EJB skrev:Hej!
Jeg anvender normalt 95 oktan, men grunden til Shell´s benzin skulle være noget med rensning af motoren?
Hvis det er en god idé, forstår jeg ikke at Shell er ene om den.
Min motor er en Mitsubishi GDI, og GDI skulle være årsagen til skiftet?
Kan I forklare mig hvad denne benzin (98 oktan) gør som almindelig 95 oktan ikke gør.
Udover at V-Power har en række additiver, som oktan 95 + 92 næppe har, så kan dine tændrør gniste tidligere uden at der opstår tændingsbanken. Tændingsbanken er usundt for din motor. Tændingsbanken er nærmere en eksplosion end en forbrænding, som det skal være.
Når din motor kan tænde et par grader tidligere før top, så kan der opbygges et højere tryk og din motor yder mere. Du kører endda længere på en liter benzin.
Alle moderne bilmotorer har en tændingsbankesensor. Motorstyringen vil hele tiden forsøge at avancere tændingen, men bankesensoren siger stop når den mærker hårde slag i blokken (et piezo-element). Med oktan 98 ligger dette punkt på et sted hvor du får mere power for pengene.
Det er princippet.
NB: Har i øvrigt aldrig forstået hvorfor man markedsfører oktan 92.