Tom_AT skrev:Der er jeg så ikke enig. En 5 år gammel bil er der jo stadig mange km i. Med mindre den har gået 100.000 km årligt eller er en fransk bil
For mig at se har disse mikro-biler intet at gøre med at købe ny bil, i ordets forstand. Man køber en skotøjsæske fordi den er billig. ikke fordi man har ønsket om køreglæde eller komfort.
Der er mange af de nye mikrobiler der køre udenmærket, ihvertfald hvis man ikke skal køre meget motorvej.
Vi har et af de bilmærker der holder prisen bedst, alligevel er værditabet 30.000 kr om året + ca. det samme til at holde den kørende.
Heraf forsikring 5000 vægtafgift 3000, dinetrol 2000, service 5000 (får lavet den på autoriseret værksted pga garentie)=15.000. Altså årlige faste udgifter for 45.000.
Hvis jeg havde købt en billigbil ville den nok også have mistet halvdelen af værdien efter 4 år, så hvis jeg gav 100.000 ville værditabet altså have været 12.500 kr/år, og hvis den havde kostet 60.000 ville værditabet have været 7500/år
Vi har også en lille kia picanto, der har vist sig at være særdeles stabil. Her koster forsikringen 3500, vægtafgiften 1020, dinetrol 1200, service laver jeg selv 1000 = 6720. Hvis jeg havde givet 100.000 for den, havde den altså kostet 19.220 kr/år = 25.780 billiger end min anden bil.
Og hvis bilen havde kostet 60000, så havde det været en total udgift på 14.220 kr/år = 30.780 kr billigere end min anden bil.
Det kan godt være at køreglæden i en dyrere bil er bedre. Men mange bruger den kun ½ time om dagen, og så er 25-30.000/år da mange penge at spare (som man kunne bruge på noget der er sjovere end at køre bil)