Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
houbakrene
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 jun 2011 12:15
Mit fyr: Intet endnu
Areal: 147
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Geografisk sted: Hjørring

Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af houbakrene »

Hej Alle.

Som det fremgår af emneoverskriften, så har min kone og jeg akkurat lige købt en ældre gård / ejendom, hvor vi som noget af det første, skal have en ny varmekilde...

Jeg har aldrig ejet fast ejendom før, så er absolut en nybegynder indenfor dette område...

Gården er som følger:
Et gammelt nedlagt landbrug, som vi har købt af en større landmand, som tidligere på året købte gården af en enkekone, for at få fingrene i jorden...
Gården består af stuehus, stald, lade, garage og maskinhus. Stuehuset er et typisk ældre bondehus, med tegltag, muret kvist og valmet gavl, bygget i år 1900. Det blev renoveret i 1982, så er absolut til at bo i, men skal med tiden totalrenoveres... I grundplan er huset 147 kvm og er pt ikke udnyttet på tagetagen.
Den nuværende varmekilde, er et oldtidsfund af et oliefyr, som er placeret midt i huset. Sidste år havde den tidligere beboer en varmeregning på 37.000,-. :evil:
Dette skyldes til dels fyret, men i høj grad også husets dårlige isoléring (min vurdering). Huset er som sagt renoveret i 1982, inkl. thermovinduer, men det er klart, at der sandsynligvis er meget at hente ved en ny renovering / isoléring.
Min plan mht. renovering, er at vi næste sommer skal have lagt et komplet nyt tag på huset, samt have hele overetagen udnyttet. Så ville vi på et senere tidspunkt (3 - 5 år ud i fremtiden), have 1. sal at bo i, mens vi renoverer hele stueetagen.

Men for at vende tilbage til mit spørgsmål til jer, så vil vi allerede i løbet af sommeren have udskiftet det gamle oliefyr, til en anden varmekilde, samt have installeret en mindre brændeovn i stuen.

Med det ovennævnte hus og fremtidsplaner, hvad kan alle i kloge hoveder så foreslå? :lol: Jeg er selv ude i noget i retning af et stokerfyr, men mht. hvilken type, størrelse, mærke osv., er jeg lidt på herrens mark... Planen er i øvrigt, at det skal placeres i det gamle malkerum i stalden, så vi får lidt mere plads i stuehuset...

På forhånd tak for jeres tid...

Mvh. "Den nye gårdejer".

tvivleren
Stoker X
Stoker X
14
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Blevet takket: 1 gang

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af tvivleren »

ttillykke med gården, et godt bud på fyr er en scotte 16kw og det er kun til pille

det er indkøbs pris og forrentning. alt det der med at man kan få flis og andre ting at fyre med kan du godt glemme du gider ikke på sigt

er det nogen hemlighed hvad dit post nr er, giver du kaffe kommer jeg gerne og for en snak om fyr
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af pille bruger »

Vær opmærksom på at der er særlige regler for fyrrum i landbrugsbygninger.
Tag en snak med din skorstensfejer om hvordan det tænkes indrettet.
Det er ham der skal godkende det hele efter opsætning,
så der er penge at spare ved at gøre det rigtigt fra starten.

Jeg vil anbefale dig en Scotte.
Den kan selv regulere op og ned i effekt.
Slukke og tænde når der bare skal være varmt vand.
Det er ikke et fyr i "raketvidenskabs klassen" så du kan selv udføre al service og rens af fyret.

Som du kan se har vi samme størrelse hus og ca. samme isoleringsgrad swoon.gif ,
eller mangel på samme icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af TaagMan »

Det første du skal gøre op med dig selv, er hvor meget tid du vil bruge på din varmekilde.
Der er nogen der fyrer med fastbrændsel og lagre det i en stor akkutank... det kræver du skover træ og fyrer 1-3 gange i døgnet, alt efter hvor koldt det er. Det er der en helvedes masse arbejde i. Både det at fyre, men også skove og flække træ osv.
Så er der stokerfyret som kan køre på alverdens ting... træflis og hvad man nu ellers kan få fat i til billige penge... det lyder i manges ører super smart... men anlægget er væsentlig dyrer, og det er forholdsvis besværligt at håndtere det brændsel... det ses ofte at folk der har de fyr bare kører dem på træpiller... og det er lidt som at købe en foodprocessor, for kun at bruge den til at røre dej op med... den er egentlig ikke rigtig go til det...
Så er der træpillefyret, som er rigtig go til bare at brænde træpiller af i... og anlægget er typisk meget billigt i forhold til en rigtig stoker. Komforten er også meget høj. De billige skal man selv rense, og de dyre kan rense sig selv.. man kan også få dem med pille sug.

Så... hvor nemt skal det være?

Jeg ville vælge en Scotte/Woody løsning hvis jeg var dig. Det er meget komfortabelt, og det er en billig investering.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af Flemmingth »

Enig i, at Scotte/Woody er løsningen hvis man vil fyre billigt og nemt, og kun vil fyre med piller.
Når man bor ude på landet blandt landmænd og andet godtfolk som du (og jeg) gør, vil det efter min mening være ærgerligt at låse sig fast til træpiller alene.
Efter megen læsning her på SP-forum og mange overvejelser, valgte jeg at udskifte min oliefyrede kedel med en Baxi MultiHeat, som udover træpiller også kan brænde andet "granulat" (korn, raps og meget andet). Det er der også mange andre stokeranlæg der kan.
Prøv at læse tråden "Find det rette anlæg". Det giver god ballast til videre studier.
Og så lige en velment advarsel. "DIE ENDLÖSUNG" findes ikke !
Det kommer helt an på, hvad du har behov for, har lyst til og vil betale for.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
houbakrene
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 jun 2011 12:15
Mit fyr: Intet endnu
Areal: 147
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Geografisk sted: Hjørring

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af houbakrene »

Tak for de foreløbige svar.

Jeg er helt med på, at der er mere arbejde ved at fyre med fx. flis end der er ved piller. Men tanken om at være låst fast på én slags brændsel (piller), som Flemming også er inde på, tiltaler mig ikke rigtigt... Tanken om at ligge lidt hårdt arbejde i en weekend, til indsamling af div. brandbare materialer, for næste weekend at leje en "flis-maskine" og fylde et rum i stalden med adskillige tons (?) flis til senere afbrænding i min lille varmefabrik, tiltaler mig derimod enormt meget! smiley140.gif
Men det kommer selvfølgelig helt an på, hvem man er og om man gider arbejde lidt for sin varme, -og derved spare endnu flere penge...

Vores plan er at vi vil bo i dette hus i mange år og jeg går derfor også efter en løsning, som jeg kan være glad for (også om 20 år). Om det koster 25.000,- , 50.000,- eller 75.000,- er egentlig ikke så afgørende...

Hvis vi nu låser os fast på et stokerfyr, hvad er vi så ude i i kW? Regner med at vi, når vi er færdige med renoveringen, ender med et boligareal på ca. 250 kvm... Husk på, at vi også vil supplere med en brændeovn i stuen.

Hvad egentlig med et solvarmeanlæg? Vil der være nogen fidus i at kombinere det med det???

Mvh.
Brugeravatar
houbakrene
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 jun 2011 12:15
Mit fyr: Intet endnu
Areal: 147
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Geografisk sted: Hjørring

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af houbakrene »

Med hensyn til hvilket fyr, overvejer jeg lidt et TwinHeat Cpi 12 / M20, eller noget Baxi... Er Scotte og Woody af samme kvalitet som dem???
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af Tom_AT »

TaagMan » 19 Jun 2011, 16:52 skrev:Det første du skal gøre op med dig selv, er hvor meget tid du vil bruge på din varmekilde.
Der er nogen der fyrer med fastbrændsel og lagre det i en stor akkutank... det kræver du skover træ og fyrer 1-3 gange i døgnet, alt efter hvor koldt det er. Det er der en helvedes masse arbejde i. Både det at fyre, men også skove og flække træ osv.
Så er der stokerfyret som kan køre på alverdens ting... træflis og hvad man nu ellers kan få fat i til billige penge... det lyder i manges ører super smart... men anlægget er væsentlig dyrer, og det er forholdsvis besværligt at håndtere det brændsel... det ses ofte at folk der har de fyr bare kører dem på træpiller... og det er lidt som at købe en foodprocessor, for kun at bruge den til at røre dej op med... den er egentlig ikke rigtig go til det...
Så er der træpillefyret, som er rigtig go til bare at brænde træpiller af i... og anlægget er typisk meget billigt i forhold til en rigtig stoker. Komforten er også meget høj. De billige skal man selv rense, og de dyre kan rense sig selv.. man kan også få dem med pille sug.

Så... hvor nemt skal det være?

Jeg ville vælge en Scotte/Woody løsning hvis jeg var dig. Det er meget komfortabelt, og det er en billig investering.
Ikke helt enig.
Jo der er da arbejde med træ. Men dimensionere man fyr og akku.tank rigtigt kan man nøjes med at fyre 2-3 gange ugentligt.

Jeg har en kammerat med en Atmos DC50 og en 4000 liters akkumuleringstank. Stuehus på ca 200 kvm, moderat isoleret. I vinters da der var koldest, var der varme til ca 1,5 dag i den tank. På de varme dage i foråret holdt den varme til 6-7 dage. Jeg ved godt det er en ret stor tank og kedel. Men er man lidt snild på fingrene og kigger i den blå avis er det ikke meget dyrere end at anskaffe sig en Scotte. Og træ er nu engang det billigste at fyre med, hvis man gider rode i det.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af pille bruger »

houbakrene » 19 Jun 2011, 18:54 skrev:Tak for de foreløbige svar.

Jeg er helt med på, at der er mere arbejde ved at fyre med fx. flis end der er ved piller. Men tanken om at være låst fast på én slags brændsel (piller), som Flemming også er inde på, tiltaler mig ikke rigtigt... Tanken om at ligge lidt hårdt arbejde i en weekend, til indsamling af div. brandbare materialer, for næste weekend at leje en "flis-maskine" og fylde et rum i stalden med adskillige tons (?) flis til senere afbrænding i min lille varmefabrik, tiltaler mig derimod enormt meget! smiley140.gif
Men det kommer selvfølgelig helt an på, hvem man er og om man gider arbejde lidt for sin varme, -og derved spare endnu flere penge...

Vores plan er at vi vil bo i dette hus i mange år og jeg går derfor også efter en løsning, som jeg kan være glad for (også om 20 år). Om det koster 25.000,- , 50.000,- eller 75.000,- er egentlig ikke så afgørende...

Hvis vi nu låser os fast på et stokerfyr, hvad er vi så ude i i kW? Regner med at vi, når vi er færdige med renoveringen, ender med et boligareal på ca. 250 kvm... Husk på, at vi også vil supplere med en brændeovn i stuen.

Hvad egentlig med et solvarmeanlæg? Vil der være nogen fidus i at kombinere det med det???

Mvh.
Det er ikke helt ufarligt at opbevare flis indendørs.
Der går hurtigt svamp i bunken, og i så fald er det meget giftigt.
Det at fælde og flise skal der kraftige maskiner til, og skal du leje dem så er fortjenesten
ret hurtigt reduceret.
Mange der har fyr der kan afbrænde alt muligt, benytter ikke denne mulighed,
fordi det er forbundet med ekstra besvær eller slitage af kedlen.
Størrelsen på fyret er ca. 10 til 16 kw, alt efter hvor hurtigt du får isoleringen op.
Hvis du får et godt pillefyr og billig varme om sommeren,
er der ikke det store at spare ved at sætte solvarme op.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af Flemmingth »

Fastbrændsel er udmærket, især hvis man kan lide frisk luft og indbringende motion. Det ved jeg alt om, for jeg har haft brændekedel siden 80'erne, og har idag 3.750 liter akku. kapacitet. I den fimbul vinter vi lige har været igennem kunne jeg også klare ca. 1½ døgn på fuldt opfyret akku.tanke.
Ikke desto mindre udskifter jeg min oliefyrede kedel med en Baxi MultiHeat. Jeg vil ikke nøjes med fastbrændsel fordi:
  • - Mængden af tilgængelig gratis/billig brænde er for nedadgående.
    - Selv med stoor akku. kapacitet er man rimelig "bundet" ved kun at have fastbrændselfyr.
Med mit set-up med Vigas gasogen kedel til brænde og Baxi stoker til piller eller andet "granulat" gør at jeg kan fyre med:
  • - Brænde når jeg har noget, og har lyst til det.
    - Spildkorn, olivensten, . . . (you name it), når det kan skaffes til fordelagtig pris.
    - Træpiller, hvis jeg ikke har billigere alternativer, eller ikke gider bøvle med det.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Besvar