MichaelK skrev:Jeg er også stærkt kritisk over for ideen med bare at skære den over! Det er korrekt at diesel/fyringsolie ikke
nemt lader sig antænde. Gnister fra arbejdet med vinkelsliber, vil ikke i sig selv antænde olien. Dog kan smeltet
metal "dryppe" ned i olien. Især hvis man, som en anden foreslog, anvender en skærebrænder. Og så har vi
balladen. Gløderne kan få olien til at afgive dampe der, meget nemmere vil kunne antændes.
Og det er jo netop dampene der brænder, og ikke selve olien. Af samme årsag forstøves olie/diesel under
højt tryk for at kunne brænde. Det gælder både i dieselmotere og oliefyr.
Nogen eksplosion vil det nok ikke blive til, dertil skal det rette blandingsforhold mellem oliedampe og luft være
til stede. Men en brand kunne være en risiko. Derfor ville jeg gøre følgende:
1.: Tømme ALT olien ud.
2.: Spule tanken med en vand/motorrens opløsning (brug en forstøver der kan gå ned i tanken).
3.: Tømme tanken for det beskidte vand.
Derefter vil jeg mene at den kan skæres over med både skærebrænder og vinkelsliber uden risiko.
Mvh.
Hej
Ja - jeg har og også besluttet mig for at fylde den med vand inde den åbnes.
Selvom - jeg sammen med andre, er 100% sikker på at man risikofrit kan gøre det.
Men der er jo det i det, at 100% ikke altid rækker, og hvis rette eksplosiv sammensætning skulle være til stede, og den går af, tør jeg slet ikke tænke på.
Rengøring af tanke er en umulighed - sådan en 1800 L. beholder er ret så uhåndterlig.