Som også nævnt i de tidligere indlæg;
-Nej et moderne træpillefyr pausefyre ikke, og derfor lugter det heller ikke.
- Et godt og moderne fyr koster 30-35 kilo. Man kan sagtens få nogen til det 3 dobbelte, eller til det halve. Min personlige holdning er at man får meget lidt for pengende ved købe de meget dyre fyr.
Jeg antager at årsagen til du vil skifte fra naturgas til piller, er at spare penge.
Hvis du skal hen og betale 150 kilo for en installation der holder 15 år. Giver ingen mening økonomisk, da alene afskrivningen er 10.000 kr/år
Hvis jeg antager at du betaler 8 kr/m3 gas = 19.200 til gas/år (Jeg er ikke sikker på gaspris !)
Hvis dit fyr er kondenserende er der 12 KWh i en m3 gas = 28.800 KWh = 5,8 tons træpiller/år
Hvis dit fyr ikke er kondenserende får du 11 kw ud af 1 m3 Gas = 26.400 Kwh. = 5,3 tons træpiller /år (du vil altså spare over 2000 KWh/10% ved at udskifte et ikke kondenserende gasfyr, med et kondenserende)
Den ende af danmark du bor i plejer ikke at have de laveste pillepriser. Hvis vi regner med 2,15 kr/kg = 12384 kr/år ved 5,3 tons/år ogt 12.470 kr/år ved 5,8 tons/år
Vi taler altså om en besparelse på 7000 kr/år (hvis min gaspris er korrekt)
For det skal du indrette et fyrrum der opfylder brandkrav. lave en pillefyrs installation til 45-50 kilo. og rende og fylde piller på.
Hvis du skal have en pillefyrsinstallation uden svineri (= extern silo og vacumtransport) så er prisen nok snarer 100 kilo.
Min kollega fik monteret nyt gasfyr, og lavet afløb fra fyr. Den installation kostede 28.000.
Det giver i min verden ingen mening at bruge 70 mere på en pillefyrsinstallation, for at spare 7 kilo om året.
Du skal også have plads til at opbevare træpiller. jo flere paller du køber af gangen, jo billigere er de.
Hvis de skal opbevares udenfor er det bedst hvis der er fast undelag (fliser), så de kan transporteres hen til et sted uden at ødelægge plastic
Der er lige så mange/flere der har køb et for stort pillefyr, som der har købt et for lille. Et for stort pillefyr giver øget forbrug i perioder med lav last.
Dit forbrug ligger lige på grænsen til at et 10 kw er stort nok
Hvis jeg var var dig ville jeg kigge på RTB (16 kw), Metro (12 KW), eller MGM (16 kw),
Gystinge VVS forhandler alle disse fyr (samt nogen dyre østriske modeller) Så de kan nok rådgive dig
http://bioeksperten.dk/category/metro-182/