Jeg ved ikke det med cirkulations pumpen. Men, jeg tror der er meget plads i pumpehuset. Det skovl hjul er ikke ret stor. Når bare det er en kort indsnævring betyder det ikke så meget for modstanden. Jeg syntes det må være træls at skulle tømme fangerne for vand. Jeg har ikke rigtig hørt om det med centralvarmevand i fangerne. Men, hvorfor ikke. Vand i sig selv leder bedre end glykolholdig vand. Og det er jo ikke vandværks vand hvor der kan komme ilt og kalk i fangerne. Du sparer jo også veksleren. Jeg syntes ikke rigtig der er så mange dage længere med frost. Frost om natten er også tit lig med sol om dagen. Som frostsikring ville det jo være snildt om du kunne føre en streng ind fra centralvarmepumpen og sætte en fremløbsventil med termostat med løs føler og så placere føler så den mærker tagets kulde og drej håndtaget om på snefnug. Så, åbner den når det bliver koldt. Er rør og fanger ( Går ud fra det er rørsolfangere der er tale om) manifold godt isoleret er det begrænset hvor meget ekstra pind det tager i kedlen. Det giver fangerne jo mange gange tilbage. Jeg ville nok bruge gulvvarmeslange 22 mm til frem og retur fra anlægget. Det er glat og der er ikke meget modstand. Jeg ved ikke om du køre trykløs med åben eks. Men, ellers kan det jo godt holde til trykket.
Selv på gråvejrsdage giver fangerne en del. Det er lige så meget hvis det er meget lyst. Der kan mine plane fangere godt rende hjem med 50 grader når pumpen kører på max.
Jeg har ingen kendskab til rørsolfangere og selvc. bortset fra de stativ modeller der står på plænen med en vandret liggende beholder hvor rørene går direkte op i. Men, det kan jo kun komme an på en prøve. Der kan jo nemt laves styring og pumpe dertil, hvis man lige tager højde for det når man skruer installationen sammen. Men, det er bare at prøve det. Held og lykke med det
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.