Hi Kovas
Een af os læser de tal fra elpris.dk forkert
. Jeg kan ikke se der er nogle som kan halvere min regning?
Hvis du ser herunder, så har de (elpris.dk) fundet 119 elprodukter der kunne bruges. Alle beregnet til postadresse 4990 Sakskøbing og for 800 kWh/år.
(Mit egentlige forbrug er faktisk 1200 kWh/år, men på denne tid af året er mit pillefyr slukket da jeg bruger meget tid i sommerhuset (restaurerer), så computeren, TV osv. er fordelt på de to steder, derfor det lavere kvartal).
Når man læser deres priser skal der lige tages forbehold for at mange af dem er bare en midlertidig tilbudspriser, som så overgår til en højere rate efter honeymoon perioden. Det er angivet på de steder, hvor det er dette der gælder, så fair nok.
Jeg har lagt et email ind til Nettopower, som pendec foreslog, de syntes billigere da de ikke har nogen e-handler abonnement afgift, så deres svar bliver interessant. De tilbyder på deres hjemmeside at de vil gå ens sidste regning igennem og så komme med deres tilbud. De har fået sidste regning fra både hus og sommerhus at kigge på.
Hvis du nu tænker logisk, så kan du aldrig finde en leverandør der kan levere til den halve pris af det jeg betaler, hvis altså du tænker på hele regningens pålydende. Husk her at netabonnementet er en monopolaftale og er et fast beløb. Transport, PSO og afgift er vist også faste beløb, så det er kun selve forbrugets pris og så altså hvis man kan undgå el-handler afgiften på de kr 150, som Seas tager, der kan variere.
Så konklusionen bliver at priserne elpris.dk viser som introduktionstilbud ligger på ca. 1200+ per 6 måneder og normale priser ligger på ca 1300+ per 6 måneder. Min pris hos Seas koster er kr 1383/6 mdr. Rateprisen per kWh hos Seas er kr. 2,20. Så det er ikke sikkert der er ret meget at hente ved at skifte leverandør. Der syntes at være en del rod med betalingerne, når man ikke får sin regning direkte fra elselskabet. Elselskabet beregner ens regning direkte fra den automatiske elmåler og er uden nogen form for senere ekstra betaling for justering. Hvis man skifter til en anden el-handler (som ikke har adgang til at aflæse ens måler i real time), så skal der laves en beregning af sidste års forbrug, så bestemmes en fast forudbetaling og fast overførsel fra ens bankkonto, enten per måned eller per kvartal og så bliver der efterberegnet, når el-handleren får det faktiske forbrug oplyst af elværket, hvilket kun sker een eller to gange om året. Dette sidste punkt varierer alt efter om man har manuel eller auto aflæsning af elmeter. (Mine er auto). Alt det kan selvfølgelig godt komme på plads, er kan vel være besværet værd, hvis der er noget større at spare, men vi taler tilsyneladende om forudbetaling og ikke betaling efter forbruget, som hos elværkerne.
Det virker lidt bøvlet, men lad os nu se hvad nettopower kommer op med og om der er noget egentligt at spare, kan blive interessant at se.
Det er jo netop denne problematik elværkerne opnår ved at hæve deres monopol netabonnement pris, som er aftalt imellem alle elværkerne. De har gjort det sværere for el-handlerne at konkurrere på lige fod. Sød klub
.