Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af thomas larsen »

hej

Jeg står og skal have mit bio18 pillefyr udskiftet med et nyt. men hvilken skal jeg gå efter, blackstar eller biomax, jeg regner med at skulle på i en 16kw, da den bio18 kedel er 16kw idag, mit hus er på 204 kvm fordelt på 2 plan, med en garage på 60 kvm udover der også bliver varmet op, så hvilken vil i vurdere jeg skal gå efter og hvorfor???

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af triumph »

Jeg har kun haft et BS (Og det er jeg glad for), men jeg har aldrig hørt om en Biomax ejer der var rigtig glad for sit valg
pendec

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af pendec »

Er det budgettet som rammer den klasse, så er det nok BS+ du skal se på.
Du får sikkert mest ved den udskiftning og ekspertise efterfølgende.

Du kan også se på den jeg valgte, den servicerer 188m2 idag, radiator*4 + gulvvarme. Det synes jeg går fint, selvom nogle mente ekspansionsbeholder ikke kunne klare det, det mener jeg så er synes at gå ok.
Den koster jo så lidt mere end de 2 modeller du har i sigte, og så er BS+ nok alligevel indenfor rækkevidde.
Jeg valgte også min på grund af plads forhold, og at mgm-easy gav mig mere plads, selvom silo så kun klarer 5 sække, så er det præcis som jeg lever idag, og ikke rejser ofte mere.
Den store silo ved siden af, fyldte godt i mit fyrrum. Nu har jeg plads til tørrestativ og siddeplads og et fyrbord til Cola Zero'n efter 5 minutters flaskebørste rengøring :) Livet er godt!

Men herfra, BS+ er nok det rigtige valg, og du får jo netværks adgang :) Det mangler jeg virkelig, mener jeg.

edit: Du behøver kun skabe indlægget 1 gang her på forum, 3 gange er ikke tilladt.
Senest rettet af pendec 09 nov 2019 10:10, rettet i alt 1 gang.
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af thomas larsen »

Ok, jeg er bare meget i tvivl hvilken jeg skal vælge, kan se virknings graden er 90 til 92% hvor biomax siger 95.1 % er det fup eller fakta? mange siger også man skulle vælge en som er mindre, jeg har idag en bio18 16kw står det på kedel, så der er mere om jeg skal gå efter en 10kw eller 15 kw..
pendec

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af pendec »

Du skal nok ikke se på 10kW :) ikke med 204m2 .

Vil du selv sætte den op? Skal du indhente tilbud på vvs installation?

Husk,
Snegl. Styring, blæser og følere er penge værd bagefter,
kedlen er nok 0kr værd (fik tilbud på 180kr hos skrothandler hvis jeg afleverede den der) det var mere arbejde i det, end give den til andre som hjalp med at få den på genbrug.

thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af thomas larsen »

ok, men følger alt det ikke med når man køber?? har kigget lidt på mgm easy, pris diffencen er jo ikke så sort, og så er den selvresende kan jeg se..

Har kigget lidt på denne..

http://bioeksperten.dk/shop/117-mgm-pil ... uto-rens-/
pendec

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af pendec »

Hov,
"husk," - var henvisning til salg af gamle dele fra bio18 :)
ikke ved køb af ny.
pendec

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af pendec »

thomas larsen skrev: 09 nov 2019 10:49 ok, men følger alt det ikke med når man køber?? har kigget lidt på mgm easy, pris diffencen er jo ikke så sort, og så er den selvresende kan jeg se..
Lidt detaljer:
- påfyldning, - askebakke ca. 7-10 dage (så er den til at hive ud), - flaskebørste rens på siderne, evt lidt askesuger ved bakke, så er det færdigt. Det er IKKE som bio18. Vedligehold er en 5minutters ting, og lidt mere når ved kvartals delen på bunden +5 minutter.

Man kan jo sætte/købe større silo på, som Karsten forklarede mig og gav mig udstyr til men jeg ville ikke stille min tønde løsning op igen. Har du pladsen kan enhver silo bruges igen.

Det har aldrig set så rent ud, som nu :)
Billede

Jeg kan blive lidt usikker i om 15kW easy er nok til dig, selvom du ligger tæt op af min, så er dit større, og din garage gør det hele større, kunne bio18 hos dig, så burde det være godt nok, igen, kommer ekspansionen nok op, da den indbyggede er lille og skal vurderes til 260m2 som nok er meget.

Hvis du skal sætte noget op imod hinanden, så er det nok mere mgm og BS+ , jeg synes at Biomax lyder som en fortsættelse af Bio18 , og den var altså ikke modernet. Altså når man ser de indlæg i biomax tråde.
At mgm-easy ikke har internet opkobling, er dog også et minus men så er det ikke værre.

Jeg synes selv , mig og easy er rigtig gode venner, vi ser bare ikke hinanden så tit :twisted:
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af triumph »

thomas larsen skrev: 09 nov 2019 10:10 Ok, jeg er bare meget i tvivl hvilken jeg skal vælge, kan se virknings graden er 90 til 92% hvor biomax siger 95.1 % er det fup eller fakta? mange siger også man skulle vælge en som er mindre, jeg har idag en bio18 16kw står det på kedel, så der er mere om jeg skal gå efter en 10kw eller 15 kw..
Ved du hvor mange træpiller du max bruger i døgnet ? Hvis du aldrig bruger mere end 50 kg i døgnet, så er en 10 KW det bedste valg.
Min far varmer 160 m2, + 80 m2 værksed op med en 10 KW BS, den er rigeligt stor (Han holder også kun 10 c på værkstedet)

Hvis det er den Biomax jeg kigger på, så er virkningsgraden kun testet til 89 % https://andresens-bioenergi.dk/upload_d ... -16_30.pdf
Virkningsgrad gælder iøvrit kun når kedlen og hærden er ren. Der har BS kedel brænder en stor fordel. Jeg kunne aldrig finde på at købe en biomax.
(Men gerne BS, MGM, Vølund/Pellux)
pendec

Re: Nyt pillefyr blackstar vs biomax

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 09 nov 2019 13:59 Ved du hvor mange træpiller du max bruger i døgnet ? Hvis du aldrig bruger mere end 50 kg i døgnet, så er en 10 KW det bedste valg.
Min far varmer noget ligende dit areal op med en 10 KW BS, den er rigeligt stor (Han holder også kun 10 c på værkstedet)

Hvis det er den Biomax jeg kigger på, så er virkningsgraden kun testet til 89 % https://andresens-bioenergi.dk/upload_d ... -16_30.pdf
Virkningsgrad gælder iøvrit kun når kedlen og hærden er ren. Der har BS kedel brænder en stor fordel. Jeg kunne aldrig finde på at købe en biomax.
(Men gerne BS, MGM, Vølund/Pellux)
Nu blev jeg nysgerrig.

Du skriver selv 200m2 og har en Blackstar 24kW , bruger du da over 50kg om dagen?

Besvar