Styring - VVB spiral

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Styring - VVB spiral

Indlæg af Sologgris »

Hvordan styrer jeg på en enkel måde fremløbet til spiralen i min Metro 110 l varmtvandsbeholder? Det skal nævnes, at varmtvandsbeholderen med spiral sidder i serie før en anden varmtvandsbeholder med el-patron. Det vil sige - VVB med spiral varmer vandet op, som så efter behov (forbrug) ledes over i VVB med el-patron og derefter som endelig forbrugsvand.

Fremløbet til VVB med spiral kommer fra min akku tank. I min VVB med spiral er der i bunden en dyklomme, hvor jeg kan sætte temperaturføler eller termostat.

Jeg tænker, at jeg ønsker at VVB med spiral kan varmes op til max ca 55 grader, hvilket skal ske gennem styring af pumpe (måske termostatstyret via dyklomme). Men på samme tid, så skal denne pumpe også kun køre, når vandet i akkutanken er højere end den aktuelle temperatur i VVB.

Jeg ved, at min akkutank altid er over 40 grader (styrer hvornår fyret starter) og til tider op til feks 80 grader - så en løsning kunne være, at min pumpe altid kører så længe at temperaturen i VVB med spiral er under 40 grader (jeg kunne evt sætte low temperature i akku op til 45 grader). Dette vil være en enkel og billige måde med termostat til styring af pumpe, og det vil give et bidrag opvarmning af forbrugsvandet, så el-patronen ikke skal benyttes så meget. Men reelt vil jeg gerne have temperaturen i VVB med spiral højere op.

Men - lad mig høre, hvordan kan dette løses på andre måder?

Tak herfra.

383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Styring - VVB spiral

Indlæg af 383CI »

Er den varmvandsbeholder med spiral med et termostat som f.eks. Metro beholdere?

Hvis JA, ville jeg lave det sådan at den termostat stod på 60 grader og i stedet for at åbne en ventil til spiralen direkte gik "signalet" gennem en elektrisk difference termostat.
Denne differencetermostat går on når fremløb fra aku tanken er +8 grader højerer end vvb og slukker igen når den er 2 grader højere.
Så vil du sikre dig at vvbèn kun har åbnet for varmen når fremløbet er større end forbrugsvandet der samtidigt afbrydes af beholderens indbyggede termostat når det bliver små 60 grader, for at undgå kalk og skoldning.
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Styring - VVB spiral

Indlæg af Sologgris »

Tak - ja, det kunne vel være den løsning, som jeg kigger efter. Min metro med spiral er en 6640 - jeg har kigget efter termostat, men der er ikke nogen termostat på den. Der er "kun" dykrør nedenunder, hvor jeg kunne sætte en temperaturføler eller termostat, men som sådan er det vel også det, som du spørger til - så den del kan laves. Og differencetermostaten er i mine øjne en god løsning. Tak, det må være sådan at det laves.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Styring - VVB spiral

Indlæg af 383CI »

I mange metro beholdere er der jo en elpatron, men så er det jo en kombi beholder. Så er der også en omskifter der vælger om det er elpatron eller et signal til en åbning af beholderen der aktiveres af den termostat.

Det var den jeg ville have brugt til stop ved opnået temperatur. Men det er jo så ikke en kombi beholder tænker jeg ikke.

Du skal jo bruge 2 temperature. Forskellen mellem vvb og fremløb og en maks temperatur.

Så ville en løsning være at lade en,
https://www.aliexpress.com/item/3300206 ... hweb201603_

Tænde for en:

https://www.aliexpress.com/item/3261680 ... hweb201603_

Når temperaturen på den første beholder er for lav, <55 f.eks. og lade differancemodellen afgøre om fremløbet fra akutanken er varmt nok til at åbne for en telestat der så åbner for spiralen.

Besvar