Hej.
Jeg har observeret at man på flere dækcentre pumper dækkene til tryk, inden de bliver monteret på bilen.
Mit spørgsmål er så: stiger dæktrykket ikke, så snart de er monteret under bilens belastning? Eller udvider dækket sig blot, så trykket er konstant?
Jeg har set lastbiler køre med overlæs, hvor dækket eksploderer, så der går nok en grænse for hvor meget belastning der skal til inden trykket stiger voldsomt og dækket ikke kan udvide sig mere).
Hvis jeg pumper mit dæk til 2,5bar og monterer det på bilen - hvor meget vil dæktrykket så være når dækket er under bilens belastning?
Dæktryks-teori?
-
- Stoker X
- 11
- Indlæg: 414
- Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
- Mit fyr: Woody
- Areal: 250
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 6862
- Årligt forbrug: 6
- Har takket: 7 gange
- Blevet takket: 16 gange
- Bigfoot
- Stoker XIX
- 13
- Indlæg: 5100
- Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
- Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
- Areal: 116
- Brændsel: ren el
- Fremviser gerne i postnummer: 6818
- Geografisk sted: Årre/Varde
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 200 gange
Re: Dæktryks-teori?
dit tryk vil være 2.5 bar.....
Men pumper du dækkene op, iskolde, i et koldt lager, indendørs i et kølerum, og smutter udenfor og kører som en galning i 40 graders varme, og smider den igennem samtlige sving som en vild, så vil trykket stige VOLDSOMT!
Talte med Henrik Lundgård for nogle år siden, da han stadig kørte rally, da pumpede de dækkene til normalt tryk inden prøven, og når asfaltprøven var slut lå trykket på 54 psi.
Men pumper du dækkene op, iskolde, i et koldt lager, indendørs i et kølerum, og smutter udenfor og kører som en galning i 40 graders varme, og smider den igennem samtlige sving som en vild, så vil trykket stige VOLDSOMT!
Talte med Henrik Lundgård for nogle år siden, da han stadig kørte rally, da pumpede de dækkene til normalt tryk inden prøven, og når asfaltprøven var slut lå trykket på 54 psi.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Re: Dæktryks-teori?
Jeg tror den enkle forklaring er den rigtige, når hjul står på jorden så er det klart enklere at smide luft på inden de sættes på bilen som er i luften uden bremser, så det egentlig kan dreje og være mere besværligt og samtidig er lufttryks kabel måske ikke langt nok til at nå rundt om bilenKnaldperlen skrev:Jeg har observeret at man på flere dækcentre pumper dækkene til tryk, inden de bliver monteret på bilen.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Re: Dæktryks-teori?
Kan kun give Bigfoot ret. Hvad angår dæk eksplosion så ser det sådan ud når 9 bar slippes løs.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Re: Dæktryks-teori?
Man kan altså heller ikke afbalancere et dæk som der ikke er luft i.pendec skrev:Jeg tror den enkle forklaring er den rigtige, når hjul står på jorden så er det klart enklere at smide luft på inden de sættes på bilen som er i luften uden bremser, så det egentlig kan dreje og være mere besværligt og samtidig er lufttryks kabel måske ikke langt nok til at nå rundt om bilen
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
- Stoker X
- 11
- Indlæg: 414
- Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
- Mit fyr: Woody
- Areal: 250
- Brændsel: Træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 6862
- Årligt forbrug: 6
- Har takket: 7 gange
- Blevet takket: 16 gange
Re: Dæktryks-teori?
Nej, men spørgsmålet gik egentligt mere på om trykket i dækket ikke stiger, når de kommer under bilens vægt-belastning?
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 13
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Re: Dæktryks-teori?
Som Bigfoot skriver så har du det samme dæktryk. Dækket vil udvide sig under belastning _ og til sidst sprænge.Knaldperlen skrev:Nej, men spørgsmålet gik egentligt mere på om trykket i dækket ikke stiger, når de kommer under bilens vægt-belastning?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- thy
- Supporter
- 17
- Indlæg: 10380
- Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
- Mit fyr: Baxi 1,5 350L
- Areal: 190 +værksted 130
- Brændsel: Estonia
- Fremviser gerne i postnummer: 5560
- Dagligt forbrug: ca 8-30
- Årligt forbrug: ca 5-6
- Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
- Har takket: 101 gange
- Blevet takket: 269 gange
- Kontakt:
Re: Dæktryks-teori?
Knaldperlen skrev:Nej, men spørgsmålet gik egentligt mere på om trykket i dækket ikke stiger, når de kommer under bilens vægt-belastning?
Du mener når bilens ca 300kg Per dæk klemmer dækket jo det må hæve trykket i dækket men hvor meget ved jeg ikke..
Men normalt dæk tryk bliver på værksted for det meste tjækket uden belastning.
Tit hænger bil i luften ved tjæk og feks reservehjul ligger bare bag i.....
Og lufttryk tjækkes inden afbalancering
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
- Grevens
- Stoker XII
- 12
- Indlæg: 608
- Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
- Mit fyr: Ekoheat 900
- Areal: 140
- Brændsel: 6mm piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4652
- Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
- Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
- Geografisk sted: SydØst for Køge
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 16 gange
Re: Dæktryks-teori?
... altså , 2,0 bar tryk i dæk ubelastet, giver lige nøjagtigt 2,0 bar tryk i dæk belastet ...
- eller - der er samme tryk i et dæk med og uden belastning ...
- som det billed Lintz viser længere oppe ... - der er 9 bar i dæktryk når hjulet står ved siden af køretøjet ... monteret på mobilkranen der har 12 ton akseltryk = ca.6 ton per dæk, .... er trykket stadigvæk 9 bar ... indtil det siger BOOOM og den viser 0 bar , som på billed ...
- eller - der er samme tryk i et dæk med og uden belastning ...
- som det billed Lintz viser længere oppe ... - der er 9 bar i dæktryk når hjulet står ved siden af køretøjet ... monteret på mobilkranen der har 12 ton akseltryk = ca.6 ton per dæk, .... er trykket stadigvæk 9 bar ... indtil det siger BOOOM og den viser 0 bar , som på billed ...
...
- sprutel
- Stoker II
- 14
- Indlæg: 57
- Tilmeldt: 18 maj 2010 19:08
- Mit fyr: Baxi 1.5 med ilt
- Areal: 120
- Brændsel: Piller
- Geografisk sted: Nord-vest Fyn
- Har takket: 1 gang
Re: Dæktryks-teori?
Du kan da ikke putte 9 bar i et dæk og kører rundt med det og så regne med at det også springer ved 9 bar.Grevens skrev:... altså , 2,0 bar tryk i dæk ubelastet, giver lige nøjagtigt 2,0 bar tryk i dæk belastet ...
- eller - der er samme tryk i et dæk med og uden belastning ...
- som det billed Lintz viser længere oppe ... - der er 9 bar i dæktryk når hjulet står ved siden af køretøjet ... monteret på mobilkranen der har 12 ton akseltryk = ca.6 ton per dæk, .... er trykket stadigvæk 9 bar ... indtil det siger BOOOM og den viser 0 bar , som på billed ...
Det hedder Boyle´s lov. Den siger noget med at hvis du reducerer arealet stiger trykket og omvent. Og jo mere du læsser på et dæk jo mindre bliver overfladen.
Venlig hilsen
Sprutel
Sprutel