanger hvis der er rigtigt.
Jeg påtænger at evt. sætte en timer på cirkulationspumpen for et spare på vandet i beholderen om dagen, er det godt eller skidt?

Er der nogen der har efaringer med dette eller samme problem. Hvis de har fået det løst, hvordan.



/Kenth

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Bri_Jac »

Er det ikke muligt at finde en styring der så snart at temp kommer over 60grader i VVB, åbner den for en ventil og lukker op for at det varme vand til gulvvarmen, og lukker igen når temp på VVB kommer under 60grader.

Den løsning du har er jo for at undgå at dit vand i VVB kommer til at koge da overskudsvarmen bliver sendt ned i gulvene.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Ernst Drastrup »

Walther 12
Hvis det er solfangerens cirkulationspumpe, der kører på laveste hastighed, så prøv at at sætte den op på den højeste.
Det har jeg skrevet et par eksempler på i bogen om solvarme.

Jeg vil anbefale, at du skal have 2 m2. mere solfang.,
for mig at se, så er det lige i underkanten med 8 m2.
Når du skal lave varme til gulvet.
Beholderstørrelserne er gode nok.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Flemming DJ »

Kan du oplyse et link til din solvarmebeholder? Jeg kan ikke finde den på metrotherm.dk.

Uden at kende dit anlæg, vil jeg sige:
Hvis du har valgt at prioritere gulvvarmen fremfor brugsvand, kan det godt passe, temperaturen ikke kommer højere op end 55 grd. Sådan en gang beton er temmelig god til at holde temperaturen nede, og det er jo godt for ydelsen fra solfangeren, som yder flere watt ved lavere temperatur. Derfor kan det også være en fordel at høvle noget mere vand igennem, som Ernst nævner.

Vi har selv et effektivt absorberareal på 9 m2, og vi mangler IKKE varme via varmeveksleren p.t. MEN, vores tank og varmeveksleren kører selvfølgelig heller ikke samtidig.

Det kan jo heller ikke udelukkes, at der er sket en fejl i monteringen af dit system... Diagram?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Walther12
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Walther12 »

Flemming: Det er ikke så sært at du kan finde den hos Metro, for det er en de har hentet hos Vølund, da det er samme ejer. Men her har du et link til den hos Vølund, det er en VPAS til sol.
http://www.volundvt.dk/Volund/produkter ... VPA--VPAS/

Ernst: Det er cikulationspumpen til gulv/radiator varmen (en alpha2) der står på minimum, og cirkulationspumpen til solfangeren står på 2. Den har kun 2 mulighedder 2 eller 3, det er en Solar.

I går kørte den med et flow på 6,5, her kunne den kun komme op på temperatur i solfangeren på 58 gr.. Nu har jeg prøvet at sætte flowet på 1,5, og håber at det kan give noget mere varme oppe i solfangeren.

Walther12
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Walther12 »

Her er der en tegning over opbygningen af anlæget som det er bygget op efter.

Jeg frygter lidt at varmen fra tanken løber ud i returen til luft/vandpumpen, for den bliver varm efterhånden som solfangeren prøver at varme tanken op.

Dags max temperature:
T1: 94 gr.
T2: 55 gr.
T3: 56 gr.
T4: 55 gr.
Tegning over varmeanlæg0001.pdf
Tegning af opbygningen af varmeanlæg
(727.54 KiB) Downloadet 261 gange
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Flemming DJ »

Hmm... Jeg tænker lidt på, hvilken temperatur din solvarmestyring er stillet til som max. i tanken...

Det er selvfølgelig ikke umuligt, der forsvinder lidt varme ud i rørene. Det kan næsten ikke undgås, meeeen....

Og se så lige at få skruet din solvarmepumpe op igen, gerne til 3, for din solfanger skal helst kun ligge en 10-15, 20 hvis det går vildt for sig, over temperaturen i tanken - du skal ha' flyttet noget varme, og mere vand kan flytte flere kilowatt. Din styring modulerer formentlig pumpehastigheden i.f.t. temperaturen i fangeren vs. tanken?

Om den skal køre trin 2 eller 3 kommer lidt an på varmemængden, der skal flyttes - vi har ikke nogen fordel ud af at sætte vores på 3 (af 3) fremfor 2. Til gengæld får vi betydeligt mere varme ud i huset på trin 2 fremfor 1.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Walther12
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Walther12 »

Min max i tanken er sat til 85 gr., så det skulle ikke blokere for at den ikke kunne komme op i temperatur.

Metro Therm var på besøg i fredags, og her oplyste de at flowet skulle være 100 L. i timen pr. solfanger altså 1,66 L. i min X 4 = ca. 6,5 L. i min., hvad er det rigtige flow for 4 X 2 m2 solfanger?

Men kan gulvvarme virkelig suge alt den varme solfangeren laver? der er vel nogen der har erfaringer med det.
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Flemming DJ »

Flemming DJ » 18 Aug 2012, 23:22 skrev: Hvis du har valgt at prioritere gulvvarmen fremfor brugsvand, kan det godt passe, temperaturen ikke kommer højere op end 55 grd. Sådan en gang beton er temmelig god til at holde temperaturen nede, og det er jo godt for ydelsen fra solfangeren, som yder flere watt ved lavere temperatur. Derfor kan det også være en fordel at høvle noget mere vand igennem, som Ernst nævner.
Ja. Hvis du kører uden termostatstyring. Betonen bli'r sådan set bare ved med at ta' imod, i teorien, for der er et par praktiske problemer, men slangerne smelter nok først. :wink:

Der sker ikke noget ved at teste produktionen med pumpen på højeste trin. (Gulvvarmepumpen skal jo så også kunne flytte varmen ud i gulvet. Vores gamle Grundfos står på 2, så bli'r varmen fordelt jævnt og ikke kun afsat først i slangen).

Jeg tror såmænd, du skal prioritere dit brugsvand først, så det bli'r varmet op til f.eks. 60-70 grd. Med 300 ltr. kommer du nok ikke i bekneb for varmt badevand. 85 grd lyder meget højt. Derefter kan du (eller systemet) tænde gulvvarmepumpen.

Men, egentlig er 55 grd. til brugsvand vel også nok, hvis du har rigeligt af det. Legionellabanditterne dør jo f.eks. ved de 50. (Så kan du også skrue lidt ned for varmepumpens bidrag til det varme vand og spare lidt strøm).

Igen, så kender jeg ikke dit anlæg og ISÆR din styring, så jeg ved jo ikke, hvad der kan lade sig gøre.
Men, man skal nogle gange prøve sig lidt frem - eller teste, om du vil. 8)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Walther12
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 59
Tilmeldt: 16 jun 2012 07:13
Mit fyr: Metroair 10 Kw
Areal: 126
Fremviser gerne i postnummer: 3200

Solfanger kan ikke producere vame nok.

Indlæg af Walther12 »

Det er desværre sådan, hvis jeg kun køre med brugsvand på 55-58 gr. starter luft/vandpumpen når vi har badet, da det for det meste efter at solfangeren har lukket ned. Så temperaturen på brugsvandet skal op på min 70 gr. for at det kan holde varmen til at man går i bad.

Idag har jeg slukket for cirkulationspumpen til gulvarmen for at se om den kan komme op i temp. på brugsvandet, men her kl. 13:45 er den kun 55 gr. og det er jeg ikke helt tilfreds med, havde håbet på at den kunne bringe den højre op.

Det kan også være at der skal stilles på luft/vandpumpen, Metro har prøvet men det har ikke rigtigt hjulpet. :-(

Besvar