Så har jeg tænkt så det knagede
Jeg er nået frem til nedenstående diagram. Det er blevet en del mere kompliceret end oprindeligt tænkt, men kan ikke umiddelbart se andre løsninger med de tanker jeg har.
Det involvere 3 stk. 2 vejs zoneventiler og 1 stk. 3 vejs zoneventil. Det skulle så være fuldautomatiseret drift, mest muligt optimalt.
Hvis der er nogle der gider at tage et kig og give lidt feedback, vil det virke? er der en situation jeg har overset? eller kan det gøres smartere?
- så bliver jeg glad, lad mig endelig høre :-)
TAK!
T2 = Temperatur føler, solfanger beholder TOP.
T5 = Temperatur føler, centrale varme fremløb
1) 2 vejs zoneventil lukker fremløb fra solfanger beholder hvis mindre end f.eks. 25 grader. Kan programmeres i solfanger styring.
For at undgå opvarmning af solvarmebeholder fra pillefyr, hvis lav temperatur.
2) 3 vejs zoneventil med ekstern styring (f.eks.
https://www.aliexpress.com/item/32839809133.html)
Solbeholder sættes til at cirkulere på centralvarme fremløb hvis solfanger beholder TOP (T2) er varmere end CV fremløb.
Dette vil typisk ske hvis pillefyr er slukket.
Ellers sættes cirkulation til central varme retur (afhængig af programmeret temperatur i pkt. 1.) Her vil lave temperatur kunne spare pillefyret for lidt opvarmning
3) Combi vand varmer (centralvarme og EL), lukker for 2 vejs zoneventil, hvis styring registrer fremløbs temperatur mindre end f.eks. 55 grader.
Dette styres af VVB, med en lille modifikation.
4) 2 vejs zoneventil, der lukker for pillefyrets (BlackStar) fremløb, hvis fyret slukkes (kan klares vha. Blackstar styring).
Dette er for at der ikke cirkuleres gennem fyret og de lange (15 meter) slanger, når fyret er slukket (sommerdrift).
Derudover styrer solfanger styringen pumpen til dens kreds, således at solfanger (T1) skal op på en given temperatur før der cirkuleres.
Iøvrigt, går jeg ud fra det bedst at cirkulere fra selve "brugsvands" delen på solfanger beholderen til central varmen, frem for top spiralen, er det korrekt?