Den automatiske optænding er gået i udu.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
John Dudley
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 sep 2012 12:00
Mit fyr: Black Star Mini 10kW
Areal: 210
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17kg
Geografisk sted: Gravlev ved Støvring
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 4 gange

Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af John Dudley »

Vores pille fyr—Scottie, Blackstar 20, 10kw, ver. 6.71—har kørt upåklageligt i lang tid, men som temperaturen udenfor stiger, bruger husets installationer mindre varmt vand. Fyret stopper derved oftere, fordi kedeltemperaturen når den indstillede stop-temperatur på 77 °C.

Problemet opstår, når det automatiske optændingsprogram ikke starter opvarmningen af vandet igen efter nedkøling til de indstillede 67 °C. Fyret står stille, menuen viser ”Optædning 1” og pillerne er faldet ned i skatten, klar til optænding, dog alt sammen uden den ønskede effekt, nemlig optændingen.

Dog starter fyret fint op igen, når jeg derefter tænder manuelt på kontrolpanelet.

Fejlfinding kompliceres i og med, at det ikke er hver gang, at fyret ikke tænder automatisk. Det sker blot nogle gange i løbet af en dag, men i længden dur det selvfølgelig ikke.

Jeg har prøvet at finde årsagen til fejlen ved hjælp af fyrets betjeningsvejledning og fejlsøgnings-råd under ”Alarm Fejl El-tænding”, men uden held.

Fyret har tilmed fået en ny el-tænder.

Hvis der er nogen af jer forums-brugere, som kan give mig et råd, siger jeg mange tak på forhånd.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af pille bruger »

John Dudley skrev: 30 apr 2020 10:07 Vores pille fyr—Scottie, Blackstar 20, 10kw, ver. 6.71—har kørt upåklageligt i lang tid, men som temperaturen udenfor stiger, bruger husets installationer mindre varmt vand. Fyret stopper derved oftere, fordi kedeltemperaturen når den indstillede stop-temperatur på 77 °C.

Problemet opstår, når det automatiske optændingsprogram ikke starter opvarmningen af vandet igen efter nedkøling til de indstillede 67 °C. Fyret står stille, menuen viser ”Optædning 1” og pillerne er faldet ned i skatten, klar til optænding, dog alt sammen uden den ønskede effekt, nemlig optændingen.

Dog starter fyret fint op igen, når jeg derefter tænder manuelt på kontrolpanelet.

Fejlfinding kompliceres i og med, at det ikke er hver gang, at fyret ikke tænder automatisk. Det sker blot nogle gange i løbet af en dag, men i længden dur det selvfølgelig ikke.

Jeg har prøvet at finde årsagen til fejlen ved hjælp af fyrets betjeningsvejledning og fejlsøgnings-råd under ”Alarm Fejl El-tænding”, men uden held.

Fyret har tilmed fået en ny el-tænder.

Hvis der er nogen af jer forums-brugere, som kan give mig et råd, siger jeg mange tak på forhånd.
Mere effekt på eltænderen icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
John Dudley
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 sep 2012 12:00
Mit fyr: Black Star Mini 10kW
Areal: 210
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17kg
Geografisk sted: Gravlev ved Støvring
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af John Dudley »

Tak for dit hurtig svar, Michael.

På min fyr står eltænder effekt til 70%.

Har du et bud på hvad den skal ændres til?
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af HR LUCCA »

Hvis det er en alm så sæt den til 100 %
Brugeravatar
John Dudley
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 sep 2012 12:00
Mit fyr: Black Star Mini 10kW
Areal: 210
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17kg
Geografisk sted: Gravlev ved Støvring
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af John Dudley »

HR LUCCA skrev: 01 maj 2020 09:33 Hvis det er en alm så sæt den til 100 %
Ok. Tak for hjælp :)

383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af 383CI »

Hvis fyret starter op nogle gange, og hver gang du selv starter det op efter en mislykket start kunne det også være opstartsmængden er lidt for lille.
Altså der kommer for få, eller absolut minimum piller ind til optændingen. Så går der ild i dem, men den når at gå ud inden der kommer flere.
Hvis du så starter manuelt får den piller igen, og oven I dem der er der i forvenen, så kan det brænde.
Alternativt at blæseren står lige højt nok så den blæser bålet ud.

Specielt hvis ikke det hjælper at give el tænderen noget mere. Hvis ikke det gør en forskel var det jo ikke den der var årsag, så kan den lige så godt stå som oprindelige.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af 383CI »

Og/men jeg hælder mest til mængden er blevet for lille, eller af og til bliver for lille og blæst ud. Evt. som følge af en kondensator på ekstern snegl der er ved at være træt, og/eller fordi spiralsneglen forstrækker sig.
Når fyret har kørt og nu ikke gør må noget jo være forandret, og enten virker eltænderen, ellers gør den ikke, og den har vel kært med indstillingerne fra før tænker jeg? Så hvis ikke typen er lavet om bør den jo kunne tænde op igen med de indstillinger.
Umiddelbart er det eneste der kan ændre sig selv, af sig selv, dosseringen som fælge af en træt kondensator.
Brugeravatar
John Dudley
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 sep 2012 12:00
Mit fyr: Black Star Mini 10kW
Areal: 210
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17kg
Geografisk sted: Gravlev ved Støvring
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af John Dudley »

383CI skrev: 03 maj 2020 18:47 Og/men jeg hælder mest til mængden er blevet for lille, eller af og til bliver for lille og blæst ud. Evt. som følge af en kondensator på ekstern snegl der er ved at være træt, og/eller fordi spiralsneglen forstrækker sig.
Når fyret har kørt og nu ikke gør må noget jo være forandret, og enten virker eltænderen, ellers gør den ikke, og den har vel kært med indstillingerne fra før tænker jeg? Så hvis ikke typen er lavet om bør den jo kunne tænde op igen med de indstillinger.
Umiddelbart er det eneste der kan ændre sig selv, af sig selv, dosseringen som fælge af en træt kondensator.
Tak for svaret. Du har ret i, at bortsæt fra el-tændingen, som er udskiftet, er ingenting ændret ved fyret, og den bliver fortsat ved med at drille i optændingen. Jeg har sat effekten på el-tænderen op som foreslået af Hr Lucca, og hvis det ikke fører til at optændingen virker efter hensigten, sætter jeg effekten tilbage på 70% og sætter i stedet optændingsdoseringen op på fyret, hvis det er muligt, som du foreslår. Jeg melder tilbage, når jeg kender resultatet af forsøgene.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af pille bruger »

Måske er løsningen mindre pillemængde til optænding.
Så er der hurtigere varme nok til at tænde. :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Den automatiske optænding er gået i udu.

Indlæg af triumph »

Du må da kunne se om der ligger piller på hærden efter fejl. Hvis der ikke ligger piller, er fejlen optændingsmængden, hvis der ligger piller er problemet optændingen.
På min gamle brænder kan det også være et problem. Der har jeg 100 % effekt på tænder, og sat blæserhastighed ned til 4 % for at få høj nok temperatur (så vidt jeg husker)
Der er forskel på hvor nemme piller er at tænde, F.eks egetræspiller er svære at få ild i

Besvar