Hold da op, Dette her har udviklet sig.........
Gu ve om ham Elpres bare smider sådan noget ud for at for gang i løjerne
Nå - men jeg fik vist læst alle trådene og kan se at der nogle gange bliver vekslet mellem anhugningspunkter og tyngdepunkter - Hvilket jo nødvendigvis ikke er det samme.
Tyngdepunktet er jo det punkt hvor emnet masse er centreret om - Altså kan man anhugge i tyngdepunktet og derved dreje emnet som man vil - Stort set uden kraft.
En bjælke på 4 m og 100 kg bliver nævnt flere gange, og da den er massiv ligger tyngdepunktet i diagonalernes skæringslinje.
Altså midtpå målt fra alle sider.
Der er to anhugningspunkter - Helt ude i hver ende. Det ene hviler mod jorden - Det andet bliver løftet ELLER skubbet i.
Bjælken ligger horintsontalt (0 grader) og skal ende med stå vertikalt (90 grader).
Bjælken udøver en kraft på 100 kg mod jorden (Men kun på to punkter - En i hver ende) - og skal man ophæve den skal man bruge det samme i løftekraft - Altså 100 kg.
Det nemmeste ville jo så umiddelbart være at anhugge i tyngdepunkt - Løfte og derefter dreje den rundt - Men Elpres vil gøre det vanskeligt for os
Derfor bruger vi så to anhugningspunkter - En i hver ende - Som skal bruge 50 kg løftekraft hver.
Det ændre sig ikke stort under hele løftet - Dog når du nærmer dig de sidste grader inden du når 90 grader, i den ende du løfter, stiger vægten lige pludseligt til det dobbelt - Altså 100 kg (Hvis man SKUBBER er det omvendt - Så falder vægten til nul og bjælken hviler på underlaget med 100 kg)
De søjler jeg rejser i øjeblikket bliver rejst på (næsten) samme måde. De er ca 12 m og vejer ca 12 tons.
Dog kan I se at jeg anhugger et stykke nede på søjle - Det stykke der rager over anhugningspunktet skal kranen bære hele vægten af under vendning.
Derfor trækker jeg godt 7 tons HELE vejen fra horinsontalt (og ikke 6 tons som er halvdelen af vægten) til næsten vertikalt.
De sidste få grader stiger vægten indtil den når de 12 tons og søjlen letter fra jorden.
Dette er hvad der sker i praksis og IKKE teori.
Udtaler en kranfører med 32 års erfaring.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.