Nu startede jeg jo denne tråd op for at høre om erfaringerne med Semi-rense systemet på en Scotte.
Jeg selv syntes at det så noget "Skrammel-agtig " ud og flere af jer gav mig hurtig ret.
Men hurtig dukkede "Turbolator" og "Retarder" ordene op og at det ikke havde ret meget med et rensesystem at gøre.
- Og så er det at jeg tænker, hvorfor faen hedder det så en "Scotte med Semi-rens" og ikke "Scotte Turbo" - eller "Scotte med retarderfunktion"
Husk på at det var første gang her forleden at jeg så Semirense-systemet i en Scotte 10 kw med semi-rens og efter 20 sekunder førte dommen over den. Det rensesystem er noget skrammel i mine øjne.
Paw henviser til en brugermanual, og på side 28 bliver Semi-rense-systemet omtalt som Retarder (Turbolator) - og altså IKKE som et rense-system.
- hvor smart er det lige at NBE ?
- Hvis vi lige skal få begreberne på plads så er en "Retarder" jo et "Friktions-baseret bremsesystem".
En Turbolator er en anordning der ændre den laminare luftstrøm til en turbulent luftstrøm.
- En hurtig gennemgang af brugermanualen som Paw henviser til viser at på side 13 bliver der kort omtalt et rense-system. Ligeledes på side 26 under "Manglende træk i skorsten" hvor der anbefales at afmontere "Semi-rens".
- Men på side 28 er den så pludselig omdøbt til Retarder (Turbolator) - Forvirrende for nye Scotte-ejere !!!! Det tror jeg.
Men summa-sumarum, sådan som jeg læser det så kan man godt med god samvittighed smide "Semi-rense-retarder-turbolator-systemet" ad H. til. Især hvis man mangler træk i skorstenen eller ønsker en højere skorstens-temp. Omkostninger vil derved være en minimal sænkelse af virkningsgraden = en minimal forøgelse af pilleforbruget. Men hvis fyret er stort nok til huset bør det ikke være et problem.
Det har været interessant indtil nu at læse om jeres erfaringer med "Semi-rens" - men jeg er nu glad for at jeg ikke har det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.