Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af selquist »

Hej StokerPro

Vil bare dele med jer, hvad jeg næsten lige har fået startet op.

Billeder ligger i galleriet og ALT mangler finish, men det kommer 8)
gallery/album.php?album_id=108

Det er en 630l. BioSol-kedel fra svenske Stocksbro med en Iwabo Willa S1x pillebrænder (10-20 kW).
Pillesiloen er på 450l. og er den model fra VVS-eksperten. Pillerne er 8mm. DLG.

Principielt er de 630l. ren akkumulering af varme, og brugsvand laves i tanken gennem en 20m. spiral der fungerer som simpel varmveksler.

Dertil kommer 4 stk 20-rørs vakuum solfangere, som er styret af en RESOL BS/4 og pumpenstationen er fra PAW.
Der er monteret termomix/automix på tanken (så får vi at se om det der vejrkompensering virker).
Der er ret langt fra solfangerne til kedlen, tror omkring 25m. Men Første dag i dag er egentligt gået meget fint så det virker nok alligevel :)

Jeg skal nok opdatere det hele engang når alle detaljerne er på plads, men ellers er I meget velkomne til at kommentere skidtet icon_cheesygrin.gif

Glæder mig specielt til at se solen varme.. og varme... og varme min tank op :great:
Vedhæftede filer
Temperaturer kl.1930 første dag
Temperaturer kl.1930 første dag
Som de står på taget af mit maskinhus
Som de står på taget af mit maskinhus
Funktionstegning, tyvstjålet et sted på nettet...
Funktionstegning, tyvstjålet et sted på nettet...
Mvh Peter

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af Bri_Jac »

Det ser godt ud, håber du kan vise nogle gode data specielt på hvordan dine solfangere performer og giver dig varmt vand
tremil
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 20
Tilmeldt: 02 okt 2010 21:04
Mit fyr: bekkasin
Areal: 80+50
Brændsel: avnbøg
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 10 kubik
Geografisk sted: Bornholm
Blevet takket: 1 gang

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af tremil »

Jeg går og overvejer et lign. anlæg.
Er du tilfreds indtil videre?
Hvor har du købt biosol-kedlen?
Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af selquist »

tremil:
Jeg er egentlig meget tilfreds alt i alt. Har siden 1 august brugt ca. 2,25t træpiller, så det synes jeg ikke er galt på de 5 måneder. Brugte før 34.000 på olie på 11 måneder!!! Men har så også bygget om fra ét-strengs til to-strengs...

Jeg har købt den gennem Thorup Smed, som var den nærmeste forhandler for mig, og han har jo fået den gennem Bio-Com/Kjærgaard som er importøren.

Iwabo-brænderen er ikke modulerende og det er lidt øv. Jeg kunne godt have brugt at den kunne regulere lidt istedet for at starte og stoppe hele tiden. Desuden synes jeg at kedel-delen sidder lliiidt for højt i tanken. For selvom det er smart kun at opvarme det vand "der er behov for" tror jeg at det kunne køre bedre hvis jeg kunne opvarme vandet længere nede i tanken.
Mht. til det varme brugsvand, så er det lækkert at det altid er "frisk" vand og ikke 300l gammel vand som står og bobler som i en normal vvb. MEN det er altså muligt at løbe den "tør" for varmt brugsvand, for er der højt nok tryk på vandet kan spiralen ikke følge med til at varme det op. Så flowet gennem spiralen bør altså ikke være alt for højt, så har du et stort "regn-falds-brusehoved" som kræver ekstra meget vand så glem denne løsning.

Den fylder meget. men det er rigtig lækkert at kunne undvære en sol-vvb (som jo også ville have fyldt op i fyrrummet)...

Ikke tid til mere nu :-) Skriver igen en anden gang...
Mvh Peter
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af triumph »

grunden til brænder sidder højt oppe på tanken er for at få en god lagdeling, og dermed bedre virkningsgrad på din solvarme. Det er feks. tit at solfanger kun kan opvarme vand til 30c. Så er det godt at vandet i bunden af din tank er så koldt så muligt, så din brænder kun skal varme fra f.eks 30 til 60, istedet for 9 til 60

dannidines

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af dannidines »

uuuuh jeg ville såååå gerne have sån biosol kedel... de steder jeg har fundet den koster den spidsen af en "jetjawer" .. må man spørge hvad selve kedlen uden brænder står dig i?!
Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af selquist »

triumph: Nemlig :-) Jeg er helt med på at det fungerer på den måde, og at det er meningen. Jeg kunne bare godt ønske mig lidt større buffer-område for brænderen f.eks. bare 50l. mere, men dette kunne jo også have været løst med en anden brænder. Men pt. for ikke at "løbe tør" for varmt brugsvand, leder jeg mit retur-vand ind i bunden af tanken for at have det hele varmet op til 25º som minimum. Når vi når til sommer og solvarmen bliver mere effektiv skifter jeg rundt og leder returen ind midt i tanken så temperaturen bliver lavere i bunden, så solvarmen "starter" hurtigere/tidligere. for lige pt er solvarmen ik til meget hjælp ;-)

dannidines: Hehe, det hører jeg tit. Jeg er også glad for den :-) Mht. til prisen er det lidt svært, for jeg har fået det hele lavet af den samme håndværker, og regningen er knækket lidt over for at kunne få tilskud til en del af opsætningen. Men jeg tror absolut IKKE kedlen var billigere end du kan finde dem på nettet.

Har forresten lige fået de næste 3 ton piller. Pt. er der brugt fra 1 august til nu: 2,5t. :-)
Mvh Peter
mikael1960
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 227
Tilmeldt: 25 jul 2011 07:35
Mit fyr: Scotte blackstar 16kw + 60rør
Areal: 120+120 kælder
Brændsel: Piller (German Pellets)
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Dagligt forbrug: 17kg(23,6kgfør30/12)
Geografisk sted: Toksværd, Sydsjælland

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af mikael1960 »

ja, det ser sørme godt ud ;-)
Mikael
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af Flemming DJ »

selquist » 16 Jan 2012, 14:32 skrev:Men pt. for ikke at "løbe tør" for varmt brugsvand, leder jeg mit retur-vand ind i bunden af tanken for at have det hele varmet op til 25º som minimum.
Er det fordi, brænderen så kan nå at varme vandet op ved forbrug af varmt vand?

For der bli'r da ikke lange brusebade med 25 grd. varmt vand. :?

Gør det en forskel i praksis - ellers kan det vel næppe svare sig økonomisk at holde bunden af tanken lun?
Solen begynder i øvrigt nu igen at gi' lidt fra sig: Vi fik en 40-45 grd. i vores 300 ltrs. tank i lørdags. 8)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Nyt solvarme/pillefyr sat op (BioSol) :-)

Indlæg af selquist »

Flemming DJ: Du misforstår opbygningen af kedlen lidt :-) Brænderen holder den øverste del af tanken varm med ca. 60-65º hele tiden, og mit varme brugsvand laves gennem en spiral i tanken der kører fra bund til top. Dvs. at vandet ledes ind i spiralen med f.eks. 5º fra den kolde hane, og på sin vej op gennem spiralen kører vandet gennem de forskellige "temperaturlag". Når tanken er 25º i bunden og 65º i toppen, varmes vandet op på vejen... Så jo varmere temperatur jeg holder i bunden jo hurtigere bliver brugsvandet varmet op, hvorved brænderen skal knokle mindre for at holde top-temperaturen oppe.
Tænk på at jeg har 630l. i buffer, og at det er mit "buffervand" jeg leder ud i radiatorne. Se evt. diagrammet over tanken/kedlen... Jeg synes selv at konceptet er genialt...

Skriv endelig igen så skal jeg forsøge at forklare mere :-)
Mvh Peter

Besvar