Hjælp til gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
kean
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 nov 2016 21:31

Hjælp til gulvvarme

Indlæg af kean »

Hejsa

Jeg er helt ny i forum, og er i tvivl om jeg skriver det rigtige sted, da det er vedr. gulvvarme, jeg har dog pillefyr :wink:

Er der nogle der kan hjælpe mig lidt med min nye gulvvarmestyring.
Jeg har lidt problemer med at få graderne op i 4 ud af 5 rum - alle trådløse termostater står til 22 grader. Det eneste rum hvor graderne hele tiden er hvor de skal være er i bryggerset, hvilket også er det rum tættest installationen og hvor alle slangerne til de øvrige rum løber igennem. De øvrige har også været oppe på de 22 grader, men der er meget langt i mellem det sker, det er måske sket 3 gange de sidste 2 måneder, hvor det så mest er fordi det har være solskin udenfor..
Jeg har prøvet at stille lidt på ventilerne under telestaterne ud fra et beregningsprogram, så den længste kreds får mest tilstrømning, men jeg er sådan set i tvivl om hvordan jeg indstiller dem helt rigtigt, om de skal drejes med eller mod uret. Jeg har 33-35 grader i fremløbstemperatur. Kan det være luft der er i hele systemet? Jeg aner ikke om det er udluftet i sin tid da det er installeret.. Eller kan de være noget med at der ikke er "power" nok på systemet så det varme vand kommer hurtigt nok af sted? .. Jeg syntes ikke rigtig slangerne der sidder ved telestaterne bliver lune..

Nogle der kan komme med nogle råd til hvad jeg kan gøre?
Det er Altec gulvvarme med Wavin AHC9000 styring og en Grundfos UPM2 15-40 130 pumpe (som jeg ikke synes at kunne indstille i intervaller fra 1 - 3, som jeg har læst flere steder man skal kunne på en pumpe..?)

Alle råd imødeses :?
Vedhæftede filer
IMG_2150.JPG
IMG_2149.JPG
IMG_2148.JPG
IMG_2147.JPG

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Hjælp til gulvvarme

Indlæg af Bigfoot »

har flyttet dit emne til det rette sted

- redaktørgruppen
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
kivi
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 37 gange

Re: Hjælp til gulvvarme

Indlæg af kivi »

Har du tjekket at stifterne under telestaterne ikke hænger
Mvh. Ole
kean
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 nov 2016 21:31

Re: Hjælp til gulvvarme

Indlæg af kean »

kivi skrev:Har du tjekket at stifterne under telestaterne ikke hænger
Kommer an på hvad du præcis mener (er ikke så god til det varme her) Men sølvstifterne under telestaterne er helt oppe på de kredse der beder om varme, jeg kan trykke dem ned og så løfter de sig igen.

Nu var radiatorene her til morgen også iskolde (og der har været varme i dem) og i den ene halvdel af 1 salen er de kun lunkne selvom de står på max, den anden halvdel af 1. salen fungere umiddelbart godt - Nu er jeg sgu godt nok forvirret :cry: :cry:

Hvis det var luft i systemet burde det så ikke være radiatorene på 1 salen der var kolde og dem i stuen der virkede?

Jeg har motioneret stifterne under termostaterne på ALLE radiatore i huset og de virker umiddelbart. Tænker også det næsten ikke kan være dem, da alle 4 radiatorer i stuen har virket og så i løbet af 1 døgn er de ALLE 4 kolde..

Det skal lige siges at gulvvarmen blev installeret i sommers og har derfor af gode grunde ikke blevet startet rigtigt op før for 3 ugers tid siden - Sidste år virkde alle radiatore i huset umiddelbart upåklageligt.

MVH Kean
kean
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 nov 2016 21:31

Re: Hjælp til gulvvarme

Indlæg af kean »

Hov skal måske også lige nævne at systemet kan sagtens holde tryk, den står på cirka 1,7 bar
Vi har 30Kw pillefyr og opvarmer cirka 360m2 og på displayet til pillefyret samt termometeret står der cirka 60grader konstant.

kivi
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 37 gange

Re: Hjælp til gulvvarme

Indlæg af kivi »

Ja det var dem jeg mente, så er det åbenbart ikke problemet.

Bliver din pumpe ikke styret fra Wavin styringen, kan der evt. skrues op for den der.

Der kan jo være en luftlomme eller lidt skidt, der kan presses ud med fuld knald på pumpen.
Mvh. Ole
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

Re: Hjælp til gulvvarme

Indlæg af Carslen »

Hvis ikke der er luftet ordentlig ud i slangerne kan det give problemer. Prøv at lukke for alle kredse, på nær en og se om du kan skrue pumpen op på maks. så burde den trække det ud fra den kreds og du burde kunne mærke varme. Det kan tage mange timer hvis det er nedstøbt gulvvarme.
Er der en udlufter et sted?
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
pendec

Re: Hjælp til gulvvarme

Indlæg af pendec »

Det kunne tyde på at pumpen ikke kører som planlagt?

Jeg ved mange motionerer pumper et par gange om sommeren, så de ikke går død eller ikke trækker rundt? Kan det være at dine 35 grader målet, er fra trykket fra en pumpe udenfor gulvvarmen? Så den pumpe i gulvvarme kører slet ikke rundt?

Hvordan pumpe fungerer ved jeg ikke ;( (her slår jeg mildt på siden når mine ikke trækker rundt, så kommer der gang i den, hvis jeg ikke har tændt dem i løbet af sommeren.
Carslen skrev:se om du kan skrue pumpen op på maks.
Problemet lyder jo til at personen slet ikke kan styre pumpen, så max er jo kun når du kan indstille den til det.. Jeg har fundet manual og ser ikke andet end den lyder til at være automatisk men måske kun på 1 niveau.
kean
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 nov 2016 21:31

Re: Hjælp til gulvvarme

Indlæg af kean »

Jo som jeg ser det bliver pumpen styret oppe i Wavin styringen, så måske jeg kan skrue op for styrken den vej, men ærlig talt så aner jeg det ikke, og jeg har faktisk kigget lidt på det men uden held - Men det er da værd at prøve at google lidt vedr. den styring jeg har om det gøres den vej - For der er ingen "knapper" der kan trykkes eller drejes på, på selve pumpen.

Vil det også give problemer i radiatorene hvis der ikke er luftet ordentligt ud i gulvvarmen?

Med hensyn til en udlufter, så sidder der - hvis du kigger på det nederste billede - sådan en hvid "prop" man kan skrye på med en skrutrækker, alla sådan en der er på en radiator når du udlufter en radiator - Den ene sidder lige til ventre for den første telestat og den anden sidder lige bagved/ved siden af termometeret og når jeg løsner skruerne heri, så kommer der vand ud - Og jeg har haft slukket for pumperne når jeg "udlufter".

Mvh. Kean
kean
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 nov 2016 21:31

Re: Hjælp til gulvvarme

Indlæg af kean »

pendec skrev:Det kunne tyde på at pumpen ikke kører som planlagt?

Jeg ved mange motionerer pumper et par gange om sommeren, så de ikke går død eller ikke trækker rundt? Kan det være at dine 35 grader målet, er fra trykket fra en pumpe udenfor gulvvarmen? Så den pumpe i gulvvarme kører slet ikke rundt?

Hvordan pumpe fungerer ved jeg ikke ;( (her slår jeg mildt på siden når mine ikke trækker rundt, så kommer der gang i den, hvis jeg ikke har tændt dem i løbet af sommeren.


Problemet lyder jo til at personen slet ikke kan styre pumpen, så max er jo kun når du kan indstille den til det.. Jeg har fundet manual og ser ikke andet end den lyder til at være automatisk men måske kun på 1 niveau.

Altså jeg har en anden pumpe som sidder lige nede bag ved pillefyret - (som jeg ikke lige aner hvad gør) - Men kan se den står på styrke 3 i hvertfald.

Pumpen ved gulvvarmen "summer" når jeg mærker på den og er let lun, så tænker den kører..? .. Jeg kan også godt mærke gulvene er lune i de rum med gulvvarme, men jeg kan ikke få temperaturen højere end de 19-21 grader. Men er jo meget forvirret over radiatorene i stueetagen lige pludseligt slet ikke varmer men bare er kolde..

Tror jeg må prøve at lufte ALT ud - Har ikke prøvet at lufte gulvarmen ud, kun alle radiatorene, så må vidst hellere prøve at lufte ALT hvad jeg kan ud :?

Besvar