Hej i stuen, og tak for en masse god læsning indtil videre - nu blev det min tur til at stille et par spørgsmål.
Vi flyttede for et års tid siden ind i en dejlig ejendom, og har i den forbindelse fået påduttet et Baxi Multiheat 1,5 med iltstyring, som nu efterhånden er ved at være omkr. 10-11 år gammel. Der har været lidt småudfordringer undervejs, som jeg har formået at kunne læse mig frem til løsninger på her på forummet, men nu står jeg lidt med en anden problemstilling, som jeg lige har behov for en hjælpende hånd til.
Jeg har indtil for en lille måneds tid siden kørt på Fågelfors 8mm-piller uden de store problemer. Som alle andre, stod jeg lidt panikken i efteråret og bestilte 3 paller Kamar 6mm-piller til den gode, konkurrencedygtige pris på 6300/pal. Nå, det er hvad det er. Da jeg løb tør for Fågelfors-pillerne, kørte jeg en hurtig kalibrering på iltsonden, og Kamar-pillerne har egentlig kørt fint siden, umiddelbart uden mere aske, slagger og andet skidt, end jeg har været vant til.
I eftermiddag kom jeg ud forbi fyrrummet, og syntes jeg kunne lugte noget henad brændt plastik - for god ordens skyld gik jeg et smut forbi fyret, som på et par dage er blevet fuldstændigt dækket af snask - jeg ved ikke
lige hvordan jeg skal beskrive det, så et par billeder hjælper forhåbentligt lidt:
Jeg fjerner turbolatorer og renser røgrør jævnligt (hver 2.-3. uge), tømmer aske en gang hver 2.-3. dag, og holder generelt øje med, at brændkammeret ikke bliver dækket til (som jeg oplevede i sommers i forb. med pausefyring), men lige her er jeg sgu lidt i tvivl.
Jeg kommer her til aften hjem for at få kigget til fyret og rense det ud efter at have stået slukket i 4-5 timer, og brændkammer og kedel er kold som forventet - til gengæld er røgstudsen brandvarm at røre ved (det synes jeg ellers ikke jeg oplever ved alm. fyring?), og der er masser af gløder i "kammeret" bag turbolatorer/røgrør (jeg er ikke helt ferm på jargonen endnu). Jeg har derfor valgt at lade fyret stå slukket og tændt for elpatron i vvb, indtil jeg er tryg ved, at skidtet kan køre uden at stikke ild til ejendommen.
Jeg har derfor lidt spørgsmål, som jeg håber, en venlig sjæl (eller to, eller tre) kan hjælpe med at få besvaret --
- Er der en umiddelbart årsag til, at mit fyr får opbygget så meget skidt, som i billederne, på så kort tid?
- Skal jeg have skorstensfejer ud for at feje ekstraordinært, eller skal jeg have en VVS'er på til fyret?
- Er det almindeligt, at røgstudsen er
brandvarm (jeg kan ikke røre ved det) under alm. fyring?
- Hvad kan den plastik-lignende lugt jeg oplevede være?
Jeg takker mange gange på forhånd.
Edit: Til hverdag ser fyret sådan her ud - når alt kører, som det skal: