Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af svanggaard »


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 16 dec 2021 18:13 Advarsel om kø ved ladestationer: https://clever.dk/opladning-hjemme-og-p ... ekoerslen/
En af fordelende ved Tesla. Der er altid plads .... :great:
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

Er der noget om dette for dem af jer som kører El-dyt. (De første ca. 8 minutter)
Det kan jo nærmest virke skræmmende for mange.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Jeg brugte laaaangt tid på:
Billbuget og ladeløsning.
Det ville have været dejligt hvis jeg havde kendt;
Elbiil.dk
Ladepris.dk

Jeg brugte også langt tid på at finde billige lån. Mange kræver at man flytter alle gamle lån for at få et billigt elbils lån.
Hos Arbejdernes landsbank kan man få lån til 2% Aop, uden at få andre aftaler med banken.

Jeg brugte langt tid på at finde en billig forsikring. De fleste ville have alle forsikringer.
Sønderjyske forsikring kræver ikke dette. Og koster 536 kr/md.

Ved apps. Der er det en fordel med Tesla. Via bilens app kan man styre/planlægge ladetidspunkt. Opvarmning af kabine OMA.
Vedr. Opladning på Teslas Supercharger, så er det bare og sætte stikket i. Intet andet.
Jeg syntes nu ikke det er bøvlet med abonement for refusion af elafgift, når man først har fundet ud af hvilken operatør man vil benytte.
Jeg har elforbundet som strømleverandør, og Homecharge til refusion af elafgift.
I dag havde jeg nok valgt Barry, både som elleverandør, og til refusion.
Hvis man ikke har en elbil hvor man kan vælge ladetidspunkt, så kan man gøre det via Barry app, eller via ladeboks (ihvertfald den Easee ladeboks jeg har)
Tesla har gode ruteplanlægning, der fortæller hvor man skal lade, i hvor langt tid. Og hvor meget strøm man kommer frem med. Det kan VW, Kia,og Hyundai ikke i samme grad. Der benytter de:a Better routeplanner. Man kan altså ikke benytte bilens navigation, hvis man skal vide hvor man skal lade.
Jeg har en Clever ladebrik (og en Eon) hvor jeg arbejder i Kolding har de Clever ladestandere, og jeg kan ikke køre frem og tilbage, uden at toppe op med strøm.
Ellers har jeg ingen apps
Det er 100% latterligt at man ikke kan køre ind på Cirkel I (eller en anden tankstation) have dankortet i, og så bare tanke strøm. Uden abonnement
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af svanggaard »

Så i princippet har du 4 abonnementer for at holde strøm på bilen: Homecharge, Tesla, Clever og E.ON?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Jeg betaler ikke abonnent til Clever og Eon. Der betaler jeg kun pr kWh ( +et engangsbeløb for ladebrik, kan ikke huske om den koster 100 kr)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 16 dec 2021 22:22 Jeg brugte laaaangt tid på:
Billbuget og ladeløsning.
Det ville have været dejligt hvis jeg havde kendt;
Elbiil.dk
Ladepris.dk

Jeg brugte også langt tid på at finde billige lån. Mange kræver at man flytter alle gamle lån for at få et billigt elbils lån.
Hos Arbejdernes landsbank kan man få lån til 2% Aop, uden at få andre aftaler med banken.

Jeg brugte langt tid på at finde en billig forsikring. De fleste ville have alle forsikringer.
Sønderjyske forsikring kræver ikke dette. Og koster 536 kr/md.

Ved apps. Der er det en fordel med Tesla. Via bilens app kan man styre/planlægge ladetidspunkt. Opvarmning af kabine OMA.
Vedr. Opladning på Teslas Supercharger, så er det bare og sætte stikket i. Intet andet.
Jeg syntes nu ikke det er bøvlet med abonement for refusion af elafgift, når man først har fundet ud af hvilken operatør man vil benytte.
Jeg har elforbundet som strømleverandør, og Homecharge til refusion af elafgift.
I dag havde jeg nok valgt Barry, både som elleverandør, og til refusion.
Hvis man ikke har en elbil hvor man kan vælge ladetidspunkt, så kan man gøre det via Barry app, eller via ladeboks (ihvertfald den Easee ladeboks jeg har)
Tesla har gode ruteplanlægning, der fortæller hvor man skal lade, i hvor langt tid. Og hvor meget strøm man kommer frem med. Det kan VW, Kia,og Hyundai ikke i samme grad. Der benytter de:a Better routeplanner. Man kan altså ikke benytte bilens navigation, hvis man skal vide hvor man skal lade.
Jeg har en Clever ladebrik (og en Eon) hvor jeg arbejder i Kolding har de Clever ladestandere, og jeg kan ikke køre frem og tilbage, uden at toppe op med strøm.
Ellers har jeg ingen apps
Det er 100% latterligt at man ikke kan køre ind på Cirkel I (eller en anden tankstation) have dankortet i, og så bare tanke strøm. Uden abonnement
Forleden spurgte jeg ind til hvornår jeg kunne få en Kia EV6 hvis jeg skrev under nu - 9 til 14 mdr var svaret - Så nej tak herfra. Når man så ser sådan en video og læser dit svar er det bare med til at styrke beslutningen om at vente nogle år endnu med at tage springet.

Dette lade-sjov skal lige falde lidt til ro og finde sig et leje. Om det så ender med kun et par udbydere med brug af enten deres kort eller Dankort må man da håbe.
For det er da tåbeligt at som du skriver at det ikke er muligt bare at stoppe dankortet i automaten akkurat som når man tanker fossilt tankstof.

Men det skal nok komme - måske når regeringen beslutter sig for at fjerne denne refusion da den ikke er holdbar i længeden.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af svanggaard »

Jeg er heller ikke klar til at skifte endnu. For et par år siden var det en let beslutning - der var ikke noget rigtig egnet til at slæbe trailer/hestetrailer/bådtrailer. Det billede er væsentligt bedre i dag.

Lige nu går mine bekymringer mest på:
1) Bundet 100% op på mærkevare værkstederne og deres reservedelspriser. Mekanikeren nede på hjørnet aner ikke hvad der er op og ned på en e-bil.
2) Usikkerhed om værditab. Der er mange 1. generations-modeller på markedet lige nu. Tror andre skal ha' lov at ta' børnesygdommene.
3) Usikkerhed om "forsyningssikkerhed". Kommer vi til at slås om ladestanderne og kan elnettet bære når der bliver mange e-billister?

I min husstand har vi 2 biler. Jeg ville gerne udskifte den ene til strøm - Så er vi ligesom i gang. Jeg er nok ikke moden til at købe en 1/2 millions-trailer-trækker endnu, men vil måske overveje en lille kone-elbil. Men da konebilen ikke kører så mange km synes jeg ikke den økonomiske gevinst er overbevisende. Man får f.eks. mange liter benzin for den pris det koster at etablere sin egen hjemmelader.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Man fatter slet ikke tankstationerne (særligt på motorvejen). Ud over og tjene penge på ladning, så var der da optimale betingelser for at sælge folk en fransk hotdog, og en kop kaffe mens de lader. Det virker nærmest som Blockbuster der bare stædigt holder fast i at leje DVDér ud, mens alle andre streamer

En ny Tesla model 3 SR+ kostede 400.000 fra ny + træk og levering, Skal vi gætte på 415.000 alt i alt.
Jeg gav 345.000 for en 6 md gammel fra Tyskland. Altså en besparelse på ca. 70.000. En besparelse der ville have været størrere, hvis ikke der havde været mangel på biler.
Jeg ville jo gerne have haft en Ioniq 5 på samme vilkår. Men havde ikke tålmodighed til at vente minimum 1½ år.
Og jeg tror dog ikke at man skal regne med at Tyskland bliver ved med at betale for billige elbiler til resten af Europa.
Derfor endte jeg med en Tesla. Et valg jeg er blevet gladere for efter jeg har valgt den.
Alle mærker har fordele og ulemper. Fordelen ved Tesla er; Ladenetværket, og at den fungere godt som elbil.
Den reelle rækkevider langt bedre end andre mærker. (Selv om den også ligger langt under WLPT, så er den tættere på end konkurrenterne. Til dels fordi bilerne er aerodynamiske. Tildels fordi de er gode til at opnå høj effektivitet under drift)
Den har software der fungere på et langt højere niveau end konkurrenterne. Nu var Vw i kontant fordi deres software ikke virkede (Den er stadig ikke god, selvom den sikkert ikke forhindre bilen i at køre).
Men Hyundai/Kia har også haft problemer med folk står med tomme 12 v batterier (Tror nok de har fundet ud af at lade regulator er ustabil)
Man skulle kunne lade en Ioniq 5, fra 10 til 80% på 18 minutter.
Men det gælder kun hvis batteriet er mellem 25 og 45 C. Det betyder at de første minutter lader den ikke med fuld skrald, indtil batteriet er 25 C. Når den så har ladet noget tid, så bliver batteriet for varm. Det skyldtes at det er den samme varmepumpe der benyttes til både kabine, og batteri. Derfor kan den ikke køle batteriet ordenligt, samtidigt med at den skal konditionere kabinen.
Tesla har en varmepumpe til batteriet, og en til kabinen.
Derudover virker lade planlægning ikke ordenligt hos Hyundai/Kia (Og heller ikke særligt godt hos Vw) Hvis man skal lade på vejen, så viser Hyundai/Kia bare de tilgængelige ladepunkter på routen. Uden og tage hesyn til om de ligger i starten, eller slutningen af ruten, eller uden og tage hensyn til om det er en 3 kw mormor lade, eller en lynlader.
Vw´s software er ikke god nok til at anslå forbrug. Derfor benytter Hyundai / Wv ejere "A better routeplanner i stedet for bilens navigation.
Når alt dette er sagt, så lader jeg i 98% af gangene hjemme. Og der er alt det ovenstående lade problematik ligegyldigt

Ulemperne med Tesla er at de nok ikke er så gode til at skrue en bil sammen. Særligt amerikaner modeller har haft problemer med at dørene ikke passer i dørhuller, og div fejl. Jeg ved ikke hvor galt det er nu. Jeg ved at model 3 fra Kina, ikke er den dårligste Tesla der er blevet lavet. Derudover skal jeg køre 100 km hver vej for at komme til et Tesla Servicecenter (Der kommer et i Greve = 60 -70 km hver vej) Og hvem ved ellers noget om at reparere elbiler i nærområdet
Derudover; Vinduesviskere og automatisk op/nedblænding lever helt sit eget liv. Det er virkeligt mærkeligt at 2 så grundlæggende funktioner ikke bare sidder i skabet.

Så ja Linz. Hvis man ikke er til Tesla, så forstår jeg godt at man venter et par år.
Men der er nu også noget godt ved at købe nu. Da der ikke er afgift på, så ryger man nogen udstyrsklasser op, ifh. til en forsilbil.
Det er fedt at komme ud i en varm bil om morgenen, og køre støjfrit med 325 hk
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 17 dec 2021 07:50 Jeg er heller ikke klar til at skifte endnu. For et par år siden var det en let beslutning - der var ikke noget rigtig egnet til at slæbe trailer/hestetrailer/bådtrailer. Det billede er væsentligt bedre i dag.

Lige nu går mine bekymringer mest på:
1) Bundet 100% op på mærkevare værkstederne og deres reservedelspriser. Mekanikeren nede på hjørnet aner ikke hvad der er op og ned på en e-bil.
2) Usikkerhed om værditab. Der er mange 1. generations-modeller på markedet lige nu. Tror andre skal ha' lov at ta' børnesygdommene.
3) Usikkerhed om "forsyningssikkerhed". Kommer vi til at slås om ladestanderne og kan elnettet bære når der bliver mange e-billister?

I min husstand har vi 2 biler. Jeg ville gerne udskifte den ene til strøm - Så er vi ligesom i gang. Jeg er nok ikke moden til at købe en 1/2 millions-trailer-trækker endnu, men vil måske overveje en lille kone-elbil. Men da konebilen ikke kører så mange km synes jeg ikke den økonomiske gevinst er overbevisende. Man får f.eks. mange liter benzin for den pris det koster at etablere sin egen hjemmelader.
Jeg er enig i dine kommentare, men jeg tror nu at der er lige så store usikkerheder om gensalgsprisen på fossilbiler, som på elbiler.
1. Hvis elbiler bliver billigere/bedre i fremtiden, så vil det også påvirke prisen på forsilbiler.
2. Regeringen skal nok sørge for at det ikke bliver attraktivt at vælge fossil biler

Vedr. etablering af hjemme ladestander. Jeg brugte 2x.000 kr på diesel pr år. jeg regner at bruge det halve på strøm (mellem 1/4 og 1/2)
På hjemmesiden her kan man få et godt overblik over økonomien
https://elbiil.dk/#okonomi

Besvar