Indlæg
af Bigfoot »
mein lieber gottlieb, sikke da et emne....
kørsel med trailer, er og bliver en gakket gråzone, og jeg skal da være den første til at sige, det er noget volapyk ret tit, men der burde være en løsning som man bør kunne finde ud af det med.
før 2009, er ligeså gak som så meget andet, det er den Thy omtaler med de 50kg og alt muligt, og jeg har faktisk ikke fået sat mig ind i den, for den er tåbelig forvirrende.
er sit kørekort fra efter 2009, så hedder det bil tilladte total + trailers tilladte total, må ikke overstige 3500kg, så skal man have BE
et kørekort efter 2012 mener jeg, hedder maks påhæng 750kg, ellers BE
eller lad mig sige det på en anden måde, min egen måde, skal du køre med hestetrailer, så FÅ DIG ET BE kørekort!!!!!!!
i andre har vist udhamret reglerne godt i forvejen omkring det.
de egentlig regler for dyretransport, kommer nu i en helt anden dur, dem er der nemlig ingen af jer der vælger at svare på.
Kørsel med egne heste, det må du til enhver tid, så længe det ikke er med økonomisk gevinst til følge, med andre ord, er du hestehandler, eller rytter på RIGTIG højt niveau, som rent faktisk tjener en helvedes masse penge ved det, og den sidste nye, har hesten i ridning, som du kører den til, men denne ridning medfører en gevaldig værdiforøgelse på kræet, ja så har du tjent penge der også.
Dette hedder erhvervsmæssig dyretransport, og kræver kompetencebevis, samt at traileren synes og godkendes til erhvervsmæssig dyretransport. Det sidste her, kan kun gøres ved at traileren også får et periodisk syn, og godkendelsen skal fornyes hvert 5. år.
Kørsel med andres heste, en skrækkelig gråzone, for ja, ejeren skal være med, ellers hedder det erhverv, men også her, kan man finde på at skelne ud fra om ejeren af kræene faktisk sparer en gevaldig sum, ved at køre med, eller at man modtager en sjat penge for transporten, og så er vi igen tilbage til erhvervet.
Kørsel under erhvervsmæssig dyretransport, eller bare generelt, så skal man jo huske, at ved transporter over en times varighed, skal der altid være drikkevand til rådighed til dyret. Det er der godt nok ikke mange færdselsbetjente der ved, men man skal huske, at så snart vi snakker er dyretransport, så har vogntoget ikke en defineret størrelse, så det er faktisk i håndbogen for dyretransport, som fås til lastbiler.
Ang strøelse, så JA, ind med skidtet, jo mere jo bedre, det er med til at holde fugten ude af din trailerbund.
Men..... dette er også omtalt i håndbogen for dyretransport, og har en huskeregel der hedder 1cm løs strøelse pr 100kg dyr( ved skridsikker bund).
Det der bliver nævnt tidligere, med at hvis hesten tisser og det render ud, er ulovligt, er ikke korrekt. Det er ikke en del af lovgivningen omkring godssikring, men en komfortlovgivning, for dyret. Selv ved strøelse i traileren, så render tisset ud under en lang transport, been there, done that....
Men i en almindelig hestetrailer, da passer det ganske godt, med en almindelig balle spåner, fordelt i de to sider.
Som slut, en lille sjov historie fra dagligdagen med fruens heste....
hun kører med sin lille daværende bil, en skoda fabia 1.2TDi stationcar, den må trække 1200kg.
Hun stoppes af Jens Betjent og Holger Håndjern, hvor de ønsker at tjekke køretøjet igennem.
Den ene vælger at stille sig til at vise sine evner med matematikken, og spørger hvad hesten vejer, det er en pony, den vejer 350kg ca, og traileren, hvad vejer den? svaret er, læs vægttavlen der på siden, 800kg, og det sammenlagt, nu bliver han klog..... 1150kg, kigger på hendes kørekort som kollegaen lige har stukket ham i hånden, og udbryder, jamen, du har jo BE kørekort, så er det jo ligemeget, så må du jo bare læsse op........
Så fordi de kører rundt med diplomer på skulderen og en pistol i bæltet, så kan de altså heller ikke alle regler.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.