Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 17 sep 2021 18:00 Samme her, og din chauffør snakker nok polsk :) , så tyske moms og polsk arbejdskraft, wtf! kan det blive værre?
Læs nu hvad jeg skriver - Pendec.
Vognmanden er fra Sønderjylland så der er nu et stykke til Polen derfra.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 17 sep 2021 15:29 Nogen der har en ide om hvad det vil betyder pr km for hybrid/elbiler ??
Elbiler har jo som private uden elbil, et elselskab med forskellige artaler, og har man så gået til Clever og får tilbagebetalt en kWh forbrug, så får man for nogle mere hjem fra dem, end man selv betaler.
Elforbundet har til 1.1.2022 en elpris på 18,5øre det slår ingen, udover dem som kører på 6 måneders gratis el endnu. Så stiger den vildt, da de så skal betale 60-80 øre for el.

Og selvom du så har en refusions aftale i hjemmet på kWh over 4000kWh, så vil det stadig afhænge af elselskab , da du betaler elpris+transport, og som pt ligger over 1kr (øst for Danmark) hos dem med de forhold.

Sidst, elbiler kører stadig lige kort/langt på km, lige meget prisen på kWh, så folk der vil elbil, køber elbil, for de er vilde med bilerne og afgiften ændres jo ikke, så hvorfor skulle man skuffes over kWh elpriser?
pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 17 sep 2021 18:02 Læs nu hvad jeg skriver - Pendec.
Vognmanden er fra Sønderjylland så der er nu et stykke til Polen derfra.
Pillemadsen? , du kender da ikke hans ansættelser og leveringsforhold for dine Barlinek som jo er fra Polen? Tror du thailændere kører dem til Tyskland? Måske er det en polak som kører fra Polen :great: :twisted:

Lokalt har vi begge danske firmaer bag vores levering, da min forhandler sender egen mand fra lolland hjem til mig, og jeg aner intet om hvem som kører til hans kontor, som du nok heller intet ved om eller vil høre meget om fra Pillemadsen som gerne fortæller dig hvad du vil høre.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph »

Altså, nu skyder jeg lige;
Jeg har tidligere givet 1,65 kr/Kwh el.
Lad mig gætte på at det "nye" elpris stiger 40 øre => elprisen kommer til at lægge på 2.05 kr/KWh
Der er fradrag på 1,12 kr/KWh (på forbrug over 4000 KWh) => Man skal betale 93 øre/KWh på forbruget over 4000 KWh
SCOP (Årscop) på en varmepumpe ligger vel på ca. 3 => Man giver 31 øre/KWh varme
Hvis elprisen ryger op i 2,25 Kr/KWh betyder det at man kommer til at give 37,7 øre/KWh varme

Jeg giver 1,99 kr/kg træpiller af 5,1 KWh x 0,85 i virkningsgrad=> 45,9 øre for 1 KWh varme

Med forbehold for elprisstigningen, så er det da ikke helt dumt med varmepumpe........
Der vil jo altid komme udsving på priser.
For nogen år siden var der skovbrande og orkan i Sverige (Og mange andre steder) Hvilket fik prisen på træpiller til at stige dramatisk
Senest rettet af triumph 17 sep 2021 18:25, rettet i alt 5 gange.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 17 sep 2021 18:12 Pillemadsen? , du kender da ikke hans ansættelser og leveringsforhold for dine Barlinek som jo er fra Polen? Tror du thailændere kører dem til Tyskland? Måske er det en polak som kører fra Polen :great: :twisted:

Lokalt har vi begge danske firmaer bag vores levering, da min forhandler sender egen mand fra lolland hjem til mig, og jeg aner intet om hvem som kører til hans kontor, som du nok heller intet ved om eller vil høre meget om fra Pillemadsen som gerne fortæller dig hvad du vil høre.
Vi stopper her da der er en del du ikke lige ved om transporten til Pillemadsen og fra Pillemadsen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 17 sep 2021 18:13 Altså, nu skyder jeg lige;
Jeg har tidligere givet 1,65 kr/Kwh el.
Lad mig gætte på at det "nye" elpris stiger 40 øre => elprisen kommer til at lægge på 2.05 kr/KWh
Der er fradrag på 1,12 kr/KWh (på forbrug over 4000 KWh) => Man skal betale 93 øre/KWh
SCOP (Årscop) på en varmepumpe ligger vel på ca. 3 => Man giver 31 øre/KWh
Hvis elprisen ryger op i 2,25 Kr/KWh betyder det at man kommer til at give 37,7 øre/KWh

Jeg giver 1,99 kr/kg træpiller af 5 KWh => 39,8 øre

Med forbehold for elprisstigningen, så er det da ikke helt dumt med varmepumpe........
Der vil jo altid komme udsving på priser.
For nogen år siden var der skovbrande og orkan i Sverige (Og mange andre steder) Hvilket fik prisen på træpiller til at stige dramatisk
Du må gerne bruge nutids priser, som er øst for bæltet , ca. 2,40 øre, så hvis du har kunne ligge på 1,65 så er det jo forhold som elforbundet som udløber om 2 måneder eller en gratis 6 måneders omgang, den kan du ikke bruge så længe og skal skifte igen, som jeg har gjort nogle år men er træt eller udelukket for det, og nogle er bare dyre nu.

Så du skal nok mere regne med 2,40kr for mig, -1,12kWh som du siger = stadig 1,28kr/kWh.
Det er dejligt at kende SCOP men så skal du jo lægge den reelle tæller stand til som værdien du skal betale, nogle bruger 10.000kWh som forbrug andre meget mere afhængig af løsning.

Så i mit regnskab hos Ewii/nærvarme/eget køb over 10-15 år, så er den meget højere end dine tal, for ikke alle trækker 60-120.000 op af baglommen og må vurdere om de skal låne eller leje med de forbehold som er i det, vi formoder pillefyret er gammelt og afskrevet , så uden tab.
Kan ikke se det være billigt hvis man har utæt hus og er påduttet 13.000 kWh i en VP som konsulenter solgte dig uvidende om de rigtige forhold.

Lige et priseksempel fra Aug.2021 hos nettopower, som mener de er 30 øre billigere end andre :lol: :lol:
Prisen rykker ikke op i 2,25, den er allerede langt over idag for nettopower kunder øst for Danmark.
Udklip.JPG
Årsager til prisstigninger her:
https://www.energifyn.dk/kundeservice/k ... en-steget/
Intet nævnes om brande, derimod kul og norsk/svensk nedbør i år.
pendec

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 17 sep 2021 18:14 Vi stopper her da der er en del du ikke lige ved om transporten til Pillemadsen og fra Pillemadsen.
Og du kender ikke s.f-handel, så du skal vel lytte mest til dig selv, når du skød efter ham, så skyder jeg da bare dine argumenter tilbage. dem må du gerne modtage som jeg modtager dine.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 17 sep 2021 18:29 Du må gerne bruge nutids priser, som er øst for bæltet , ca. 2,40 øre, så hvis du har kunne ligge på 1,65 så er det jo forhold som elforbundet som udløber om 2 måneder eller en gratis 6 måneders omgang, den kan du ikke bruge så længe og skal skifte igen, som jeg har gjort nogle år men er træt eller udelukket for det, og nogle er bare dyre nu.

Så du skal nok mere regne med 2,40kr for mig, -1,12kWh som du siger = stadig 1,28kr/kWh.
Det er dejligt at kende SCOP men så skal du jo lægge den reelle tæller stand til som værdien du skal betale, nogle bruger 10.000kWh som forbrug andre meget mere afhængig af løsning.

Så i mit regnskab hos Ewii/nærvarme/eget køb over 10-15 år, så er den meget højere end dine tal, for ikke alle trækker 60-120.000 op af baglommen og må vurdere om de skal låne eller leje med de forbehold som er i det, vi formoder pillefyret er gammelt og afskrevet , så uden tab.
Kan ikke se det være billigt hvis man har utæt hus og er påduttet 13.000 kWh i en VP som konsulenter solgte dig uvidende om de rigtige forhold.

Lige et priseksempel fra Aug.2021 hos nettopower, som mener de er 30 øre billigere end andre :lol: :lol:
Prisen rykker ikke op i 2,25, den er allerede langt over idag for nettopower kunder øst for Danmark.
Udklip.JPG

Årsager til prisstigninger her:
https://www.energifyn.dk/kundeservice/k ... en-steget/
Intet nævnes om brande, derimod kul og norsk/svensk nedbør i år.
Men selv ved en elpris på 2,52 kr/KWh så er det jo ikke dyrer end træpiller
2,52 -1,12 = 1,4 kr/KWh
Dette tal divideres med Scop på 3 = 46,67 øre/KWh varme.
Det er jo ca. samme pris som træpiller. Og her i efteråret begynder det at blæse og regne, og så falder elprisen igen, inden man for alvor begynder at bruge varme
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af Dunas »

lamborg skrev: 17 sep 2021 13:58 Hørte lige i radioen at prisen kunne være så høj som 1 kr pr kwh føj da ..
Den er god nok, sept. sidste år kostede EL 1 kwh 0,33 kr. i dag knap en krone.
En kilowatt-time i naturgas kostede knap otte øre for et år siden, koster den nu næsten 50 øre.
Slam og fy for f..... VP / jordvarme og gas får en på hatten :wink:

https://nyheder.tv2.dk/business/2021-09 ... ZGzCZYrmZ8
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Er VP stadig billigt i år, med elpriser på 60 øre eller mere?

Indlæg af Torpet »

Svenske Varga træpiller kr. 1695 per palle 896 kg ved køb af min. 2 paller, frit leveret på eengangpaller fra XL. Billig varme.

Besvar