Tilbagebrandssikringer?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Tilbagebrandssikringer?

Indlæg af 2XHansen »

Stadig novice på området, men kan nogen hjælpe med om og hvor man kan finde noget om lovkrav til tilbagebrandssikringer osv.
Har lige haft fornøjelsen af et noget nedslående første møde med skorstensfejeren (som alt andet lige jo er GUD når det kommer til godkendelse af stokerfyr...beklager hvis jeg træder nogen over tæerne her, men kan da lige se at der er RIGELIG plads for bureaukrati mht. "tolkning" af regler/love...jeg bliver helt glødende når jeg tænker på det).
Det hersens svenske CTC fyr vi har er, iflg. montøren CE godkendt, i hvert fald er smelteslangen på faldskakten det, men den skal så tilsyneladende være af vis længde, af metal og lodret (ingen vinkler er acceptable) for det kan godkendes...hvor finder menigmand lige den oplysning??
Så øv, der røg så den første mulige tilbagebrandssikring (hvilket jeg så ikke fatter - hvis slangen smelter, så sker der vel næppe mere der eller?? og hvorfor så lige et metalrør, for slet ikke at tale om det med den lodrette vinkel?).
Kunne så senere via intensiv googling se, at celleslusen fungerer som sikring, så jubii for det!

Næstefter var der så lidt snak frem og tilbage om opbevaring af piller i tilstødende kælderrum mhp. branddør. Vi har knap 4 tons stående og det er formentlig mere end de tilladte 4 m3, men igen, hvor står det skrevet og hvorfor er det lige det giver mening, når det i sig selv er tilladt at have 1½ tons piller i pose liggende lige ved siden af fyret uden nogen videre kommentarer?

Og så er der jo selve fyret, som fulgte med købet af huset. Vi fik oplyst at grund til forbehold for fyrets godkendelse skyldtes at...og det er jo lidt...ja....at manualen ikke forefandtes på dansk (selvom den findes både på svensk og engelsk)...og igen, hvor står det at manualen SKAL være på dansk??
Og hvordan kan fyret godkendes med forbehold sidste år og nu "kasseres" på baggrund af tekniske detaljer, som i min optik er ok og har været det siden det blev produceret på fabrikken i Sverige?

Så undskyld til de skorstensfejere der evt. måtte læse dette, dette er ikke et angreb på jeres faglighed - jeg ved godt i passer jeres arbejde og tak for det, men hjælp mig med at forstå de her regler og love.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Tilbagebrandssikringer?

Indlæg af pille bruger »

Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Tilbagebrandssikringer?

Indlæg af Landlyst »

i hvert fald er smelteslangen på faldskakten det, men den skal så tilsyneladende være af vis længde, af metal
Æh metal skal nu være pænt varm inden det smelter.... :shock: Går ud fra det er en fald stoker?
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Tilbagebrandssikringer?

Indlæg af Albert »

Det fyr du har der er godkendt efter de nye regler fra 2008,det er CE mærket,så der er ikke så meget at komme efter der,så det er nok din fejer den er gal med.
I loven omkring brugermanualer hedder det,at den skal være på Dansk,eller som minimum et nordisk sprog,altså er der heller ikke noget at komme efter der.

Brandsikringen på fyret består i smelteslange og cellesluse,og det er godkendt efter EU standart,så der kan heller ikke laves om på det.
Smelteslangen kan jo ikke være lodret med den konstruktion kedlen har,men det er godkendt sådan.
Hvis fyret var installeret og i drift da i overtog ejendommen,må det jo være godkendt en gang.

Hvis fyret er standart,og der ikke er lavet nogle ændringer,og fyrrummet er godkendt,kan du jo blot ignorerer fejeren,og brokker han sig meddeler du ham at han må klage til kommunalbestyrelsen,da det er den eneste mulighed han har,og det er måske ikke så smart for ham.

Det er sådan at fejeren er myndighedsperson når han skal godkende fyringsanlæg,og kommer han med krav,eller forkerte oplysninger,som ikke er beskrevet i loven,og vil medføre unødige omkostninger for husejerne,er det ansvarspådragene for ham,og han kan i yderste konsekvens dømmes til at betale for de ekstra omkostninger
Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Tilbagebrandssikringer?

Indlæg af 2XHansen »

@pille bruger; Tak for det - interessant læsning, der i overvejende grad giver skorstensfejeren "medhold" i hans argumenter, men ved du om Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, som står bag denne vejledning, er egentlig myndighed på området? Eller er vejledningen "kun" retningsgivende anbefalinger (fra 2002 i øvrigt)?
Men afgjort spændende læsning...

Brugeravatar
2XHansen
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 24
Tilmeldt: 08 maj 2011 07:05
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 116 (gulvvarme)
Brændsel: Højlund pillen 8mm
Geografisk sted: ...et sted på den lille lysegrønne ø i midten

Tilbagebrandssikringer?

Indlæg af 2XHansen »

@Albert; Mange tak for dit svar. Det er altid rart at se når andre har samme opfattelse af tingene som een selv:
Albert » 27 Sep 2011, 22:00 skrev:Det fyr du har der er godkendt efter de nye regler fra 2008,det er CE mærket,så der er ikke så meget at komme efter der,så det er nok din fejer den er gal med.
Ja, det var nok det jeg gerne ville have nogen til at sige, men jeg må vel hellere tage kontakt med fabrikanten og få et mere officielt dokument omkring CE-godkendelserne
I loven omkring brugermanualer hedder det,at den skal være på Dansk,eller som minimum et nordisk sprog,altså er der heller ikke noget at komme efter der.
Hmm, der kan jeg så i den brandtekniske vejledning læse (igen, tak til pille bruger for den):
stk. 8.5 I fyrrummet skal der være en betjenings- og vedligeholdelsesvejledning på dansk.
...men helt seriøst er det vel vigtigst at brugeren, ikke fejeren, kan læse manualen, så hvis skidtet er på engelsk/svensk, og jeg forstår begge, er det vel næppe et problem, eller?
Brandsikringen på fyret består i smelteslange og cellesluse,og det er godkendt efter EU standart,så der kan heller ikke laves om på det.
Smelteslangen kan jo ikke være lodret med den konstruktion kedlen har,men det er godkendt sådan.
Og her er vi igen fuldstændig enige og jeg troede da heller ikke på den del med metalrør, lodret osv., men se så lige hvad BTV'en siger om det:
stk 2.3 (anlægsmæssige definitioner) Faldskakt: Skakt udført af ubrændbart materiale, og hvor afstanden mellem øvre og nedre brændselsniveau mindst er 500 mm. Skakten må ikke være bøjet, og den indvendige side skal
være helt glat. Det skal sikres, at der ikke ophobes brændsel i faldskakter.
øv...men kan da i det mindste ikke se, at den absolut skal være lodret, men det er jo så nok endnu een af fejerens vurderinger/tolkninger.
Hvis fyret var installeret og i drift da i overtog ejendommen,må det jo være godkendt en gang.
Det mener jeg så også og hvis ikke, kan det vel næsten betragtes som forsikringssag (ejerskifte) - vi havde netop som købskrav, at fyret skulle være i orden...og det er det måske slet ikke? Men igen, er det jo ikke første gang fejeren ser det her fyr. Ved du hvordan man kan se evt. tidligere godkendelser, eller er det kun fejeren der ligger inde med de oplysninger?

Og mht. resten, ja - så er det klart det vi gør - det kan jeg love dig for!
Men jeg er nød til at spørge igen...de ting du skriver, er det noget du "bare" ved eller sidder du ligefrem med en lov-tekst foran dig (og jeg håber på det sidste, for jeg må være helt sikker med det her...i så fald, hvilken lov er det?).
Indtil videre har jeg kun BTV'en fra "pille bruger" og den er til gengæld fra 2002, så jeg kan jo håbe på der findes en revideret og mere lempelig udgave, i så fald den er gældende på området.

Hansen
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Tilbagebrandssikringer?

Indlæg af pille bruger »

2XHansen » 28 Sep 2011, 17:15 skrev: @pille bruger; Tak for det - interessant læsning, der i overvejende grad giver skorstensfejeren "medhold" i hans argumenter, men ved du om Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut, som står bag denne vejledning, er egentlig myndighed på området? Eller er vejledningen "kun" retningsgivende anbefalinger (fra 2002 i øvrigt)?
Men afgjort spændende læsning...
Ok :great:
Lidt mere læsestof finder du her http://www.skorstensfejerlauget.dk/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar