EKP » 23 Jan 2011, 23:20 skrev:
Det er derfor jeg mener det er kedeltemp. det er galt med. Den er skruet for langt ned hvilket vel giver for lidt luft og en uren forbrænding...
Det jeg talte om var forholdet mellem primær og sekundær luft!
Jeg er helt enig med dig mht kedeltermostaten, hvis den står for lavt så slår blæseren til og fra i tide og utide med sort blankt sod til følge
Gravgaard hvilken hastighed strå pumpen på laddomaten på?, den skal mindst stå på 2 tror endda at den skal stå på 3 ved en kedel effekt på 50kW!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Iflg. manualen tager man kedlen op på 90 grader evt ved at lukke for hanen til tanken( men pas på det går stærkt), så sætter man kedeltermostaten således at den lige nøjagtig slukker blæseren- sætter en streg og glemmer alt om den mere.
I samme omgang sætter man honywellen på 90, og justere kæden således at klappen lige lukker( dvs der er en afstandsskrue, den mangler et par mm.).
Forholdet mellem primær/sekundær stilles ved hjælp at "stangen" bag på fyret over klappen.
/jørgen
Blæser skal køre fuldt skrald- altid- det giver den ritige forbrænding og den bedste udnyttelse af brændet.
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB
Nu ved jeg ikke om en ladomat lukker for retur fra tank når
den shunter fremløbsvand ind,hvis det er tilfældet vil
vandstrømmen i retur fra tank vende hver gang ladomat åbner/lukker.
Jeg mener hermed at de to pumper til tider modarbejder hinanden
dermed et dårligt flow på ladekredsen ,som følge deraf vil fyret vel også
regulere ned.
john m » 24 Jan 2011, 08:50 skrev:Nu ved jeg ikke om en ladomat lukker for retur fra tank når
den shunter fremløbsvand ind,hvis det er tilfældet vil
vandstrømmen i retur fra tank vende hver gang ladomat åbner/lukker.
Jeg mener hermed at de to pumper til tider modarbejder hinanden
dermed et dårligt flow på ladekredsen ,som følge deraf vil fyret vel også
regulere ned.
Mvh John
Altså på min DC50 er der ingen fare for at den kommer over 90 grader den første laange tid (jeg har faktisk ikke prøvet det endnu). Jeg har haft returen til tanken helt oppe på 70 grader og alligevel kan den godt aflevere vandet hurtigt nok til at fremløbet ikke kommer over godt 90 grader. MEN, MEN - det er klart at hvis returen kommer op på 80-90 grader så begynder det nok at knibe. For mig at se er det først her at man skal justere kedeltermostaten så den lukker af når temperaturen kommer for højt op. I din situation - Gravgaard - er det bare med at skrue termostaten helt op og få banket noget varme i den tank. Hvis man kun har f.eks. 500-800 liters akkumulering skal man givetvis være lidt påpasselig med at sætte kedeltermostaten for høj. Min blæser kører non-stop indtil der kun ligger 2-3 liter gløder tilbage derinde og ulmer.
Jeg tror ikke cirkulationspumpen til din centralvarmekreds har den helt store betydning. Ladomaten mener jeg lukker helt for returen inden den begynder at lade på tanken. Hvis du vil udelukke evt. problemer fra denne så er det jo bare at slukke for pumpen de 7-8 timer det tager dig at fylde akkumuleringstanken. Hvis det spiller som det skal så tænd den næste gang og se om det opfører sig anderledes. Så kan denne faktor i hvert fald udelukkes :-)
En blæser der tænder og slukker er HELT forkert. Min kedel renses for en tynd mørkebrun belægning en gang om ugen. Ikke noget med tykke flager. Få den renset godt igennem med stålbørste og skraber så har den optimale muligheder for at optage varmen.
Jeg er helt enig med dig mht kedeltermostaten, hvis den står for lavt så slår blæseren til og fra i tide og utide med sort blankt sod til følge
Gravgaard hvilken hastighed strå pumpen på laddomaten på?, den skal mindst stå på 2 tror endda at den skal stå på 3 ved en kedel effekt på 50kW!
Hvordan kan jeg egentlig se om der er et optimalt forhold mellem primær og sekundær luft? Jeg ved godt hvordan det justeres på den lille pind bagpå kedlen men kender du nogle gode tommelfingerregler mejerist?
Ydermere har jeg en stor umbracoskrue på fronten som også kan justere på luftkanalerne ved dysen (det mener Passat i hvert fald den bruges til). Den er vist kun på de nye modeller. Er der nogen der ved hvordan denne fungerer?
EKP » 24 Jan 2011, 11:00 skrev:
Hvordan kan jeg egentlig se om der er et optimalt forhold mellem primær og sekundær luft? Jeg ved godt hvordan det justeres på den lille pind bagpå kedlen men kender du nogle gode tommelfingerregler mejerist?
Ydermere har jeg en stor umbracoskrue på fronten som også kan justere på luftkanalerne ved dysen (det mener Passat i hvert fald den bruges til). Den er vist kun på de nye modeller. Er der nogen der ved hvordan denne fungerer?
Ja jeg er også lidt i tvivl om hvordan jeg justerer luften, således at det står helt perfekt, både med "den lille pind" bagpå og den store umbracoskrue foran.
Det jeg mente med pumpen på radiatorkredsen forstyre ladomaten er når kedlen vil have koldt vand fra tanken og huset samtidig kalder på varme skal vandstrømmene løbe mod hinanden, jeg syndes heller ikke det er formålstjeneligt at sende 90 grader varmt vand ind i radiatorkredsen det bør blandes ned til en tempratur så lavt at alle radiatorene yder det de skal for at holde rumtempraturen. ved at lave en termostatstyret blandesløjfe på radiatorkredsen vil det medføre at ved optænding tilgodeses husets varmebehov først når fremløbstempraturen er nået vil der blive blandet returvand i fremløbet og kedlen fylder varme på tanken, ved en varmere tank end fremløbstempraturen vil trukket på returen blive reduseret og fyret vil tage vandet fra tanken i bunden. Man skal huske på at vandet vil løbe den nemmeste vej,den med mindst modstand.Vand er ikke dum!.
Keld » 24 Jan 2011, 16:32 skrev:Det jeg mente med pumpen på radiatorkredsen forstyre ladomaten er når kedlen vil have koldt vand fra tanken og huset samtidig kalder på varme skal vandstrømmene løbe mod hinanden, jeg syndes heller ikke det er formålstjeneligt at sende 90 grader varmt vand ind i radiatorkredsen det bør blandes ned til en tempratur så lavt at alle radiatorene yder det de skal for at holde rumtempraturen. ved at lave en termostatstyret blandesløjfe på radiatorkredsen vil det medføre at ved optænding tilgodeses husets varmebehov først når fremløbstempraturen er nået vil der blive blandet returvand i fremløbet og kedlen fylder varme på tanken, ved en varmere tank end fremløbstempraturen vil trukket på returen blive reduseret og fyret vil tage vandet fra tanken i bunden. Man skal huske på at vandet vil løbe den nemmeste vej,den med mindst modstand.Vand er ikke dum!.
Det er meget muligt. Svært at gætte sig frem til men utroligt nemt at afprøve :-)