Feriepenge gak.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec »

Lidt mere feriepenge gakgak eller?

Når den nye ferielov træder i kraft 1. sep 2020, så begynder man at spare 2,08 dage op.
Der siges man stadig har 25 feriedage om året men! Vi vil reelt aldrig få 25 dage til rådighed, hvis vi ikke overfører 2 dage fra sidste periode.
Det er korrekt vi optjener 25 dage men der er altså 2,08 dage vi aldrig når at bruge i samme ferieperiode som tiltænkt.
De sidste 2,08 dage i perioden 1 aug 2021 - 31 aug 2021 er jo ikke tilgængelig før 1 sep 2021 :) (Eller hvor ens opgørelse nu falder)

Nå, bare lidt teori på det, vi finder jo nok ud af det ude i de virksomheder som skal administrere det.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg »

Alle for jo løn sidste bankdag i mdr så mon ikke de 2,08 er tilgængelig den 31/8 for det er jo dem du har optjent i aug .
Jeg synes da bestemt også det ville være dejligt med en stak penge som jeg ikke havde regnet med men det forholder jeg mig ikke til i mine indlæg . Giver bare en forklaring på hvad der ligger til grund for at man gør som man gør.
Men en lille side bem som jeg lige har regnet på er at hvis LD feriefond gør det lige så godt som LD dyrtidsfond så kommer feriepengene efter 30 år til at blive 32 x så meget . Hvis man nu får indfrosset 20000 ja så bliver de til 640000 og det er vel sagt på jysk ikke så ringe endda :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 22 feb 2020 16:05 Men en lille side bem som jeg lige har regnet på er at hvis LD feriefond gør det lige så godt som LD dyrtidsfond så kommer feriepengene efter 30 år til at blive 32 x så meget . Hvis man nu får indfrosset 20000 ja så bliver de til 640000 og det er vel sagt på jysk ikke så ringe endda :-)
Selv PFA pension kan ikke gøre det efter, det ville da være lækkert at de gjorde.
pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec »

Lur mig om disse penge som der blev planlagt skulle sættes til side, ikke kommer i spil som ekstra ordinær ferie udbetaling, fordi virksomhederne ikke kan betale løn eller vil når de ingen indtægter har. De er i hvert fald bedre brugt nu end om 20-30 år, når det er nu man ved folk mangler de penge.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg »

jo hvis virksomhederne har sat dem ind i kontoen så vil det være fint men hvis de har valgt ikke at gøre det men vente til folk går på pension som de må så lukker det jo endnu flere virksomheder
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 15 mar 2020 10:31 jo hvis virksomhederne har sat dem ind i kontoen så vil det være fint men hvis de har valgt ikke at gøre det men vente til folk går på pension som de må så lukker det jo endnu flere virksomheder
Tror ikke regeringen tillader at nogen udsætter den udgift 30 år, så vil jeg da gerne have udsat betaling af min RD lån i 50 år, og så betænke mig på at begynde at indbetale der :)

Så skal virksomheden jo allerede være konkurs eller andet, hvis de også har udeladt de indbetalinger. og så er det jo en anden sag , end at staten vælger at udbetale dem nu.

edit:
Fandt denne:
Når lønmodtagerne går over til at optjene samtidighedsferie – altså ferie, som kan afholdes med det samme – risikerer en arbejdsgiver at skulle udbetale helt op til ti ugers ferie på et år, og det kan være noget af en mundfuld.

Derfor har man valgt, at arbejdsgiverne kan skylde fonden de tilgodehavende feriemidler, indtil fonden skal udbetale pengene.
Det betyder dog ikke for lønmodtagere , at man ikke kan få pengene nu og her, det er bare nye vilkår, som staten altså må bearbejde, når de nu valgte at arbejdsgivere kan skylde de penge til staten, så er det ikke et mellemværende mellem medarbejder og arbejdsgiver og selvom de kan forvalte pengene, så kræver det bare staten gør det som de har planlagt, at udbetale pengene bare tidligere.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af lamborg »

Dette er sakset fra aftalen om ny ferielov fra borger dk .
" Nogle arbejdsgivere vælger at beholde feriepengene i virksomheden mod at betale en årlig indeksering til Lønmodtagernes Feriemidler. En indeksering er en slags rente, de betaler for at beholde feriepengene.
Det betyder ikke noget for dig, om din arbejdsgiver vælger at beholde eller betale feriepengene. Din arbejdsgiver skal i begge tilfælde indberette feriepenge til Lønmodtagernes Feriemidler.
Fonden sørger for, at alles opsparinger udvikler sig ens på baggrund af resultatet af både fondens investeringer og indekseringen."
Hvilkert betyder at mange arbejdsgivere ikke indbetaler før du går på pension.
Hvis virksomheden går konkurs eller lukker uden at indbetale det den skal dækkes de ind af garantifonden
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af MichaelK »

lamborg skrev: 22 feb 2020 16:05
Alle for jo løn sidste bankdag i mdr så mon ikke de 2,08 er tilgængelig den 31/8 for det er jo dem du har optjent i aug .
....................
Alle får bestemt ikke løn den sidste bankdag i måneden :shock: Vi er mange 14 dages lønnede inden for
håndværkerfagene. Ikke at det betyder så meget for regnestykket, men blot for liiiige at korrigere 8)

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec »

MichaelK skrev: 15 mar 2020 15:10 Alle får bestemt ikke løn den sidste bankdag i måneden :shock: Vi er mange 14 dages lønnede inden for
håndværkerfagene. Ikke at det betyder så meget for regnestykket, men blot for liiiige at korrigere 8)
Jeg kan nævne jeg får 5. sidste bank dag eller den som er tættest på 5. sidste op til en weekend.

Jeg tror mest på den fleksible arbejdsgiver end den firkantet lønseddel, som for mig er 1. -> sidste dag i måneden, og så er de jo ikke opsparet den 25 i en måned hvis alt skal være ret.
pendec

Re: Feriepenge gak.

Indlæg af pendec »

pendec skrev: 15 mar 2020 10:14 Lur mig om disse penge som der blev planlagt skulle sættes til side, ikke kommer i spil som ekstra ordinær ferie udbetaling, fordi virksomhederne ikke kan betale løn eller vil når de ingen indtægter har. De er i hvert fald bedre brugt nu end om 20-30 år, når det er nu man ved folk mangler de penge.
Nå, de er altså i spil, i hvert fald som en mulighed fra DF :) Så helt gal var min idé ikke der.

Besvar