Opsætnings spørgsmål til Scotte 10 KW

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
brian-hkd
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Re: Opsætnings spørgsmål til Scotte 10 KW

Indlæg af brian-hkd »

Denne her er det man kalder for en boligventilation luft til vand varmepumpe.
Så den udsifter luften og hiver energien ud af luften og bruger den energi til at varme vandet op, som så opvarmer det friske luft.
Billede

brian-hkd
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Re: Opsætnings spørgsmål til Scotte 10 KW

Indlæg af brian-hkd »

Har lige fundet på et nyt spørgsmål.

På kedlen er der plads til et dykrør på hver side og til et på bagsiden.

Jeg går ud fra at jeg skal bruge et til overkogningssikringen som skal sidde oppe på siden ?
Og så skal der bruges et til kedelshunt som jeg går ud fra skal sidde nederst på bagsiden ?
Skal der noget i det sidste hul og er der forskel på det i højre og venstre side ?

Jeg har fået 2 stk. 200mm dykrør med i monteringssættet, men til det som sidder på bagsiden af kedlen, skal det vist kun være et 100mm, da det 200mm slet ikke kan komme i bund ?

Ifølge DVcenter's hjemmeside skal det også være 1 stk. 100mm og 1 stk. 200mm man skal have med, men har altså modtaget 2x200mm.

Hvad med vingemøtrikker til selve brænderen ? Det synes jeg heller ikke jeg har kunne finde. Der ligger et par små 8mm gevindstudser, som jeg regner med skal skrues på kedlen.


Der er jo ikke rigtig nogen brugsforvirring med til noget af det, så det hele har været lidt på gæt og hvad jeg har kunne læse mig frem til herinde. Har fundet ud af det med de 2 plader til røgkanalerne.
brian-hkd
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Re: Opsætnings spørgsmål til Scotte 10 KW

Indlæg af brian-hkd »

Nå, fandt vingemøtrikkerne i kassen med styringen og har nu fået sat brænderen på.

Så nu er det kun det med placering af overkogningssikringen og så evt. et dykrør som er for langt til kedelshunt føleren med mindre der er mig der er gal på den ?
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Opsætnings spørgsmål til Scotte 10 KW

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Overkogningsikringen skal ganske rigtig sidde i en studs for oven.

Jeg har en høj sort-rød kedel med en masse studse og min shuntventil har indbygget temperaturføler; men jeg har læst, at mange vist spænder fremløbstemperaturføleren fra styringen fast på fremløbsrøret lige efter kedlen og isolerer godt omkring det. Det skulle virke upåklageligt.

Ellers kan temp.målerne fra styringen (=kedeltemp) og shunten vel sidde i det samme dykrør..

Nogle har vist også et dykrør i et tee på fremløbsrør lige efter kedlen.

Når du nu alligevel skal have fat i DV Center for at få skiftet det for lange dykrør, så kan du jo få en snak om, hvad de anbefaler..

Nu må man jo ikke kritisere en anden mands bil, kvinde, hund eller varmeanlæg (rækkefølgen kan jeg ikke lige huske); men jeg synes, at sommerudluftning kan klares ved at åbne vinduerne lidt...
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Opsætnings spørgsmål til Scotte 10 KW

Indlæg af TaagMan »

"Ellers kan temp.målerne fra styringen (=kedeltemp) og shunten vel sidde i det samme dykrør.."
A, hvad for en nød? Shuntens føler skal da måle og regulere returen til kedlen, så den skal selvfølgelig sidde tæt på kedlens retur, hvor temp. måleren fra styringen skal sidde på fremløb ;)

Hvis det er en blackstar kedel du har fået, så sidder der en studs i begge sider for oven i kedlen. Sæt en dyklomme i hver. Overkogssikring i den ene, og temperaturføler i den anden. Den studs der sidder i bag på kedlen i bunden er til påfyldning. Der sætter du en hane på, og en vandslange kobling, så du kan fylde vand på kedlen.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Opsætnings spørgsmål til Scotte 10 KW

Indlæg af Frank_Rasmussen »

TaagMan » 25 Nov 2010, 19:04 skrev:"
A, hvad for en nød? Shuntens føler skal da måle og regulere returen til kedlen, så den skal selvfølgelig sidde tæt på kedlens retur, hvor temp. måleren fra styringen skal sidde på fremløb ;)
Det er rigtigt :oops: Det må have været en anden temperaturføler, som jeg tænkte på, måske min ekstra føler til afbrydelse af cirkulationspumpen...
brian-hkd
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Re: Opsætnings spørgsmål til Scotte 10 KW

Indlæg af brian-hkd »

Taagman> Tak for input, var netop også det jeg selv lige var kommet frem til.
Jeg troede at den studs bagpå var til returvandet, men fandt for et par timer siden ud af det var selvfølgelig var til påfyldning af vand, da den vandpåfyldningshane der er med, jo ikke kan sidde andre steder.

Så nu skal jeg bare have en dyklomme til temperaturføleren til kedelshunten og så er der styr på det.


Frank> Vi er lidt enige og hvis jeg havde vidst dengang at varmepumpen var så dyr i drift, så havde jeg heller aldrig valgt den løsning til at starte med. Men nu har jeg købt den og installeret spirorør i hele hytten (i forbindelse med renovering af 1. sal), så nu bliver den stående og så kan den hygge sig med at lave mig noget varmt vand og når den skal bruge noget hjælp om vinteren, så kalder den på pillefyret, som kommer med en dejlig portion varm vand.
levi

Re: Opsætnings spørgsmål til Scotte 10 KW

Indlæg af levi »

brian-hkd » 25 Nov 2010, 20:14 skrev:Taagman> Tak for input, var netop også det jeg selv lige var kommet frem til.
Jeg troede at den studs bagpå var til returvandet, men fandt for et par timer siden ud af det var selvfølgelig var til påfyldning af vand, da den vandpåfyldningshane der er med, jo ikke kan sidde andre steder.

Så nu skal jeg bare have en dyklomme til temperaturføleren til kedelshunten og så er der styr på det.


Frank> Vi er lidt enige og hvis jeg havde vidst dengang at varmepumpen var så dyr i drift, så havde jeg heller aldrig valgt den løsning til at starte med. Men nu har jeg købt den og installeret spirorør i hele hytten (i forbindelse med renovering af 1. sal), så nu bliver den stående og så kan den hygge sig med at lave mig noget varmt vand og når den skal bruge noget hjælp om vinteren, så kalder den på pillefyret, som kommer med en dejlig portion varm vand.
Nu skriver du varmepumpen er dyr i drift.

Hvad kostede det at bruge den, - da den kørte hele året ?
brian-hkd
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Re: Opsætnings spørgsmål til Scotte 10 KW

Indlæg af brian-hkd »

Søren> Vi har fra november 2009 til november 2010 brugt 19628 KW, hvor de ca. 6000 KW er alm. husholdning (2 små børn med vaskemaskine og tørretumbler)
Så det er altså ca. 14.000 KW som varmepumpen har kostet at holde kørende i et helt år incl. den hårde vinter vi havde.

Så de 28.000 kr varmepumpen har guffet i sig i strøm, håber jeg bliver reduceret enormt og så måske bruge 12.000 kr på træpiller.
levi

Re: Opsætnings spørgsmål til Scotte 10 KW

Indlæg af levi »

Wow det var en sjat :(

Besvar